بررسی مشکلات پزشکان دو شغله در برنامه ششم توسعه زیر‌ساخت‌ها اجرایی نیست / بدهی 12 هزار میلیارد تومانی بیمه‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

رییس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: بیمه‌ها به حوزه سلامت مبلغی در حدود 12 هزار میلیارد تومان به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بدهکار هستند.رییس سازمان نظام پزشکی کشور از مشکلات اشتغال همزمان پزشکان در دو بخش دولتی و خصوصی خبر داد.

بررسی مشکلات پزشکان دو شغله در برنامه ششم توسعهبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا زالی رییس سازمان نظام پزشکی کشور در نشست خبری تشریح مسائل حوزه سلامت که در این سازمان برگزار شد، با اشاره به قانون توسعه ششم اظهار داشت: بر طبق قانون ششم توسعه مبنی بر اشتغال جامعه پزشکی در بخش‌های دولتی و خصوصی به طور همزمان مشکلات متعددی را به همراه دارد.
 
وی بیان کرد: برای اجرای این مصوبه نیاز به زیرساخت‌ها، تربیت نیروی انسانی و لجستیک است که در حال حاضر دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزمایشگا‌ها مطالبات قابل توجهی دارند.

رئیس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: متأسفانه با تصویب این قانون جامعه پزشکی دچار چالش‌هایی می‌شود که به دلیل مطالبات زیاد آنها کاملا مشخص است که این قانون قابلیت اجرایی شدن ندارد و در حال حاضر پرداخت‌های جامعه پزشکی با چالش‌های گوناگونی روبرو است.

زالی عنوان کرد: در چنین شرایطی مشکلاتی برای پزشکان ایجاد می‌شود که ابعاد فقهی و حقوقی دارد و این مسئله به خاطر غیر مقید بودنش در شورای نگهبان ایر‌اداتی بدان گرفته شده و به همین خاطر این قانون را به مجلس ارجاع داد‌ه‌اند و سازمان نظام پزشکی در همین فرصت با افراد صاحب نظر در شورای نگهبان رایزنی‌های خوبی را انجام داده است و شورای نگهبان ایرادات و ابهامات قانونی را از این قانون گرفته و از مجلس درخواست ابهام زدایی را کرده است.

وی تأکید کرد: در کنار اجرای این قانون تعرفه کار‌انه پزشکان و هزینه‌های دیگر باید متناسب با شرایط شغلی‌شان باشد که با تک شغله‌ شدن آنها مشکلی برای این جامعه ایجاد نشود.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: متأسفانه دولت در پرداخت مطالبات مشکلاتی دارد که به دلیل فراهم نبودن زیر‌ساخت‌ها لجستیک‌ و تربیت نیروی انسانی این بند از نظر اجرایی مشکلاتی را ایجاد می‌کند و سبب مهاجرت پزشکان از مناطق محروم به مناطق بهتر می‌شود و اجرای این بند دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را با چالش جدی روبرو می‌کند.


وی عنوان کرد: به دلیل فراهم نبودن زیر‌ساخت‌های لازم پزشکان در هنگام اجرای این طرح بخش خصوصی را انتخاب می‌کنند و همین مسئله در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است و مجلس موظف به حذف قسمتی از این بند را دارد تا جامعه پزشکان تعرفه‌شان متناسب با شرایط کاری‌شان باشد و ارجاع بودجه سنواتی درخواست دولت است و شورای نگهبان قانون‌زدایی این بند را تذکر داده است.


زالی با بیان اینکه تعرفه‌ها باید یکسان‌سازی شود و در حال حاضر دولت با مشکل گردش نقدینگی همراه است، تصریح کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی 12 هزار میلیارد تومان از مجموعه بیمه‌ها و هزار و 700 میلیارد تومان نیز در شهر تهران از سازمان‌های بیمه طلب دارند که همگی آنها تجهیزات پزشکی و داروسازی‌ را نیز شامل می شود.


وی ادامه داد: در طرح تحول نظام سلامت 11 میلیون نفر بیمه شده که متأسفانه منابع مالی آن تأمین نشده است و بخاطر اینکه در حال حاضر مردم بطور رایگان از خدمات پزشکی در بیمارستان‌های کشور استفاده می‌کنند بسیاری از شرکت‌های تجهیزات دارویی و پزشکی از حوزه سلامت طلبکار هستند بطوریکه سازمان بیمه تأمین اجتماعی در حدود 95 میلیارد تومان بدهی به شرکت‌های تجهیزات دارویی، پزشکی و هتلینگ‌ دارد که هنوز این هزینه را پرداخت نکرده است.


زالی با بیان اینکه سهم جامعه پزشکی از بودجه سلامت 13 درصد است، افزود: دادسرا‌های پزشکی در سال گذشته مراجعان‌شان کاهش پیدا کرده است و سازمان نظام پزشکی طرح بیمه مسئولیت مدنی را به جای بیمه شخص ثالث با رییس قوه قضائیه مطرح و در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آن را عنوان کرده است تا پزشکان با این بیمه در حوزه سلامت کار کنند و این قضیه در شورای نگهبان مطرح و این شورا با کلیّت مسئله موافقت کرده است و فقط بحث جرائم عمدی و قصو‌ری پزشکی را قبول نکرده است و سازمان نظام پزشکی کشور در حوزه سلامت در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی می‌کند و بر طبق قانون هر دستورالعمل و بخش‌نامه‌ای که به وسیله وزارت بهداشت صادر می‌شود باید نظر این سازمان را وزارت بهداشت جویا شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار