تعداد اقلام زیاد دارویی نشانه حاذق بودن پزشک نیست

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به درخواست اقلام دارویی متعدد بیماران از پزشک گفت: بالا بودن تعداد اقلام دارویی در نسخ بیماران نشانه حاذق بودن پزشک نیست و نشان دهنده پایین بودن سطح سواد سلامت درجامعه است.

تعداد اقلام زیاد دارویی نشانه حاذق بودن پزشک نیست
بهنام عباسیان عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به این که پیاده‌سازی سیستم ارجاع و طرح پزشک خانواده یکی از ضروریات برای کاهش تعداد اقلام تجویزی از سوی جامعه پزشکی محسوب می شود اظهار داشت: با اجرای طرح تحول بار مراجعات به مراکز درمانی دولتی افزایش چشمگیری داشته و به دنبال آن میزان مطالبات بیماران از جامعه پزشکی نیز بیشتر از گذشته شده است.

وی با اشاره به این که اغلب بیماران هنگام مراجعه به پزشک از او درخواست تجویز یکسری از اقلام دارویی را دارند، افزود: بطور حتم تشخیص بیماری و این که چه دارویی برای بیمار تجویز شود بر عهده پزشک معالج است و پزشکان در نسخه نویسی همواره باید چارچوب‌های لازم را رعایت کنند.

وی ادامه داد: این تصور که اگر پزشک دارویی برای بیمار تجویز نکند یا تعداد اقلام دارویی تجویز شده کم باشد، پزشک معالج از تبحر لازم برای درمان بیماری برخوردار نبوده کاملا غلط است و نشات گرفته از سطح سواد پایین سلامت در جامعه است.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که بیشترین اقلام دارویی از سوی پزشکان متخصص و فوق تخصص نسخه می شود، گفت: وقتی دسترسی به پزشکان متخصص و فوق تخصص را با ویزیت 3 هزار و پانصد تومان برای بیماران بسیار راحت می‌کنیم؛ طبیعی است که تعداد اقلام دارویی نسخه شده توسط جامعه پزشکی هم افزایش می‌یابد زیرا بیمار از مراجعه به یک متخصص یا فوق تخصص انتظار تجویز داروی تخصصی را دارد .

عباسیان با بیان این که باید سهم هر پزشک از بار مراجعات مشخص باشد، تصریح کرد: تا زمانی که سیستم ارجاع و طرح پزشک خانواده به درستی اجرا و پیاده سازی نشود شاهد افزایش تعدا نسخ و اقلام دارویی خواهیم بود زیرا با وضع موجود بار مراجعات به مراکز درمانی دولتی و پزشکان متخصص و فوق‌تخصص افزایش یافته که به دنبال آن میزان مطالبات بیمار از جامعه پزشکی نیز درخور توجه است.

وی با اشاره به این که در هر شرایطی باید اخلاق مداری و رعایت اصول و موازین پزشکی رعایت شود، اظهار داشت: وظیفه یک پزشک صرفا نسخه نویسی نیست بلکه معالجه و درمان بیمار با رعایت اصول نظام ارجاع است تا بتوان از مشکلات احتمالی و هزینه‌های اضافی که بر دوش بیمار و نظام سلامت گذاشته می‌شود تا حد ممکن جلوگیری کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار