کرمان؛

الزام نام نویسی کارگران ساختمانی در سامانه خدمات رفاهی

کارگران ساختمانی برای پوشش بیمه ای در سامانه خدمات رفاهی جمهوری اسلامی ایران نام نویسی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، همه کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه و غیر آن ملزم هستند تا برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تأمین اجتماعی در سامانه خدمات رفاهی ثبت نام‌کنند چرا که خدمات مربوط به کارگران ساختمانی از این پس تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که در سامانه www.samanehrefah.ir ثبت نام کرده باشند.

رضا اسماعیلی مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: ماده ۱۴۸ قانون کار مصوب سال ۱۳۶۹ کارفرمایان را ملزم کرده که کارگران خود را مطابق مقررات قانون تأمین اجتماعی بیمه کنند؛ بنابراین کارفرمایان مکلف هستند مطابق مقررات قانون تأمین اجتماعی از جمله ماده ۴ این قانون کارگران ساختمانی خود را بیمه و حق بیمه آنها را پرداخت کنند.

برابر آمارها بیش از ۴۵ درصد حوادث ناشی از کار مربوط به بخش ساختمان است. مشاغل ساختمانی از خطرناک‌ترین و پرحادثه‌ترین کارها به شمار می‌روند و کارگران ساختمانی بیش از سایر مشاغل در معرض انواع حوادث قرار دارند از این رو بیمه آنان به‌ ویژه در حوزه حوادث ناشی از کار امری حیاتی وضروری محسوب می‌شود.

 با این سامانه، کارگران واقعی ساختمانی تحت پوشش قرار می‌گیرند و افرادی هم که قبل از این بیمه شده اند باید در این سامانه ثبت نام کنند تا پالایش مجدد در مورد آنها صورت گیرد.

در حال حاضر مشاغل ساختمانی رشته‌های مختلفی از جمله آرماتوربند، اسکلت‌ساز، لوله‌کش، نقشه‌بردار، درو پنجره‌ساز پروفیل، بتن‌ساز و بتن‌ریز، نقاش ساختمان، بنّای سفت‌کار، عایق‌کار رطوبتی، آسفالت‌کار ابنیه، گچ‌کار، سنگ‌کار، لوله‌کش گاز خانگی و تجاری، کاشی‌کارو برق‌کار ساختمان را شامل می‌شود.

متاسفانه در سالهای اخیر برخی افراد که مهارتی در زمینه ساختمان ندارند و شغل آن‌ها ساختمانی نیست با اخذ کارت مهارت فنی که بعضا به‌راحتی دریافت می‌شود، اقدام به بیمه خود در چارچوب قانون کارگران ساختمانی کرده‌اند در حالی که این کار خلاف قانون و موجب تضییع حقوق بیمه‌شدگان است.

بر همین اساس وزارت تعاون ، کار و فاه اجتماعی ، کارگران ساختمانی فاقد بیمه را برای قرار گرفتن تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و کارگران ساختمانی بیمه شده را به منظور پالایش مجدد آنها به ثبت نام در سامانه www.samanehrefah.ir ملزم کرده است.

کارگران ساختمانی در صورت ثبت‌نام در این سامانه از مزایای بیمه‌ای و درمانی تأمین اجتماعی و پرداخت هزینه‌های مربوط به حوادث و بیماری‌ها، پرداخت مستمری از کارافتادگی کلی و جزیی ناشی از کار و پرداخت مستمری بازنشستگی و فوت در چارچوب قانون تامین ‌اجتماعی بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.