آثار ماندگار با حضور فرهیختگان برجسته برای کاشان در کنگره محتشم

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحدکاشان گفت: انجام اقدامات گسترده در حوزه‌های فرهنگی، هنری، عمرانی، علمی و ادبی از اقدامات ماندگار برگزاری نخستین کنگره بین المللی محتشم کاشانی است.

مهدی اخباری، در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: برگزاری این کنگره با حضور شخصیت‌ها و چهره‌های علمی برجسته ملی و بین‌المللی  علمی، فرهنگی، هنری و ادبی اتفاق خوبی را برای کاشان رقم خواهدزد.

وی، با تاکید بر اینکه برگزاری این کنگره از بسیاری جهان از پیچیدگی های خاص برخورداربود افزود:وقتی قراراست مباحث فرهنگی، هنری و آیینی در کنارهم یکجا مطرح شود مباحث و حساسیت زیادی در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی پیش‌می‌آید.

به‌گفته‌وی،برگزاری این کنگره متفاوت برای دانشگاه آزاد کاشان باوجود تجربه برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی به‌عنوان اولین تجربه دستگاه‌ها و  نهادهای اجرایی شهر در برگزاری مشترک کنگره حائزاهمیت است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحدکاشان، اجرای همایش‌های و بخش‌های مختلف علمی هنری کنگره از جمله نمایشگاه عکی و خوشنویسی، همایش شعر، همایش شعر و  ذکر، بخش دانش‌آموزی، صرف صدها میلیون هزینه برای ساخت تندیس و احداث و نامگذاری میدانی به نام محتشم در محله زندگی این شاعر مرثیه‌سرا را از خروجی‌های مثبت و ارزنده این کنگره برشمرد.

اخباری اظهارداشت: این همایش فرصتی است تا در کنار بازشناسی جایگاه ادبی محتشم کاشانی، به بررسی اوضاع اجتماعی و فرهنگی کاشان، در سده دهم و نیز بازآفرینی هنرهای آئینی ایرانی پرداخته شود.

وی در پایان تصریح‌کرد:آیین افتتاحیه کنگره با حضور رییس دانشگاه آزاد اسلامی کشور، روسای دانشگاه‌های آزاد استان اصفهان، امام جمعه و نماینده کاشان و سخنرانان داخلی و خارجی ساعت 8 صبح روز شنبه 14 اسفند در تالار غیاث الدین دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان برگزارخواهد شد.

به‌گفته‌وی،برگزاری  نشست دبیران افتخاری با سخنرانی دکتر فتح‌الله مجتبایی و  دکتر علی یونسی در موضوع نقش هنر مرثیه‌سرایی در تعمیق مذهب شیعه علاوه بر پنل‌های تخصصی از برنامه‌های  آیین افتتاحیه است.

اخباری اظهارداشت:مراسم اختتامیه کنگره نیز با تقدیر از صاحب مقالات برتر و اهدای جوایز به آنها ساعت 10 الی 12 روز یک شنبه 15 اسفندبرگزار خواهد شد.

«کمال الدین علی محتشم کاشانی» اوایل قرن نهم هجری و همزمان با پادشاهی شاه 
طهماسب صفوی در کاشان چشم به جهان گشود و در ربیع الاول سال 996 درگذشت.

محتشم کاشانی شاعر پارسی‌گوی و از مهم‌ترین شاعران مرثیه‌سرای شعر عاشورایی بسیار معروف با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» است. 

آرامگاه این شاعر مرثیه سرا در خیابان محتشم کاشان قرار دارد.


انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.