مقررات بین‌المللی حاکم بر پرتاب ماهواره‌ها/ سرقفلی مدارهای ماهواره‌ای در دست کیست؟

معاون سازمان هوا فضای کشور با تاکید بر اینکه هیچ ماهواره‌ای بی‌هوا و بدون طی مراحل خاص در هیچ مداری قرار نمی‌گیرند، از اهمیت زمین آهنگ و نحوه ثبت موقعیت مداری خبر داد.

مقررات بین‌المللی برای پرتاب ماهواره‌ها حاکم است/ سرقفلی زمین آهنگ ماهواره‌ها در دست دولت‌هاهمایون صدر معاون سازمان فضایی کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص زمین آهنگ و اهمیت آن در علم هوا فضا بیان کرد : زمین آهنگ در حقیقت به موقعیت مداری اطلاق می شود که در صورت قرارگیری ماهواره ایران در آن موقعیت معین همیشه در بالای سر ایران باقی می‌ماند.
 
 وی افزود: برای مثال اگر تهران هم اکنون، در زاویه مداری ۵۵ درجه قرار گیرد، با قرارگیری ماهواره ایران در ۳۵ هزار کیلومتری مدار زمین، این ماهواره برای همیشه در بالای سر کشورمان است.
 
معاون سازمان فضایی کشور، گفت: ماهواره‌های پخش شبکه‌های تلوزیونی همچون یاه ست با قرارگیری در مداری معین موجب پخش امواج و روی آنتن آمدن برنامه‌های مختلف شبکه‌های تلوزیونی می‌شوند و باتوجه به ثباتی که دارند قطعا نمی‌توان ماموریت‌های یک ماهواره سنجش از دور را برآن‌ها محول کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه ماموریت ماهواره‌های سنجشی باسایرین کاملا فرق دارد، تصریح کرد: این سیستم با قرارگیری در فاصله مداری پایین تری نسبت به ماهواره‌های تلوزیونی به طور خاص برای تصویر برداری و پایش و تصویر برداری با قابلیت چرخش دور زمین طراحی شده اند که بر عکس سایر ماهواره‌ها در یک مدار ثابت باقی نمی‌مانند.

صدر ادامه داد: قطعا با توجه به تعدد ماهوراه‌های فضای، باید حداقل فاصله هر ماهواره با دیگری ۵۰۰ کیلومتر در نظر گرفته شود و برای همین منظور اتحادیه بین المللی مخابرات سیاستی را اعمال کرده که طبق آن هر کشوری که قصد پرتاب دارد باید قبل از آن ماهواره اش را در موقعیت مداری مورد نظر ثبت کند، موضوعی که آن را موقعیت مدار فرکانسی نیز می‌گویند.

 معاون سازمان فضایی کشوز با اشاره به ثبت موقعیت مداری ماهواده‌های مخابراتی آینده مان، افزود: هم اکنون در اتحادیه بین المللی مخابرات، به نوعی سرقفلی مدار مربوطه را می‌توانیم به این شیوه به نام ایران به دست آوریم، زیرا طبق قوانین بی المللی هیچ ماهواره‌ای بدون ثبت موقعیت مداری پرتاب نمی‌شوند.
 
صدر اظهار داشت: پس از انجام موفقیت آمیز ثبت مداری، تنها ۷ سال فرصت برای برتاب ماهواره، قرارگیری در مدار و اعلام شروع بهره‌برداری از آن باقی است در غیر این صورت موقعیت به ثبت رسیده از بین رفته و ماهواره‌های دیگر سایر کشور‌ها که در نوبت قرار دارند، در مدار مربوطه ماموریتشان را آغاز می‌کنند.
 
انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار