سیر صعودی ابتلا به آندومتریوز در ایران/ بیماری دردناک و پرهزینه

بیماری اندومتریوز با پیشرفت جوامع افزایش پیدا کرده و افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصد زنان جامعه نیازمند بررسی روش‌های درمانی و پیشگیری از عوارض این بیماری است.

افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصد ابتلا به اندومتریوز/ ۳ میلیون زوج ناباور در کشور
اهدایی‌وند مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: بیماری اندومتریوز معمولا دردناک و پرهزینه است و تشخیص سختی دارد. اگر به خوبی شناخته و درمان نشود با ایجاد کیست‌های تخمدانی عوارضی نظیر نازایی ایجاد می‌کند که با توجه به ۳ میلیون زوج ناباور در کشور باید این بیماری را جدی بگیریم.
 
اهدایی‌وند گفت: سونوگرافی، تست آزمایش خون، علائم کلینیکی، تاریخچه بیماری، معاینات بالینی و سایر عوامل می‌تواند روش‌های تشخیصی این بیماری باشد، اما خانم‌ها باید بدانند دردهای پیشرونده ناحیه شکم یک هشدار است و نباید به راحتی از آن گذشت.
 
وی گفت: خوشبختانه توانمندی علمی ایران در زمینه درمان بیماری اندومتریوز خوب است و با جراحی‌ها لاپاراسکوپی می‌توان به عمق ضایعه رسید و آن را ترمیم کرد که این درمان با ارجاع به موقع اثربخشی خود را حفظ می‌کند.
 
اهدایی‌وند گفت: از آنجایی که کیست‌های اندومتریوز بعد‌ها می‌تواند به سرطان تخمدان تبدیل شود باید سریعا توسط جراحی لاپاراسکوپی برداشته شود و در درمان این عارضه اعتماد دو جانبه تشخیصی پزشک و بیمار بسیار مهم است.
 
وی گفت: از آنجا که در ۵۰ سالگی معمولا زنان فرزند نمی‌خواهند تخمدان برداشته می‌شود، اما بیماران جوان برای پیشگیری از نازایی، پیشگیری از سرطان تخمدان و سایر عوارض باید سریعا با پزشک زنان و زایمان مشاوره داشته باشند.
 
وی اظهار داشت: اندومتریوز برای نیمی از زنان مطرح می‌شود و نقش مهمی در ناباوری دارد، از سوی دیگر سه میلیون زوج ناباور در کشور داریم، البته باید بگویم که خوشبختانه وزارت بهداشت برای ناباوری تمهیدات خوبی را برای زوجین ناباور در نظر گرفته و امیدواریم با آگاه‌سازی افراد به ویژه زنان جامعه شاهد ارتقا سلامت این گروه از هموطنان کشورمان باشیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار