اصفهان؛

آغاز توزیع 200 هزار اصله نهال گلدانی پسته در آران و بیدگل

کار توزیع 200 هزار اصله نهال گلدانی شناسه دار پسته از طریق پنج شرکت تعاونی تولید در این شهرستان بین پسته کاران آغاز شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رئیس اداره تولیدات گیاهی و دامی مدیریت جهاد کشاورزی آران و بیدگل  افزود: این نهال های پسته دارای مجوز و گواهی سلامت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفظ نباتات است که بین باغداران و پسته کاران با ارائه مشاوره فنی توزیع می شود.

هادی یغمائیان قیمت هر اصله نهال شناسه دار را بین 12 تا 15 هزار ریال برشمرد و افزود: این نهال ها مشخصات یک نهال سالم از جمله 40 سانتی متر ارتفاع از روی خاک، گلدان نایلونی، سالم بودن جوانه انتهای نهال، یکساله بودن و وجود جوانه های متعدد را دارا هستند.

رئیس اداره تولیدات گیاهی و دامی مدیریت جهاد کشاورزی آران و بیدگل اظهار داشت: این نهال ها پس از کاشت در سال سوم پیوند زده می شود و بعد بین 8 تا 1 سال با توجه به شرایط مختلف به باردهی می رسند.
یغمائیان با بیان اینکه 3 هزار و 500 هکتار از باغ های شهرستان آران و بیدگل به کشت پسته اختصاص دارد افزود: از این میزان 2هزار هکتار بارور و یک هزار و 500 هکتار آن غیر بارور است.

وی با بیان این که از هر هکتار در سال های بدون خسارت 2 تن پسته خشک برداشت شده است افزود: امسال به دلیل وزش باد های گرم تابستانی و بارندگی در مرحله گلدهی، با کاهش عملکرد 30 درصدی مواجه بودیم و میزان برداشت از هر هکتار را به یک هزار و 500 کیلوگرم پسته خشک کاهش یافت.

وی با اشاره به این که بیشترین سطح کشت پسته شهرستان در جاده ابوزید آباد است افزود: پسته های برداشت شده از رقم های احمد آقایی، اکبری و کله قوچی هستند.

وی تصریح کرد: محصول 70 هکتار از کل باغ های بارور پسته شهرستان که دارای پسته مرغوب تری است به کشور های حوزه خلیج فارس صادر می شود.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار