دانشور در نشست خبری مطرح کرد؛

۹۵ درصد زنان معتاد تمایلی برای ترک ندارند/ ترک اجباری در خصوص زنان جواب نمی‌دهد

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده تنها ۵ درصد زنان معتاد برای ترک اعتیاد خود تمایل دارند.

۹۵ درصد زنان معتاد تمایلی برای ترک ندارند/ کارتن خوابی به یک سبک تبدیل شده است/ ترک اجباری در خصوص زنان جواب نمی‌دهدبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری که به مناسبت تشریح عملکرد این کمیته در شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد، با بیان اینکه بیشتر زنان معتادی که در کمپ‌های شفق به اجبار اعتیاد خود را ترک کرده بودند، مجددا به دام اعتیاد افتاده اند، اظهار داشت: بدون شک اعتیاد اجباری جوابگو نیست، به همین دلیل باید به دنبال راهکار بهتری باشیم.

وی با بیان اینکه برگشت به زندگی و تمایل به ترک در زنان بسیار کم است، افزود: تنها ۵ درصد از زنان معتاد تمایل به ترک اعتیاد خود دارند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه امروزه کارتن خوابی به یک سبک در جامعه تبدیل شده است، گفت: باید افراد کارتن خواب را مجبور کنیم که سبک زندگی خود را تغییر دهند.

دانشور با بیان اینکه طی سال‌های گذشته در حوزه زنان، کودکان، معلولان اقدامات خوبی صورت گرفته است، تصریح کرد: برای اینکه مدیران و مسئولان را از مسائل و مشکلات اجتماعی شهر تهران آگاه کنیم کار بسیار سخت بود، اما توانستیم با تلاش فراوان مسائلی که در این خصوص وجود دارد را در برنامه پنجم شهرداری تهران قرار دهیم تا به عنوان یک سند راهبردی در دست مدیران باشد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع کودکان کار را دنبال کردم و ۲۱ بازدید از حاشیه شهر تهران و بافت های فرسوده به ویژه هرندی داشتم، افزود: عمده بازدیدها از ساعت ۲۳ شب تا 3 صبح بوده است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بازدیدها از محلات پرخطر شهر تهران منجر به ۶۳ گزارش در حوزه‌های زنان، کودکان، کارتن‌خوابی، ناامنی اجتماعی و آسیب های اجتماعی، اعتیاد کارگران شد، تاکید کرد: در کوره های آجرپزی محمود آباد با مشکل چالش اتباع در خصوص کودکان کار مواجه هستیم.

دانشور ادامه داد: این اتباع ساکن ایران هستند و ما نیاز به ساختار نظام‌مند، قانونمند و زیرساخت برای حمایت از آن‌ها داریم، چراکه در حال حاضر خدماتی به این اتباع داده نمی شود.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران به تنهایی نمی‌تواند در این حوزه ورود کند و هماهنگی بین بخشی را انجام دهد، تصریح کرد: به همین منظور گزارش‌هایمان را برای نهادها، سازمان ها و ارگان های مختلف و مسئولان دیگر از جمله وزرات دادگستری، سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت ارسال کرده ایم.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در مدیریت شهری نگاه مردانه قالب است، یادآور شد: بازدیدهای متعددی از سامان‌سراها داشتم و متوجه شدم بین یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار  کارتن‌خواب زن در تهران داریم که مانند آقایان برای آن‌ها گرمخانه مشخص نشده است.

دانشور اضافه کرد: در واقع برای زن‌ها فقط سامان‌سرا طراحی و دیده شده که جوابگوی مشکلات نیست.

دانشور با تاکید بر اینکه سامان‌سراهایی در لویزان برای معتادان متجاهر ایجاد شده است، گفت: نبود گرمخانه، NGOهای فعال نشان می‌دهد که ما باید بر روی زنان کارتن‌خواب و معتاد تمرکز و توجه بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات موجود را کاهش دهیم.

وی با اشاره به بازدید اخیر خود از خیریه‌های موجود و فعال در این حوزه، افزود: تلاش کردیم که خیریه‌های فعال را شناسایی کنیم، اگرچه بیشتر خیریه‌های فعال در حوزه کودکان کار هم اکنون با خلأ فضا مواجه هستند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: به همین منظور با پیگیری‌های فراوان، ۱۷ مرکز پرتو را در اختیار انجمن‌های فعال قرار داده‌ایم.

دانشور به راه‌اندازی مدارس صبح رویش و قرار دادن آن در برنامه توسعه پنجم شهرداری تهران، یادآور شد: این امر راهبرد شهرداری بود، به همین دلیل معتقدم ورود به این حوزه بی‌نظیر بود.

وی با اشاره به بازدیدهای خود از مکان‌های نگهداری زنان معتاد، تصریح کرد: پس از بررسی های انجام شده متوجه شدیم مرکزی برای زمان پس از ترخیص این بانوان وجود ندارد، به همین دلیل پیگیری‌هایی در این زمینه انجام دادیم که منجر به راه اندازی مجموعه بهاران ویژه زنان معتاد شد.

دانشور با اشاره به آخرین وضعیت کودکان بی‌هویت و بی‌شناسنامه در شهر تهران، افزود: بحث هویت در حقوق و منشور شهروندی مغفول مانده و هنوز در وزارت کشور اقدامات انجام نشده، به همین دلیل معتقدم اقدامات در این حوزه اثرگذار نبوده است.

وی ادامه داد: پیشنهاد کردیم که شورای شهر رایزنی کند که حداقل یک کرسی در کمیته اجتماعی وزارت کشور داشته باشیم، چراکه وقتی آمارهایمان درخصوص کودکان بی‌هویت را به مسئولان و وزرا اعلام می‌کنیم آن‌ها از این اعداد و ارقام تعجب می‌کنند که چگونه این تعداد کودک بی‌هویت در شهر وجود دارد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بازدیدهای خود از زندان زنان، تصریح کرد: با زنان متعددی روبرو شدیم که به دلایل جرایم غیرعمد و رقم‌های بسیار اندک در زندان به سر می‌برند به همین منظور مصوبه‌ای را به تصویب رساندیم که شهرداری تهران موظف شد مبلغ ۳ میلیارد تومان برای آزادسازی آن ها اختصاص دهد.

دانشور به ۸۲ بازدید خود از سازمان‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که در این بازدیدها مورد توجه قرار گرفته بود موضوع فروش نوزادان توسط مادران معتاد بود.

وی با تاکید بر اینکه این بازدیدها منتج به ابلاغیه‌ای شد که کودکانی که مادر معتاد دارند، باید بعد از تولد سم‌زدایی شوند، گفت: به صورت فوریت این موضوع به بهزیستی اعلام شد تا آن ها مسئولیت کودک را بر عهده بگیرند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان‌ اینکه ۷۰ درصد این کودکان که احتمال فروش آن ها توسط مادران معتاد وجود داشت، به بهزیستی‌ها منتقل شدند، افزود: نگران این بودیم که این کودکان در بهزیستی رسوب کنند، به همین دلیل قرار شد طول اقامت کودکان در بهزیستی کاهش یابد؛ لذا ما طول اقامت آن ها را به زیر ۶ ماه کاهش دادیم که این امر بسیار خوب بود.

دانشور با تاکید بر اینکه به ازای هر نوزاد شیرخوار، ۷ متقاضی پذیرش وجود دارد، به همین دلیل با کمبود متقاضی مواجه نیستیم، اضافه کرد: یکی از تاکیدات ما زنان سرپرست خانوار بود، به همین دلیل نگاه ویژه‌ای به آن ها داشتیم.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران‌ ادامه داد: افزایش اعطای وام به زنان‌سرپرست خانوار از 3 میلیون به 5 میلیون افزایش یافت که این‌ امر‌ خود نیز گامی مثبت بود.

دانشور با بیان اینکه در بودجه امسال رقم اختصاص یافته به آن ها افزایش قابل توجهی داشته است، گفت: قرار است مبلغ بلاعوضی در اختیار آن ها قرار دهند تا در حوزه تأمین مسکن دچار مشکل نشوند.

وی با بیان ‌اینکه در برنامه ششم توسعه، آسیب‌های اجتماعی دیده نشده بود، تصریح کرد: وقتی این برنامه وارد مجلس شد با فشارهایی که آوردیم این بحث نیز به برنامه اضافه شد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات مهم ما این است که بیمارستان‌ها، کودکان معتاد را پذیرش نمی‌کنند، گفت: این ‌امر نیاز به حکم قضایی در این زمینه دارد، به همین دلیل برای رفع این مشکل مراحل دشواری را باید طی کنیم، اگرچه در این زمینه تعاملات‌ بسیار خوبی با وزارت بهداشت و درمان صورت گرفته است.

دانشور با تاکید بر اینکه در ۱۶ شهرستان اطلاعات درخصوص وضعیت کودکان و زنان را به دست آورده ایم، گفت: در برخی از شهرها شاهد سقط جنین بالا در ماه‌های ۶ تا ۷ ماهگی بودیم، به همین‌‌دلیل در حال جمع‌آوری گزارش برای وزارت بهداشت و درمان هستیم.

وی با بیان‌ اینکه جای برنامه‌ریزی برای زنان کارتن‌ خواب در مدیریت شهری و بودجه ۹۶ خالی است، تاکید کرد: یک مرکز بهاران برای زنان معتاد ترک کرده در نظر گرفته شده و‌ همچنین ظرفیت مراکز چیتگر و لویزان نیز افزایش یافته است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: میزان تقاضا و نیاز جامعه با یکدیگر برابر نیست، چراکه در مراکز بهاران ویژه زنان، شاهد ریزش زیادی بودیم به گونه‌ای که در روز اول ۴۰ نفر پذیرش شدند اما حالا تعداد این افراد به ۱۰ نفر رسیده است.

دانشور با اشاره به اقدامات انجام شده در ستاد توان‌افزایی سازمان‌های مردم نهاد گفت: این تشکل ۱۲ عضو دارد که ۵ عضو آن از اعضای شورای شهر هستند.

وی در مورد بودجه ۸ میلیاردی که در ستاد سمن‌ها جابه جا شده بود، گفت: این عدد از سوی یکی از اعضای شورای شهر تهران مطرح شده بود‌ و باعث شد حساسیت‌هایی ایجاد شود، به همین دلیل ۴ میلیارد آن مجددا به خزانه شورای شهر تهران برگردانده شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار