روحانی در آیین تجلیل از قهرمانان المپیک و پارالمپیک ریو 2016:

ثبات برنامه‌ریزی و حرکت درست اقتصادی برای مردم ضروریست/هیچ چیز بالاتر از امید برای یک ملت نیست

رئیس جمهور گفت: هیچ چیز بالاتر از امید برای یک ملت نیست و اگر ملت ما به آینده امید نداشته باشند تمامی تلاش‌ها در یک جا متوقف می‌شود.

ثبات برنامه‌ریزی و حرکت درست اقتصادی برای مردم ضروریست/هیچ چیز بالاتر از امید برای یک ملت نیستبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در آیین تجلیل از قهرمانان المپیک و پارالمپیک ریو که صبح امروز شنبه (14 اسفند ماه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: ورزش و قهرمانی در این عرصه از دیدگاه‌های مختلف برای کشور حائز اهمیت است.

رئیس جمهور ادامه داد: زمانی که ورزش در سطح جهانی مطرح و مسئله مسابقات در سطح منطقه و جهان برگزار می‌شود به یک موضوع ملی تبدیل می‌شود. برنامه‌ای که به قوم، شهر، قومیت و مذهب خاصی تعلق ندارد و تمام اتباع ایرانی یک پارچه از آن تاثیر می‌پذیرند از دید ملی مورد اهمیت ما است.

وی تصریح کرد: تمامیت ارضی، حاکمیت ملی، انتخابات سراسری، هنر ایرانی و علم و دانش ایرانی موضوعی ملی است و از طرف دیگر برخی از مشکلات چون نارسایی محیط زیستی،‌آب و اقتصاد و معیشت مردم نیز ملی است.

رئیس قوه مجریه افزود: ما یک ملت واحد هستیم و یک قانون اساسی، یک رهبر، دولت و مجلس داریم و باید همه تلاشمان را برای غرور این ملت به کار ببندیم.

روحانی با اشاره به این موضوع که ورزش چه در سطح داخل کشور و چه در سطح بین‌المللی عامل ایجاد شور و نشاط است گفت: ورزشکار باعث می‌شود تا مردم و کشور شاداب باشند و امید ایجاد شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هیچ چیز بالاتر از امید برای یک ملت نیست بیان داشت: اگر ملت ما به آینده امید نداشته باشد تمامی تلاش‌ها در یک جا متوقف می‌شود و اکنون این سوال مطرح می‌شود چگونه می‌شود که ملتی که به آینده خود امید ندارد تلاش  و فعالیت نماید.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: عده‌ای می خواهند امید و امیدآفرینی معیاری در کشور باشد، اما متاسفانه عده‌ای هستند که مردم را به هر بهانه‌ای نسبت به آینده ناامید کنند.

روحانی تصریح کرد: ایجاد ناامیدی در کشور ضربه به حرکت ملی و مایوس کردن جامعه از حرکت است. چرا ما می‌خواهیم همیشه نیمه خالی لیوان را ببینیم و هیچ گاه نسبت به نیمه پر آن متذکر نمی‌شویم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما باید عملکرد ورزش کشور را نسبت به گذشته بررسی کنیم افزود: ورزش کشور نسبت به گذشته در حال پیشرفت است، ورزش همگانی ما نسبت به چهار سال گذشته رو به جلو حرکت کرده و رغبت جوانان به این موضوع بیشتر شده که این بدان معنا است که مسیر حرکت ما مسیری درست است و باید به آینده امیدوار باشیم.

وی  با اشاره به این موضوع که امید به مانند یک سبد می‌ماند گفت: ما امروز در کشور به این سبد نیاز داریم که بخشی از آن را اقتصاد تشکیل می‌دهد، اقتصاد ما باید در مسیر درست حرکت کند تا مردم نسبت به سود سرمایه خود امیدوار باشند. مردم باید نسبت به آینده زندگی خود امید داشته باشند.

روحانی با تاکید بر این موضوع که امید عاملی است که باعث می‌شود تا مردم از خانه خارج شده و به فعالیت بپردازند، تصریح کرد: ثبات در مقررات، برنامه‌ریزی صحیح و حرکت درست اقتصادی به مردم امید می‌دهد.

رئیس جمهور افزود: اگر مردم روزی از خانه خارج شوند و احساس کنند که سود به دست نمی‌آورند، هیچ مشکلی حل نخواهد شد پس از خانه خارج نمی‌شوند، این امید است که همه را به حرکت درمی‌آورد.

وی گفت: یک ملت برای پیشرفت و حرکت نیاز به امید دارد که باید این امید را در یک سبد دور هم جمع کرد. بخشی از آن اقتصاد،‌ بخش دیگر فرهنگ، بخش دیگر هنر است، زمانی که هنر یک ملت در سطح جهانی می‌درخشد این جزئی از سبد امید می‌شود.

روحانی در خصوص نقش دیپلماسی در سبد امید بیان داشت: زمانی که دیپلماسی کشور در سطح جهان حرکت درست دارد، موفقیت می‌آفریند، توطئه‌ها را می‌شکند و تحریم‌ها را پس می‌زند و حقوق ملت را استیفا می‌کند، روابط ما را با جهان در مسیر تعامل قرار می‌دهد، این مهم جزئی از سبد امید است.

رئیس جمهور تصریح کرد: بخش دیگر سبد امید بحث سلامت جامعه و ورزش و قهرمانی است. قهرمانان ما امید و نشاط آفرین هستند.

وی با بیان اینکه شما ورزشکاران روزهایی و در ساعت‌هایی همه ملت را پای صفحه تلویزیون میخکوب می‌کنید، اظهار داشت: این یک قدرت بزرگی است که شما در یک ساعتی همه خیابان‌های کشور را خلوت می‌کنید و یک حادثه مهمی است که شما همه اعضای خانواده و ورزش دوستان را در یک اتاق جمع می‌کنید.

رئیس جمهور ادامه داد: این ساعت بسیار خوبی است که همه جوانان و نوجوانان، مرد و زن را از همه فکرها، غصه‌ها و ناراحتی‌ها می‌رهانید.

وی با بیان اینکه چشم‌های مردم به تلاش شما دوخته شده است، تصریح کرد: در ورزش‌های مختلف، در مسابقات جهانی، در برابر رقبا شما می‌بینید که گاهی یک گل صدای شادی را از سراسر کشور بلند می‌کند.

رئیس قوه مجریه گفت: یک پیروزی در مسابقه دل‌ها را شاد می‌کند. ما انسانیم و نیاز به شادابی و لبخند داریم، فکر نکنیم که مردم بدون نشاط و خوشحالی و چهره باز می‌توانند از مشکلات فراوان زندگی عبور کنند، چرا که گاهی نشاط باعث می‌شود شما ساعت‌ها غم را فراموش کنید و ذهنتان آزاد شود.

روحانی با بیان اینکه ورزش آرامش آفرین است، اظهار داشت: البته خود ورزش آثار فراوانی دارد و دیدن مسابقات و ورزش‌های قهرمانی هم لذت خاص خودش را دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: زمانی که ما خودمان ورزش می‌کنیم، عمدتا جسمی است و یک مقدار آن هم روحی است اما زمانی که قهرمانی‌ها را نگاه می‌کنیم، عمدتا روحی است که البته روی سلامت جسم نیز تأثیر دارد.

وی تأکید کرد: ورزش از دید ملی، سلامت، امید و مسائل اجتماعی برای جامعه بسیار اهمیت دارد و خوشبختانه مسابقات جهانی، المپیک، پارالمپیک، مسابقات منطقه‌ای در گذشته بیشتر مردانه بود و قهرمانان مردان بودند و مسابقات در گذشته بیشتر مردانه بود، اما امروز نیم دیگر جامعه ما یعنی زنان وارد صحنه ورزش و رقابت شده‌اند.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه زنان هم پاسدار فرهنگ ایرانی- اسلامی هستند و هم پاسدار قدرت و توانمندی ملی در صحنه ورزش هستند، گفت: بانوان پرافتخار ما در ماه‌های گذشته از کیمیا تا زهرا تا ساره چه نشاطی را در جامعه ما به وجود آوردند. زنان ما همه را خوشحال کردند.

روحانی بیان داشت: وقتی می‌بینیم که یک بانوی باعظمت ایرانی که آشنا به همه تکنیک‌های ورزشی است، تلاش و مجاهده ماه‌ها و سالهای خودش را به منصه ظهور می‌رساند و همراه با آن عفاف و حجاب و فرهنگ ایرانی- اسلامی را نیز در برابر دید جهانیان قرار می‌دهد، این افتخاری مضاعف برای ما است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه خوشحالیم از اینکه زنان جامعه ما در صحنه جامعه و در همه امور مهم چون راهپیمایی، عزاداری همانند مردان حضور دارند، گفت: وقتی انتخابات می‌شود، پای صندوق آرا همانند مردان حضور دارند و در باشگاه‌های ورزشی و مسابقات جهانی حضور پیدا می‌کنند.

وی گفت: آنان در مدیریت جامعه حضور دارند، در مناسب مدیریتی حضور پیدا کردند و آن دوران دیگر سپری شد که زن فقط آشپزی و بچه‌داری کند که البته آن‌ها نیز در سر جای خودش با اهمیت است، اما نمی‌توان وظایف زنان را به درون خانه منحصر کرد. یعنی خدا خیابان، جامعه، جنگل، دریا، کوه و همه عالم را برای مردها آفریده و یک آشپزخانه 3 در 4 را برای زن‌ها آفریده است! معلوم است که این حرف کاملا نادرست است.

رئیس قوه مجریه افزود: اسلام دینی است که مرد و زن را کنار هم و دارای ارزش مساوی قرار می‌دهد مگر فاطمه زهرا و زینب کبری و مگر در تاریخ گذشته مریم، ساره، هاجر، آسیه و آن همه زنان پرافتخار در طول تاریخ کسانی نبودند که درخشیدند و بار سنگین مسئولیت را بر دوش کشیدند، حالا یک عده‌ای هستند که در برخی مسائل باید از آن حالت سنتی چند قرن پیش خارج شوند و اگر خارج هم نشوند، زنان قدرتمند ما آنان را به زور خارج می‌کنند.

روحانی تصریح کرد: امروز ما خوشحالیم که در صحنه ورزش، زنان ما افتخار مضاعف می‌آفرینند و پارالمپیکی‌ها هم یک امتیاز ویژه دارند و این است که با زحمت و تلاش بیشتر گاهی با رنج بیشتر افتخارات بزرگ ملی برای ما آفریدند و می‌آفرینند.

روحانی با اشاره به اینکه زمانی برخی فکر می‌کردند که اگر جوانشان را تشویق به مسجد و باشگاه رفتن کنند، این دو باهم متناقض می‌شوند اما این کاملا اشتباه است، متذکرشد: دین ما هم مسجد و هم باشگاه دارد، دین ما هم عبادت و هم ورزش دارد، دین ما هم سلامت جسم و هم سلامت جان دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: مگر شماها نبودید که در ورزشگاه‌ها ثابت کردید که فرهنگ هم آنجا وجود دارد، ایمان هم آنجا است؟ مگر شماها نبودید که در قهرمانی‌های بزرگتان نام امیرالمومنین(ع)، قمربنی هاشم را بر زبان جاری کردید؟ مگر شماها نبودید که در پیشگاه خداوند دست به دعا و شکر برداشتید و سجده شکر به جا آوردید، مگر شما نبودید که فرهنگ دینی، اسلامی و معرفت الهی را با ورزش و در میدان مسابقات جهانی توأم ساختید؟

وی گفت: بعضی‌ها چقدر غصه خوردند و گفتند که در شب عاشورا نباید مسابقه فوتبال برگزار شود اما شما چه کردید و در همان ورزشگاه با تجلیل از امام حسین(ع) و خاندان رسالت ثابت کردید که ورزشکاران و ورزش دوستان ما، یادشان است که تاسوعاست چرا که حسین(ع) در عمق جانشان و همه رگ‌های بدنشان همانند خون این عشق جریان دارد.
 
رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه شما افتخارآفرینی‌های ملت و ورزشکاران ما را دیدید، اظهار داشت: ورزش ما امید، نشاط، فرهنگ، امنیت ملی است و وحدت و انسجام ملی ما در کنار ورزش بیشتر حاصل می‌شود.

روحانی گفت: وقتی آبی و قرمز در کنار هم بازی می‌کنند، دیگر بحث اینکه چه کسی کرد، بلوچ، آذری، لر و عرب است، مطرح نمی‌شود و فقط دو تا رنگ مطرح می‌شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: در ورزش وحدت ملی بوجود می‌آید، در ورزش خرده فرهنگ‌ها احساس می‌کنند که زیر چتر فرهنگ بزرگ ایرانی قرار دارند و ورزش در کشور برای ما غرور و وحدت ملی می‌آفریند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه امسال، سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است، اقتصاد ما به ورزش ما نیز ارتباط دارد و بخشی از ورزش ما، اقتصاد ورزشی است.

رئیس قوه مجریه گفت: ورزش می‌تواند توریسم ورزشی را به همراه داشته باشد و می‌تواند بالاتر از اقتصاد با ایران هراسی بجنگد، همچنین می‌تواند گفت‌وگوها و تعامل با جهان را به وجود بیاورد.

روحانی تصریح کرد: شما در کرمانشاه چه‌کار کردید؟ دولت آمریکا را شرمنده کردید. به کشتی‌گیران ویزا دادید و مردم بزرگوار کرمانشاه مهمان‌نوازی کردند، دنیا هم قضاوت کرد و این عظمت ایران بود یا عظمت دیگران؟ قطعا عظمت ایران بود.

رئیس جمهور گفت: ما در کنار ورزش، تعامل سازنده با جهان را نیز داریم، در کنار ورزش نشاط برای اقتصاد هم داریم، در کنار آن جاذبه گردشگری را نیز به وجود می‌آوریم.

وی اظهار داشت: ورزش هم امنیت و وحدت ملی، نشاط ، سلامت ملی، غرورملی و هم فرهنگ اسلامی و ملی ما است و هم اقتصاد مقاومتی ما است و هم می‌تواند ما را در مسیر توسعه پایدار قرار دهد.

گفتنی است، در این مراسم با حضور رییس جمهور، رییس دفتر رییس جمهور و وزیر ورزش و جوانان از 10 نفر از قهرمانان المپیکی، 10 نفر از قهرمانان پارالمپیکی،10 نفر از روسای فدراسیون‌های مدال‌آور و سه نفر از داوران ورزشی با اهدای لوح، تقدیر شد.

همچنین خانواده بهمن گلبارنژاد نیز در این مراسم با اهدای لوح مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام/






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۰:۰۶ ۱۴ اسفند ۱۳۹۵
تبلیغات سال ۹۲ هم همینارو میگفتی اقای روحانی الان بگو چکار کردی نگو باید بشود
آخرین اخبار