ارومیه؛

کشف یادگاری هایی از 40هزار سال پیش در قلعه باستانی ماکو

در پژوهش های انجام شده بقایای سفالی مربوط به 40 هزار سال گذشته کشف شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛رئیس هیأت کاوش باستان شناسی قلعه تاریخی ماکو آذربایجان غربی در گفتو گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه گفت:در کاوش های قلعه تاریخی ماکو در در سالجاری با همکاری تیم 15 نفره باستانشناسی از ایران و ارمنستان نتایج قابل توجهی درپی داشت.

رضا حیدری افزود: کاوش باستان شناسی قلعه تاریخی ماکو آذربایجان غربی با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تخصیص اعتبار منطقه آزاد ماکو زیر نظر کارشناسان باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی و مشارکت انستیتو باستان شناسی کشور ارمنستان انجام گرفت.

وی تصریح کرد: این پژوهش در چهار محوطه از اطراف قلعه تاریخی انجام شد که در طی آن بقایای سفالی دوران پیش ازتاریخ، دوران تاریخی و اسلامی بدست آمده است.

وی خاطرنشان کرد: در این کاوش موفق به خواندن 2 کتیبه ارمنی مربوط به دوران ایلخانی شدیم و در بررسی‌های باستان شناسی نواحی اطراف این قلعه تاریخی بقایای حضور انسان به صورت ابزارهای عصر حجر مربوط به دوران پارینه سنگی میانه متعلق به حدود 40 هزار سال قبل کشف شد که نشان از سکونت انسان نئاندرتال در این محدوده از کشور دارد.

حیدری در پایان گفت: ساختارهای معماری به صورت آشپزخانه، ورودی شاه نشین و ساختارهای تراس بندی نیز در این کاوش به دست آمده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.