در هیاهوی ریزگردها؛

جنگل‌های بلوط شمال خوزستان در آستانه نابودی

دبیر انجمن دوستداران محیط زیست و طبیعت خوزستان گفت: جنگل‌های بلوط ارزشمند و ذخیره‌گاه‌های کم‌نظیر و حیاتی استان در حال ناپدید شدن هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ هژیر کیانی، دبیر انجمن دوستداران محیط زیست و طبیعت خوزستان اظهار کرد: در حالی برای کاشت یک نهال یا درخت در دشت‌های خوزستان که در گذشته دارای رطوبت بودند هزینه می‌شود، که جنگل‌های بلوط که یکی از ذخیره‌گاه‌های پراهمیت خوزستان هستند، به شدت در معرض تخریب و نابودی‌اند و از مسئولین می‌خواهیم ضمن توجه جدی به حل پایدار معضل ریزگردها در استان خوزستان که بدون تردید راه آن صرفا نهال‌کاری نیست، بلکه رهاسازی حقابه جلگه خوزستان است، به مساله جنگل‌های بلوط نیز به عنوان یک اولویت نگاه کنند.

وی افزود: چگونه در حالی که می‌دانیم ارزش اکولوژیکی یک اصل بلوط صدها میلیون تومان است، نظاره‌گر نابودی درختان بلوط می‌شویم،  اما برای کاشت و نگهداری یک نهال جدید حاضر به صرف هزینه‌های سنگین هستیم؟ چرا طرح صیانت که از سال 82 آغاز شد هر روز ضعیف‌تر شده تا این‌که اعتبار برای اجرای این طرح به صفر رسیده است؟

کیانی بیان داشت: پس از سال‌ها کار و فعالیت در این عرصه، به مسئولان محترم اعلام می‌کنیم دلیل اصلی نابودی رو به رشد و فزاینده جنگل‌های شمال خوزستان، فقر اقتصادی جوامع محلی و عدم پیوستگی طرح‌های حفاظتی و احیاء است.

دبیر انجمن دوستداران محیط زیست تصریح کرد: معتقدیم حفظ این داشته‌های طبیعی باید در اولویت برنامه‌های مسئولان قرار گیرد زیرا این جنگل‌ها عرصه مهم امیدواری مردم است و چنانچه به همین شیوه از کنار این ذخیره‌گاه‌ها بگذریم، در آینده شاهد مهاجرت و کوچ اجباری جوامع محلی خواهیم بود.

وی بیان داشت: اراده مسئولان استان، نمایندگان محترم مجلس و استاندار خوزستان باید بر موظف کردن وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان و سایر دستگاه‌های مسئول به کمک به حفظ و احیاء جنگل‌های بلوط شمال خوزستان باشد. سدسازان وزارت نیرو به جنگل‌ها و مراتع خسارت‌های جبران‌ناپذیری وارد کرده‌اند به طوری که با فقر شدید مراتع و جنگل‌های حوضه آبخیز سدهای خوزستان به ویژه در شمال استان نظیر رودخانه دز، هر روز شاهد فرسایش شدید خاک و کاستن از حجم مفید سدها هستیم.

هژیر کیانی خاطرنشان کرد: مسئولان به جای حل پایدار مساله و انجام فعالیت‌های آبخیزداری و غنی‌سازی مراتع در حوضه‌های آبخیز، صحبت از سدسازی در بالادست برای نجات رودخانه دز می‌کنند.

این مقام مسئول اذعان داشت: تمرکز منابع مالی و اعتبارات روی کانون‌های ریزگرد بدون تدوین برنامه رهاسازی تدریجی حقابه جلگه، رودخانه‌ها  و تالاب‌های خوزستان، اتلاف منابع است و عدم تخصیص اعتبار برای حفظ دارایی‌های بلوط و جنگل‌های موجود خوزستان به معنی مسکنی بودن و مقطعی بودن این طرح‌ها است. اکنون بیم آن می‌رود که جنگل‌های بلوط ارزشمند و ذخیره‌گاه‌های کم‌نظیر و حیاتی خوزستان در هیاهوی ریزگردها گم شوند.

کیانی با اشاره به نامه شبکه سازمان های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان به استاندار اظهار کرد: در این نامه خواستار تشکیل فوری کمیته نجات‌بخشی برای نجات جنگل‌های بلوط خوزستان شده‌ایم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.