اردبیل؛

کشت گلخانه ای مرهمی بر آبهای زیرزمینی

توسعه کشت گلخانه ای یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی است و نقش به سزایی را در افزایش اشتغالزایی و کاهش مصرف آب و تامین امنیت غذایی مردم برعهده دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، استان اردبیل یکی از قطب های مهم کشاورزی در کشور محسوب می شود به طوری که این استان رتبه 10 کشوری را در تولید محصولات متنوع کشاورزی دارد اما کاهش نزولات آسمانی در چند سال اخیر و تغییرات آب و هوایی و افزایش آمار سرمازدگی و خسارت های خشکسالی محصولات کشاورزی نگرشی اساسی را در تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن و انتقال کشت به گلخانه ها را می طلبد.

کشت گلخانه ای مرهمی بر آبهای زیرزمینی

خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی از یک سو و برداشت های بی رویه از آبهای زیر زمینی از سوی دیگر باعث شده تا سطح آب های زیر زمینی در استان کاهش یابد واین در حالی است که بیشترین مصرف آب در ایران در بخش کشاورزی است .

توسعه کشت گلخانه ای نقش قابل توجهی در کاهش مصرف آب داردبه طوری که انتقال محصولات آب بر همچون سبزی و صیفی جات به گلخانه ها راهکار مطمئنی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته سال به سال در حال افزایش است.

کشت گلخانه ای مرهمی بر آبهای زیرزمینی

تولید محصولات گلخانه ای صادرات محور، ضرورت توسعه بخش کشاورزی استان

استاندار اردبیل گفت: با برنامه ریزی های انجام یافته از این پس به صورت همه جانبه در استان، کشت گلخانه ای توسعه می یابد تا بتوانیم از ظرفیت های بخش کشاورزی این استان به نحو احسن استفاده نماییم.

مجیدخدابخش با اشاره به اهمیت توسعه شهرک های گلخانه ای در استان اردبیل افزود: انتظار می رود که برای استفاده از ظرفیت بخش کشاورزی منطقه و باردهی مطلوب، کشت گلخانه ای در نقاط مختلف استان اردبیل توسعه یابد تا بتوانیم از این طریق گام های اساسی برای توسعه و پیشرفت این استان براریم و شاهد رشد بخش کشاورزی در منطقه باشیم.

وی اظهار داشت:انتظار می رود صادرات محوری مبنای کار واحدهای تولیدی باشد تا بتوانیم از این طریق زمینه پیشرفت بخش کشاورزی این استان را فراهم ساخته و سبب توسعه و پیشرفت این استان شویم که در این راستا نیاز است که سرمایه گذاران بخش کشاورزی به صادرات محصولات تولیدی در بازار کشورهای همسایه و آسیای میانه برنامه ریزی کنند.

استاندار اردبیل بیان کرد: استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران از جمله اقدامات اساسی بسیار مهمی است که برای رسیدن به رشد و توسعه استان در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم با همکاری و حمایت این سرمایه گذاران بتوانیم اقدامات خوبی برای ایجاد شهرک های گلخانه ای در شمال این استان انجام دهیم.

خدابخش تصریح کرد: تامین زیرساخت های لازم و ارائه تسهیلات کم بهره برای توسعه شهرک های گلخانه ای از جمله عواملی است که دستگاه های اجرایی مربوطه باید مورد توجه قرار دهند و در این زمینه با سرمایه گذاران بخش خصوصی همکاری همه جانبه داشته باشند چرا که در غیر این صورت رغبت سرمایه گذاران برای انجام سرمایه گذاری از بین خواهد رفت و توسعه و پیشرفت استان به تعویق خواهد افتاد.

کشت گلخانه ای مرهمی بر آبهای زیرزمینی

توسعه کشت گلخانه ای از امورات مهم اقتصادمقاومتی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در راستای مصرف بهینه آب، توسعه کشت متراکم گلخانه ای از امورات مهم اقتصاد مقاومتی است و توسعه کشت متراکم و استفاده از منابع آب و خاک از جمله سیاست های بسیار مهمی است که این سازمان دنبال می کند.

عدیل سروی اظهار داشت: کشت محصولات آب بر مانند سبزی و صیفی در محیط گلخانه از اهداف مهم وزارت جهاد کشاورزی در راستای کاهش هدر رفت آب در این بخش است که با تحقق این مهم سالانه نزدیک به سه میلیارد متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر با واگذاری مجتمع های گلخانه ای و معرفی متقاضیان مربوطه، 60 هکتار در حال احداث می باشد و در شش ماهه اول سالجاری 60 درصد برنامه های ارائه شده از سوی این سازمان محقق شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی و خاکی و بر اساس اولویت دولت تدبیر و امید مبنی بر توسعه کشت متراکم گلخانه ای سازمان جهاد کشاورزی استان توسعه کشت متراکم تا سطح 100هکتار را در طی دو سال در برنامه ریزی ها قرار داده است که تاکنون 84 هکتار آن در حال احداث می باشد و برنامه های زیر بنایی لازم برای اجرایی شدن 50 هکتار دیگر نیز در حال اتمام می باشد.

با وجود آن که بیشتر اهالی استان به کار کشاورزی مشغول هستند و با وجود اراضی وسیع کشاورزی متاسفانه تعداد واحد های گلخانه ای فعال در سطح استان چندان چشمگیر نیست.

اگر چه به دلایل مختلف توسعه کمی و کیفی تعداد گلخانه ها در استان اردبیل یک ضرورت است اما این استان تاکنون نتوانسته است درحد انتظار از توسعه کشت گلخانه ای واشتغالزایی در این بخش موفق عمل کند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی اردبیل با اشاره به این که 20 واحد فعال گلخانه ای با ظرفیت دو هزار و 50 تن در سطح 57 متر مربع در استان وجود دارد گفت: از این واحد ها تنها یک واحد تولیدگل رز شاخه بریده با ظرفیت یکصد و 50 هزار شاخه بریده در استان فعال بوده و بقیه واحدها به تولید خیار، گوجه فرنگی، توت فرنگی، و انواع سبزی خوراکی مشغول بوده و برخی از واحدها نیز شروع به پرورش انواع کاکتوس نموده اند.

عدلی ضرورت رعایت نکات فنی و علمی در احداث و اداره واحدهای گلخانه ای را خاطر نشان کرد و افزود: نداشتن مدیریت علمی، کمبود نقدینگی و داشتن بدهی های معوقه از عوامل اصلی به تعطیلی کشیده شدن واحدهای گلخانه ای بعد از راه اندازی و حتی بعد از تولید محصول است که کامل بودن اطلاعات علمی و مهارت های فنی در امر احداث گلخانه برای موفقیت در این امر بسیار مهم است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی اردبیل در مورد اشتغالزایی گلخانه ها گفت: به ازای هر سه هکتار زمین کشاورزی در فضای باز یک اشتغال به وجود می آید در صورتی که به طور استاندارد در هر 800 تا 850 متر مربع در فضای گلخانه یک نفر مشغول به کار می شود.

عدلی بیان داشت:از آنجا که بیشتر گلخانه ها در اختیار بخش خصوصی است و نمی توان این بخش ها را ملزم به رعایت این استاندارد کرد بنابراین نمی توان به صراحت گفت که استاندارد به کارگیری نیرو در این واحدها رعایت شده است و تقریبا 67 نفر به طور مستقیم در واحدهای گلخانه ای مشغول به فعالیت هستند و به همین تعداد شغل به صورت غیر مستقیم ایجاد شده است.

کشت گلخانه ای مرهمی بر آبهای زیرزمینی

هزینه بالای تعرفه سوخت بزرگترین مشکل گلخانه داران در اردبیل

کشت گیاهان در گلخانه به آب و زمین کمتری نیاز دارد اما کار بیشتری می طلبد زیرا در محیط گلخانه کاشت و برداشت محصول در تمام طول سال امکان پذیر بوده و در فصولی از سال که محصولات در فضای آزاد غیر قابل کشت هستند این امکان را فضای گلخانه به وجود می آورد.

بالا بودن حامل های انرژی مشکلاتی را برای تولید کنندگان و گلخانه داران وارد کرده است یکی از گلخانه داران استان اردبیل در این باره می گوید: گلخانه داران در اردبیل با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند که مهمترین آنبالا بودن تعرفه سوخت بویژه گاز در استان است با توجه به این که استان اردبیل در یک منطقه سردسیر واقع شده و در زمستان بیشتر اوقات دما زیر صفر است هزینه گرمایش واحدهای گلخانه ای برای ما بسیار سر سام آور شده و دولت هیچ گونه حمایتی در این بخش از ما نمی کند و ما قادر به پرداخت این هزینه نیستیم و با مشکل قطعی گاز به دلیل بدهی معوقه مواجه می شویم.

حسین زاده که از سال 85 تاکنون به کار گلخانه داری مشغول است صحبت هایش را چنین ادامه داد:نوسان قیمت پایه محصولات در میدان های تره بار مشکل دیگری است که باعث می شود ما محصولات تولیدی خود را به قیمت مناسب به فروش نرسانیم که مسئولان می توانند با اتخاذ سیاستی محصولات تولیدی در واحدهای گلخانه ای و فضای باز را مدیریت کنند تا با فراوانی یا کمبود محصول در بازار مواجه نشویم که این امر در قیمت پایه محصول در بازار تاثیر دارد.

تقلبی بون و کیفیت پایین سموم ارائه شده از سوی جهاد کشاورزی درد دل این تولید کننده عرصه کشاورزی استان است که در این باره به ما می گوید: متاسفانه بیشتر سموم موجود در بازار اثر بخشی مطلوبی روی آفات و امراض نداشته و انتظار داریم این سموم قبل از ارائه به کشاورزان، در آزمایشگاههای مرتبط جهاد کشاورزی مورد آزمایش قرار گیرد چرا که ما هزینه و عمر و وقت خود را در این کار می گذاریم.

بیش از 20 واحد گلخانه ای مشترک گاز طبیعی استان اردبیل

با اینکه بالا بودن تعرفه سوخت بویژه گاز طبیعی و بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی ارائه شده به این واحدها، گلایه برخی از گلخانه داران است اما شرکت گاز استان افزایش هزینه گاز واحدهای گلخانه ای را به دلیل افزایش مصرف و به تبع آن افزایش هزینه سوخت اعلام کرده است.

مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان گفت: بالغ بر 20 واحد گلخانه ای مشترک گاز طبیعی هستند و توسعه گازرسانی به واحدهای صنعتی و گلخانه ای از اولویت های کاری شرکت گاز استان می باشد.

حسن فتحی با اشاره به این که گاز هیچ واحد گلخانه ای به دلیل بدهی قطع نگردیده است بیان کرد: تعرفه واحدهای گلخانه ای کمترین تعرفه در بین سایر تعرفه ها بوده و افزایش هزینه گاز واحدهای گلخانه ای به دلیل افزایش مصرف گاز بوده است.

وی اظهار داشت: تعرفه سوخت واحدهای گلخانه ای به ازای هر متر مکعب در فصول گرم سال (اول فروردین تا پایان آبان) هزارو 150 ریال و در فصول سرد سال (اول آذر تا پایان اسفند) 690 ریال محاسبه می گردد و شرکت گاز هیچ گونه دخالتی در تخصیص نرخ تعرفه ها ویا تغییر در این تعرفه گذاری ها نداشته و این تعرفه ها طبق قانون بودجه هر سال تعیین می شود.

کشت گلخانه ای مرهمی بر آبهای زیرزمینی

افزایش 65 درصدی پرداخت تسهیلات به واحدهای گلخانه ای

مدیر عامل بانک کشاورزی استان اردبیل با بیان این مطلب که پرداخت تسهیلات درسال جاری 65 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اظهار داشت: تا پایان بهمن ماه سال جاری مبلغ شش هزار و 100 میلیارد ریال به سی و دو هزار و 500 نفر تسهیلات پرداخت شده است و 55 واحد گلخانه ای با ظرفیت تولیدی یکصدو سی هزار و 66 تن از تسهیلات بانک استفاده نموده اند.

نوری افزود: بانک کشاورزی همیشه جرائم دیر کرد بدهکارانی که با مشکل موجه شده اند را مورد بخشودگی قرار داده است و از دی ماه نیز در صورت واریز بدهی، کلیه جرایم دیر کرد همه بدهکاران بخشوده شده است و از اول اسفند ماه نیز در صورت واریز اصل بدهی تا مبلغ 100 میلیون تومان، کلیه سود و جرائم متعلقه بدهکاران بخشوده می شود.

وی گفت: نرخ سود تسهیلات پرداختی به گلخانه ها و مکانیزاسیون از محل منابع داخلی بانک 15 درصد بوده و از محل منابع صندوق توسعه ملی در مناطق کمتر توسعه یافته سهم صندوق 10 درصد و در مناطق توسعه یافته نیز سهم صندوق 14 درصد می باشدکه سود 15 درصدی از محل منابع داخلی بانک حداقل سود در سیستم بانکی کشور است.

ایجاد اشتغال و کارآفرینی در بخش کشاورزی از دغدغه های مسئولان کشور می باشد که با تقویت و ایجاد واحدهای گلخانه ای، علاوه بر ایجاد اشتغال برای تعداد زیادی از جوانان و افراد بیکار و تامین امنیت غذایی، امکان صادرات این تولیدات به کشورهای دیگر را نیز فراهم می کند.

گلخانه ها به دلیل محیط کنترل شده از لحاظ دمایی، آب، خاک و به طور کلی تمام شرایط برای رشد گیاه میتواند محیطی مناسب را برای پرورش محصولات فراهم آورد و برخلاف کشاورزی سنتی که فقط در فصول معینی از سال را می توانند کشت داشته باشند در محیط گلخانه تمام طول سال امکان کشت و برداشت محصولات خارج از فصل وجود دارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.