سال آینده؛

افزایش 107 درصدی اختصاص اعتبارات به خوزستان

رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان از اختصاص بیش ترین اعتبارات عمرانی سال آینده در کشور به استان خبر داد.

افزایش 107 درصدی اختصاص اعتبارات به خوزستانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ امید حاجتی با بیان اینکه این اعتبار نسبت به سال گذشته 107 درصد افزایش دارد اظهار داشت: از سیستم بانکی خوزستان هنوز هم گله دارم ولی همه مشکلات واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی در خوزستان صرف مشکلات تسهیلاتی نیست و اگر اینطور فکر کنیم کاملا راه را به خطا رفته ایم.

وی انتقاد کرد: گلایه خود از سیستم بانکی را با حالت نگرانی ابراز می کنم ولی باید توجه داشته باشیم که این قسمت تنها مشکل خوزستان و کشور نیست. به دنبال قانون گذاری و یا نشستن به جای بانک مرکزی و شورای پول نیستیم و ضمن درک مشکلات سیستم بانکی ولی باید بپذیرید که سیستم بروکراسی بانکی در استان خوزستان ضعیف عمل می کند.

حاجتی افزود: شاخص ها و آمار نشان دهنده این عملکرد ضعیف بانک های خوزستان است، به عنوان نمونه استان در نسبت تسهیلات به سپرده رتبه ۲۹ کشور را دارد و سایر استان ها نیز مشکلات معوقه و غیره را دارند ولی در این وضعیت موجود رتبه استان ۲۹ است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان اذعان داشت: وقتی به مدیران سیستم بانکی در خوزستان مراجعه می کنیم هم عذر بدتر از گناه می آورند و می گویند که این وضعیت به مرور ایجاد شده و به دنبال کاهش آن هستیم و امکان افزایش یک باره نیست. یعنی صراحتا اعلام می کنید که سپرده های مردم خوزستان که باید در راستای رونق کسب و کار و اشتغالزایی فرزندان این استان صرف شود به دلیل یک حرکت خزنده، کم کاری و اهمال مدیران در این زمینه هزینه نمی شود.

وی خطاب به مدیران بانک ها با گلایه طرح سوال کرد: این آمار طی این سال ها یعنی چه؟ آیا در این مدت برنامه ریزی هایی صورت گرفته که این مسیر با شیب مناسبی طی و جهت آمارها تغییر کند؟ وقتی در تسهیلات تعیین تکلیف شده اقتصاد مقاومتی با وجود اینکه خوزستان دومین استان اقتصاد ملی است ولی کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت تسهیلات داشته و این مشکلات را باید بپذیریم.

امید حاجتی بیان داشت: در وضع موجود عملکرد مدیران بانکی خوزستان نسبت به سایر استان های کشور ضعیف است و این وضعیت اصلا متناسب با جایگاه اقتصادی خوزستان در کشور نیست.

وی با بیان اینکه در بررسی های انجام شده که با اعلام به سیف وی نیز قبول کرد، حدودا یک سوم مشکلات فعالان اقتصادی تأمین منابع است، گفت: همه به دنبال تأمین منابع از طریق سیستم بانکی هستند ولی شیوه های متعددی وجود دارد که حداقل خوزستانی ها هیچ گونه آشنایی با آن ندارند ولی فرهنگ سازی و شناساندن این شیوه ها در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان قرار گرفته است.

حاجتی خاطرنشان کرد: اصل ماجرای مشکلات فعالان اقتصادی این است که استان خوزستان و کشور در شرایط رکودی به سرمی برد و در این شرایط تقاضای مؤثر وجود ندارد. بنابراین حتی اگر تأمین منابع انجام شود ولی تقاضا نباشد بی فایده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان گفت: همه باید برای خروج از رکود همکاری داشته باشیم و اصلا محال نیست و می توان با عمل به برنامه ریزی های انجام شده به این هدف دست پیدا کرد. یکی از راهکارها این است که بتوانیم مخارج دولت را افزایش دهیم که البته همه این کار دست خوزستان نیست و بخشی از آن به صورت ملی انجام می شود به عنوان نمونه فضای سیاسی به دنبال برجام و تلاش های دولت رونقی را در صنعت نفت ایجاد و به تبع بخش ظرفیت های خوزستان در این صنعت فعال شد.

حاجتی اظهار کرد: بحث بعدی کشاورزی است که همین در شرایط رکودی کشور با شناسایی اولویت اصلی استان در سفر هیئت دولت به خوزستان طرح ۵۵۰ هزار هکتاری از محل صندوق توسعه تأمین اعتبار شد. اتفاقات دیگری مثل ریزگردها در خوزستان رخ داده که خوشایند ما نبوده ولی برای مقابله با آن ۳۰ میلیارد تومان به جهاد کشاورزی ابلاغ شده است.

وی افزود: ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای برنامه های کوتاه مدت مقابله با ریزگردها در سال آینده برای خوزستان و مبالغ دلاری پیش بینی شده برای برنامه های میان مدت نیز درنظر گرفته شده است.

حاجتی اذعان کرد: وعده رئیس جمهور در ارتباط با حل مشکلات آب و فاضلاب نیز با برآورد اولیه دو میلیارد دلار برای خوزستان تصویب شد که یا از طریق مجوز صندوق توسعه و یا فاینانس اجرایی می شود. افزایش اعتبارات در رابطه با تملک دارایی است که بیشترین اعتبارات عمرانی سال آینده در کشور به خوزستان اختصاص پیدا می کند که نسبت به سال ماقبل ۱۰۷ درصد افزایش خواهد داشت. یعنی اعتبارات عمرانی جدای از ردیف های دیگر توسعه بالغ بر دو هزار میلیارد تومان خواهد بود و همه اینها یعنی در قسمت افزایش مخارج دولت برای رفع رکود تمام تلاش ها انجام شده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.