اصفهان؛

رقابت و ارتباطات فرهنگی و کهن شبه قاره هند و کاشان

نسخه شناس شهیر پاکستانی گفت : شبه قاره هند و کاشان رقابت و ارتباطات فرهنگی و قدیمی دارند

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دکتر عارف نوشاهی امروز در نشست اختتامیه کنگره در تالار غیاث الدین جمشید دانشگاه آزاد اسلامی کاشان اظهارکرد: در دوره تیموریان هندوستان سفیرانی از شعرا و نویسندگان ایرانی به این سرزمین وارد شده و در زمان زندگی در این شبه قاره آثار ارزشمند هنری خلق کردند.

وی افزود: شاخص ترین این ادبا کلیم کاشانی و سرمد کاشانی بودند که وارد دربار تیموریان شده و ارتباطات فرهنگی کاشان و شبه قاره از همان زمان ها پربارتر شد.

نوشاهی گفت: پیشنهاد می شود در سمیناری جداگانه و یا گوشه ای از اینگونه کنگره ها به طور مستقل به این اشتراکات پرداخته شود.

نسخه شناس پاکستانی به کنگره محتشم اشاره و تاکیدکرد: در این کنگره مقالات بسیار خوب و پرمغزی در مورد زندگی و آثار محتشم ارائه شد که نیاز به انجام چنین مطالعاتی احساس می شد تا بدانیم از محتشم کاشانی چه آثاری در کتابخانه های دنیا وجود دارد.

نوشاهی افزود: نخستین دیوان محتشم در کراچی نگاشته و سالها بعد در ایران به چاپ رسید، این نسخه خطی دیوان محتشم در سال ۹۹۴هجری قمری در زمان حیات محتشم نوشته شده است که جا دارد در تصحیح دیوان محتشم از این دیوان استفاده شود که این کار تاکنون انجام نشده است.
نوشاهی از زمان در نظر شده برای حضور مدعوین خارجی کنگره نیز انتقاد کرد و گفت: شایسته تر بود زمانی برای کسانی که رنج سفر را خریده اند به منظور بازدید از آثار و جاذبه های تاریخی کاشان و آرامگاه محتشم در نظر گرفته می شد.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار