اصفهان؛

آغاز به کار 18 طرح منابع طبیعی در استان اصفهان

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: 18 طرح شروع‌شده که اعتبار آن بالغ بر 54 میلیارد ریال بوده و بیشترین تعداد آن در حوزه آبخیزداری تعریف شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمدحسین شاملی  امروز در نشستی خبری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: در سال جدید و با نظر به مصوبات اقتصاد مقاومتی استان، 123 پروژه در حوزه‌های مختلف منابع طبیعی، جنگل‌داری و آبخیزداری مورد تصویب قرار گرفت که برای آن 425 هزار و 344 میلیون ریال تصویب اعتبار شد.

وی در ادامه افزود: از کل این طرحها، 18 طرح شروع‌شده که اعتبار آن بالغ بر 54 میلیارد ریال بوده و بیشترین تعداد آن در حوزه آبخیزداری تعریف شده است.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه بیابان‌زدایی تصریح کرد: پروژه انتقال پساب تصفیه‌خانه شمال اصفهان به دشت سگزی آغاز شده که طول کانال آن 12 کیلومتر است و نیاز به سرمایه‌گذاری یک میلیارد و 300 میلیون ریالی دارد.

شاملی همچنین افزود: نهال‌کاری و قلمه کاری با استفاده از پساب این انتقال، باعث ایجاد پوشش گیاهی در 2 هزار هکتار اراضی بیابانی استان می‌شود و سرمایه مصوب آن 2 میلیارد ریال است.

وی به نهال‌کاری محدوده بیابانی پایگاه هوایی شهید بابایی نیز اشاره داشت و خاطرنشان کرد: این پروژه با اعتبار 22 میلیارد ریال و به مساحت 500 هکتار آغاز به کار کرده است.

به گفته مدیرکل اداره منابع طبیعی استان، نهال‌کاری محدوده شهرستان‌های اصفهان و برخوار به میزان 854 هکتار و با اعتبارات ملی و استانی به مبلغ 16 میلیارد و 556 میلیون ریال اتمام یافته است و مراقبت سنواتی پوشش گیاهی آران بیدگل، اصفهان، به میزان هزار و 114 هکتار در سال جاری صورت گرفته است.

شاملی مساحت بذرکاری در شهرستان‌های نایین، آران و بیدگل، خور و بیابانک و کاشان را 593 هکتار اعلام کرد.

وی اقدامات صورت گرفته در حوزه جنگل‌های استان را نیز این گونه شرح داد: جنگل‌کاری و توسعه درختکاری در بخش غیر جنگلی روستای قرغن گلپایگان به مساحت 35.7 هکتار پایان یافته و 11 میلیارد و 250 میلیون ریال بودجه صرف آن شده است.

شاملی همچنین اظهار داشت: در شهرستان‌های سمیرم، شهرضا، فریدون‌شهر، اردستان، چادگان، گلپایگان و کاشان، مجموعاً 194 هکتار بذرکاری جنگلی صورت گرفته و سازمان منابع طبیعی در قراردادی مشارکتی با صندوق توسعه ملی، چهار پروژه زراعت چوب به مساحت 8.6 هکتار را آغاز کرده که در دوره‌ای 10 ساله هزار و 863 تن چوب از آن تولید خواهد شد.

به گفته مدیر کل اداره منابع طبیعی، مجموعاً در 6 هزار و 900 هکتار از مراتع استان، طرح مرتع‌داری در سال جاری انجام شده و در شهرستان خوانسار نیز انتقال آب به میزان 3 هزار و 700 متر و احداث آبشخور به تعداد 40 دستگاه صورت گرفته است.

وی همچنین از جلوگیری از ییلاق زودهنگام در یک میلیون و 750 هزار هکتار از مراتع استان خبر داد که با استفاده از احداث و تجهیز 18 پایگاه ثابت در شهرستان‌های استان صورت گرفته است.

شاملی در ادامه از قرق هزار و 642 هکتار از مراتع استان خبر داد و افزود: 70 هکتار از دیمزارهای کم بازده استان به مرتع تبدیل شده و 295 هکتار از مراتع نیز مجدد بذرکاری شده‌اند.

ادامه صحبت‌های مدیرکل اداره منابع طبیعی استان به بهره‌برداری‌های این اداره اختصاص داشت و شاملی در این رابطه تصریح کرد: در قالب طرح بهره‌برداری و فروش، مجموعاً 100 هزار و 956 کیلو کتیرا، 3 هزار کیلو ضمغ آنغوزه و 448 هزار کیلو برگ کرفس برداشت شده و اشتغال این طرح‌ها، برابر با 173 هزار و 603 نفر گزارش شده است.

وی میزان ممیزی صورت گرفته در اراضی ملی را 65 هزار و 482 هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: 72 هزار و 792 هکتار از اراضی ملی مجهز به سند دفترچه‌ای شده‌اند.




انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار