توانبخشی تیمی حلقه مفقوده سکته‌های مغزی در کشور/ آگاهی‌بخشی بیماران از توانبخشی کافی نیست

آگاه‌بخشی بیماران سکته مغزی از خدمات توانبخشی نیازمند اطلاعات بیشتری است که نظام سلامت باید پیگیر این موضوع باشد.

توانبخشی تیمی حلقه مفقوده سکته‌های مغزی در کشور/ آگاهی‌بخشی بیماران از توانبخشی کافی نیست
فرهاد عصارزادگان متخصص مغز و اعصاب در گفت و گو خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: توانمندی کشور در بحث سکته‌های مغزی و حیطه‌های علمی اوضاع خوبی دارد و با توجه به اینکه سکته‌های مغزی از بیماری‌های ناتوان کننده جهانی است باید مسئولان نظام سلامت در بخش درمانی و سپس توانبخشی اهتمام لازم را داشته باشد.

وی در ادامه گفت: ارجاع به موقع بیماران سکته مغزی به مراکز درمانی از موضوعاتی است که نیازمند اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها و متولیان نظام سلامت است.

متخصص مغز و اعصاب افزود: سبک زندگی سالم، ورزش و سابقه خانوادگی از موضوعاتی است که اگر به موقع به آن بپردازیم می‌توانیم از عوارض آن پیشگیری کنیم.

عصارزادگان تصریح کرد: آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی می‌تواند علاوه بر کاهش عوارض سکته‌های مغزی از میزان مرگ و میر کم کند و به این منظور برنامه‌های متنوعی در استان تهران و توسط انجمن سکته‌های مغزی طراحی شده است.

وی عنوان کرد: در ایران هر ۵ دقیقه یک نفر به سکته قلبی دچار می‌شود و با پرداختن به این آمار توانسته‌ایم شاهد کاهش مرگ و میر افراد باشیم که اگر در بحث سکته‌های مغزی به همین شکل ورود پیدا کنیم شاهد کاهش مرگ و میر هموطنان و همچنین کاهش حوادث ناشی از سکته‌های مغزی خواهیم بود.

متخصص مغز و اعصاب عنوان کرد: در رابطه با پیشگیری از سکته‌های مغزی دو فاکتور اصلاح‌پذیر و غیراصلاح‌پذیر در نظر گرفته می‌شود که اگر فاکتورهای اصلاح‌پذیر به مردم معرفی شود و مردم با آن آشنا شوند شاهد کاهش عوارض و کاهش آمار سکته‌های مغزی خواهیم بود.

عصارزادگان ادامه داد: این که ژن سکته‌های مغزی در خانم‌ها بیشتر از آقایان است و یا اینکه افراد در سنین بالا به این عارضه مبتلا می‌شوند و یا سابقه فامیلی ابتلا به این عارضه از موارد غیراصلاح‌پذیر است، در دست ما نیست.

وی افزود: فاکتورهای اصلاح‌پذیر سکته‌های مغزی نظیر الگوی زندگی، تغذیه، کاهش و کنترل وزن، مصرف الکل، مصرف نمک و مراجعات دوره‌ای می‌تواند تا حد زیادی از آمار ابتلا به سکته‌های مغزی پیشگیری کند و امیدواریم هموطنان در این عرصه اطلاعات لازم را داشته و اقدامات لازم عملیاتی کند.

عصارزادگان گفت: در سکته‌های مغزی می‌توانیم به راحتی بگوییم راه‌های درمانی وجود دارد، اما نباید خروج از بیمارستان را به منزله رهایی بیمار بدانیم بلکه بیمار پس از خروج از بیمارستان باید به واحدهای توانبخشی ارجاع داده شود و با کار تیمی اندام‌ها، عضلات، تکلم و سایر موضوعات آسیب دیده در بحث سکته‌های مغزی مورد درمان‌های ثانویه قرار بگیرد.

متخصص مغز و اعصاب افزود: در کشور در زمینه توانبخشی حلقه‌های مفقوده‌ای دیده می‌شود که اگر به آن پرداخته نشود بیماران سکته مغزی شاهد تشدید عوارض و کاهش کیفیت زندگی خواهند بود.

وی گفت: به عنوان مثال افراد با سکته‌های مغزی دچار خشکی در بعضی از اندام و عضلات می‌شوند که برای رفع این معضل نیاز به آمپول داریم که اگر تزریق آمپول در زمان مناسب فراموش شود و یا توانبخشی لازم را بعد از خروج بیمار از بیمارستان نداشته باشیم به جرات می‌توان گفت: درمان اثربخشی ندارد و بیمار پس از خروج از بیمارستان فشار اقتصادی و روانی زیادی را بر خانواده، جامعه و نظام سلامت تحمیل می‌کند.

عصارزادگان عنوان کرد: خوشبختانه در راس بهره‌مندی از داروهای ایرانی در بهبود بیماران سکته‌های مغزی مشکل خاصی نداریم و تنها برخی دارو‌ها نیازمند بررسی اثربخشی هستند و امیدواریم با فرهنگ‌سازی در موضوع پیشگیری، ارجاع به موقع بعد از سکته‌های مغزی و توانبخشی بعد از خروج از بیمارستان شاهد ارتقا سلامت بیماران کشور باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار