شرط و شروط وزارت‌بهداشت برای ثابت ماندن تعرفه‌ها/خبرهای خوشی از مسئولان برای پرداخت بیمه‌ها در راه است

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در طب مدرن، خريدها انفعالى است که برای خريد عاقلانه و راهبردى، ارائه كنندگان و دريافت كنندگان خدمات در مراحل اوليه با آن مخالفت هايى مى كنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ايرج حريرچى قائم مقام و سخنگوى وزارت بهداشت در نشست خبرى هفتگی خود که صبح امروز در این وزارتخانه برگزار شد، گفت: بخشى از وظايف حوزه سلامت مربوط به توليت و راهبرى سيستم است و بخشى ديگر مربوط به تامين منابع مى شود.

وی بیان کرد: در برخى كشورها ممكن است همه يا قسمتى از منابع از بيمه و برخى از كشورها اين منابع از درآمدها و عمومى تامين مى شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه بعد از تامين منابع، اين منابع تجميع مى شوند، اظهار داشت: يكى از وظايف دولت باز توزيع درآمدها است که بعد از تجميع منابع، خريد انجام مى شود.

وی عنوان کرد: خريد يعنى منابعى كه جمع آورى و تجميع شده به ارائه كننده خدمت و كالاها تخصيص پيدا كند تا جمعيت تحت پوشش قرار بگيرد.

حریرچی با بیان اینکه بر اساس تجربه، در طب مدرن، خريدها انفعالى است و نگاه نمى شود كه اولويت اصلى چيست، افزود: خريد عاقلانه، خريد راهبردى و استراتژيك است كه ارائه كنندگان و دريافت كنندگان خدمات در مراحل اوليه با آن مخالفت هايى مى كنند.

وی با تاکید بر اینکه خريد استراتژيك، فعال و مبتنى بر شواهد است، گفت: در خرید استراتژیک بررسى مى شود و مى بينند كه آيا درمانى موثر است يا خير و بر اين اساس، خدمات درمانى خريدارى مى شود.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: نكته بعد اينكه خريد راهبردى، تركيب خدمات و حجم آن را مشخص مى كند، همچنين تركيب ارائه كنندگان خدمت نيز در اين روش خريد، براى اهداف سلامت انتخاب و اولويت بندى مى شود. 

وی تصریح کرد: اصلاح روش و حركت به سمت خريد راهبردى، مهم ترين اقدام براى بهبود عملكرد كشورها در پوشش خدمات سلامت است که براى حركت به سمت اين نوع خريد، اول بايد ديد كه چه خدماتى در اولويت است كه معمولا خريد بهداشتى و پيشگيرانه در اولويت است دوم بايد ديد چه بيمارى هايى در اولويت است و در چه سن و جنسيت و گستره جغرافيايى بيشتر اتفاق مى افتد.موضوع ديگر اين است كه بايد ديد خدمات چقدر از لحاظ هزينه اثربخش است، در مرحله بعد نیز بايد ديد كه از چه نوع نيرويى قرار است استفاده شود.

وی در مورد تعرفه های پزشکی سال 96 گفت: از نظر وزارت بهداشت، معتقديم قيمت تمام شده يك موضوع است و ما درخواست هيچ مبلغ اضافه نداريم، همچنین انتظار داريم كارشناسان برنامه و بودجه و شوراى عالى بيمه بررسى كنند و ببينند كه اگر همين خدمات پزشكان در سال ٩٥، بخواهد در سال ٩٦ ارائه شود، هزينه ها چقدر افزايش پیدا می کند. 

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر واقعا هزينه تغيير نمى كند، افزايش صفر باشد، اما اگر تغييرى به وجود مى آيد در تعرفه هم به همان ميزان لحاظ شود، تصریح کرد: انتظار داريم رفتارى كه با بقيه دستگاه ها انجام مى شود، مثل هزينه حمل و نقل و غيره، همان رفتار هم با بيمارستان ها هم انجام شود، بنابراين به طور خلاصه درخواست رقم اضافه نيست.

وی در مورد اجراى روش خريد راهبردى گفت: براى خريد استراتژيك كارگاهى با سازمان بهداشت جهانى شروع كرديم که حداقل زمان مورد نياز براى تغيير روش ٢ سال است و اين روش باعث بهبود كيفيت مى شود که براى انجام اين كار بايد به فضاى مالى موجود توجه كنيم.

حریرچی افزود: در اين راستا نوع خدمات بايد براى ارائه كنندگان و سياست گذاران مشخص شود که اميدواريم در سال ٩٦ نظام ارجاع و نظام خريد استراتژيك را اجرا كنيم.

وی درباره مشكلات تاخير اعلام تعرفه ها گفت: از سال ٧٤ كه تعرفه ها نقش مهمى در ارائه خدمت پيدا كردند، به طور متوسط تاخير چند ماهه وجود داشت، البته در دولت تدبير و اميد تلاش كردم اعلام تعرفه زودتر اتفاق بيفتد، با توجه به اینکه امسال سال خاصى بود و هنوز قانون برنامه ششم توسعه هم نهايى نشده اميدواريم شوراى عالى بيمه كارى كه به مصلحت است را انجام بدهند.

سخنگوى وزارت بهداشت درباره مطالبات وزارت بهداشت از بيمه ها گفت: طى يكى دو هفته پايان سال خبرهاى خوبى خواهيم داشت که ديشب نیز وزير رفاه اعلام كردند كه طورى اقدام مى كنند كه فقط ٤ ماه از مطالبات باقى بماند که در وضعيت فعلى طى چند ماه اخير بسيار تحت فشار بوديم و اميدواريم با دستورات رييس جمهور و معاون اول ايشان شاهد قدم هاى مثبت بيشترى باشيم.

وی درباره اعزام هياتى به بدره و بررسى هاى انجام شده، گفت: گروهى كه رفتند و بررسى كردند قرار شد در اين راستا اطلاع رسانى كنند.

حريرچى درباره واگذارى بخش هايى از دياليز به بخش خصوصى و مشكلات مردم در اين راستا گفت: در اين زمينه كار قانونى انجام شده که آگهى داديم و شركت هايى در مناقصه شركت كردند و اگر كسى هرگونه تخلفى در اين زمينه مشاهده کرد بهتر است به مراجع قانونى مراجعه كند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
aa
۰۸:۱۵ ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
لطف کرده در خصوص گذشت یکسال ازعدم پرداخت معوقه و مطالبات حقوقی پزشکان خانواده روستایی در این ایام پایان سال هم مطلب بنویسید تا شاید پیش از پایان سال انها هم با دریافت مطالبات قدرت خرید ملزومات شب عید را داشته باشند .
آخرین اخبار