وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت

مهمترین رویدادهای وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته‌ای که گذشت، وزارت بهداشت شاهد اتفاقات زیادی بود که در ادامه می‌توانید خلاصه‌ای از این اتفاقات را مرور کنید. 

سکاندار وزارت بهداشت در میدان شلوغ حواشی
خبر دور از انتظار برخورد نامناسب قاضی زاده هاشمی با فرماندار بدره وزارت بهداشتی ها را به تکاپو  و واکنش مجبور کرد تا شفاف سازی هایی از پشت پرده این رویداد را به رسانه و به دنبال آن مردم ارائه دهند.

در این راستا زارع نژاد معاون وزیر بهداشت این خبر را  صرفا یک شیطنت رسانه‌ای دانست و گفت:  در این سفر گفت‌وگویی میان وزیر بهداشت که تولیت سلامت جامعه را بر عهده دارد و فرماندار ایلام انجام شده است.

وی تصریح کرد: این گفت و گو در خصوص سطح بندی و بکارگیری نیروهای متخصص که نه تنها در ایلام بلکه در کلیه سفرها به آن توجه ویژه و اساسی دارد،  صورت گرفت.

در حالی که این اظهارات به تدریج تب تند اخبار این حادثه را فروکش می کرد انتشار فیلمی از این گفت و گو مجددا نگاه ها را به سمت این مساله و دستیابی به واقعیت کشاند.

تایید یا تکذیب دو روی سکه ماجرای برخورد تند وزیر
وزیر بهداشت در طول سه سال گذشته در بیش از ۴۲۹ شهرستان، شهر و روستا حضور یافت و در مجموع ۳۰۰ روز از دوران وزارت خود معادل حدود یک‌سال را در استان‌های مختلف گذراند.

سفرهایی بسیاری که تاکنون هیچ موردی از برخورد تند و حواشی در مورد آن منعکس نشده و حتی همواره همراهی مناسب وزیر بهداشت در انعکاس اخبار و خدمات و بهداشتی برای ساکنان مناطق به همراه داشته است و به همین دلیل این اتفاق اخیر هاله ای از ابهام را برای صحت و سقم آن ایجاد کرده است.

63 درصد هزینه های درمانی با خدمت پزشکان
هاشمی ادامه داد: در طول سه سال نیم گذشته خدمات ارزشمندی در استان ایلام به مردم ارائه شد، اما این استان دارای منابع طبیعی و موقعیت استراتژیکی مهمی است که در مسیر زائران امام حسین (ع) قرار دارد و مشکلات آن باید کمتر از امروز باشد، اما در طول تاریخ به آن کم توجهی شده است.

وی ادامه داد: در دوران گذشته، دولت ۳۰ درصد از منابع مورد نیاز خود را از درآمد پزشکان تامین می‌کرد، اما امروز این نسبت به ۶۳ درصد افزایش یافته است. به عنوان نمونه در استان ایلام هر مقدار که در حوزه درمان هزینه می‌شود، ۶۳ درصد آن مربوط به آورده جامعه پزشکی و گروه‌های درمانی است.

صرفه جویی 3 هزار میلیاردی با استخدام قراردادی ها
وزیر بهداشت تعداد افراد قراردادی و تبصره ۳ و ۴ را در وزارت بهداشت، ۱۱۰ هزار نفر عنوان کرد و افزود: وزارت بهداشت باید از محل درآمدهای خود، حقوق این افراد را پرداخت کند و ما بیشتر از این نیروها، به استخدام شدن آن‌ها علاقه داریم، زیرا در این صورت، سالانه سه هزار میلیارد تومان صرفه جویی می‌شود و دولت حقوق آن‌ها را پرداخت می‌کند.

هاشمی تصریح کرد: در طول سه سال و نیم گذشته در کشور ۳۰ هزار نفر از پرستاران که شغل آن‌ها حیاتی و مهم است، بازنشسته شده اند، اما نتوانسته ایم هیچ نیروی جایگزینی برای آن‌ها استخدام کنیم. از طرفی ما هم علاقه داریم که نیروهای قراردادی و تبصره ۳ و ۴، استخدام شوند.

هاشمی عنوان کرد: استان ایلام در مرز غربی کشور قرار گرفته و با ساخت چندین بیمارستان و فراهم آوردن امکانات مورد نیاز، می‌توان به جذب توریسم سلامت از کشورهای مجاور و حتی جذب دانشجویان پزشکی در این دانشگاه، امیدوار بود.

55 مرکز درمان سریع سکته مغزی
وی ادامه داد: 70 درصد از افراد مبتلا به سکته مغزی خانه نشین شده و از کار افتاده می‌شوند سالانه 100 هزار سکته مغزی در کشور رخ داده و 25 هزار نفر به این دلیل جان خود را از دست می دهند که با این تعداد دومین عامل مرگ و میز در کشور شناخته می‌شود. 
 
هاشمی با بیان اینکه در 55 مرکز درمان سریع سکته مغزی را راه اندازی کردیم، افزود: سکته مغزی به دلیل لخته خون در مغز بروز می‌کند که با تزریق داروی خاصی لخته از بین رفته و عوارض سکته تا میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند. 

چشم انداز سلامت در کشور
هاشمی با اشاره به چشم انداز دولت و وزارت بهداشت در بیماری‌های غیر واگیر گفت: باید 25 درصد خطر بیماری‌های غیر واگیر در کشور کاهش پیدا کند، 90 درصد مردم کشور تحرک بدنی ندارند و این میزان بین خانم‌های جوان و 60 ساله تفاوتی ندارد که 20 درصد باید این میزان کاهش پیدا کند. 
 
وی افزود: کاهش مصرف نمک به عنوان یکی از مهمترین علل بروز سکته مغزی تا 30 درصد از اهداف حاکمیت در کشور است و مسئولین دولتی را تصمیم گرفتند این درصدها در بهبود سلامت مردم کاهش پیدا کند،همچنین  پرفشاری خون از عوامل دیگر مهم در سکته مغزی است که 25 درصد باید کمتر شده واسیدهای چرب ترانس در روغن های خوراکی باید به صفر برسد.

کمبود تخت های توانبخشی و تدوین سند آن
معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه اکنون مجموع تخت‌های توان‌بخشی کمتر از 100 عدد است، عنوان کرد: ما در زمینه توان‌بخشی به حدود دو هزار و 600 تخت نیاز داریم همچنین اکنون در کشور ایران بالغ بر 500 متخصص طب فیزیکی وجود دارد ولی در کشور مجاور ما که جمعیت مشابه ایران دارد ( ترکیه) حدود سه هزار متخصص طب فیزیکی وجود دارد.

ایا‌زی تصریح کرد: در خصوص اینکه حوزه توانبخشی مورد غفلت واقع شده است جلساتی با هلال احمر و بنیاد شهید برگزار شده است و تفاهماتی امضاء شد تا در جهت رفع این مشکل گام برداریم، یکی از این کارها این بود که سند ملی توان‌بخشی تدوین شود و به تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برسد. در سند ملی بسیاری از بیماری‌هایی که تبدیل به ناراحتی‌های مزمن می‌شوند با استفاده از توانبخشی می‌توانند به این بیماری‌های مزمن تبدیل نشوند.

گام عملیاتی وزارت بهداشت در اجرای برنامه جامع بهداشت روان
جلال نژاد جواد مدیرکل دانشجویی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت  بیان کرد: برنامه عملیاتی سلامت روان آماده شده که با کار محوری در برنامه ها درصدد عملیاتی شدن این طرح هستیم، اما هنوز شورای سلامت روان در دانشگاهها نداریم و با تصویب این برنامه در هیات امنای دانشگاه، مسئولان دانشگاهها موظف به اجرای آن هستند.

وی با بیان اینکه در سال آینده شاهد اعمال تغییراتی با حضور روسای مراکز مشاوره دانشگاه های علوم پزشکی تهران در این حوزه خواهیم بود، افزود: در نظر داریم دانشگاه علوم بهزیستی را به عنوان مرجع و مرکزیت بر سلامت روان معرفی کنیم تا تمام دفاتر دانشگاه‌های علوم پزشکی در برنامه جامع به این حوزه مرتبط شده و برنامه را اجرا کنند تا شاهد خدمات هرچه بهتر مشاوره دانشگاه های علوم پزشکی باشیم. 

ارائه خدمت 550 میلیاردی به بیمه شدگان تامین اجتماعی
رییس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت در خصوص طلب بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی از سازمان تامین اجتماعی و مباحث مطروحه در خصوص منابع تامین اجتماعی گفت: واقعیت این است که وزارت بهداشت نیز مانند تامین اجتماعی و سایر بخش های خدمات رسان به مردم خدمات ارائه می دهد و در این میان بسیاری از مردم هم خدمات دریافت می کنند که عموم آنها دفترچه تامین اجتماعی دارند، بنابراین وزارت بهداشت تنها خواستار دریافت چهار هزار میلیارد تومان طلبی از سازمان تامین اجتماعی است که به ازای آن به مردم خدمات رسانی کرده چراکه سازمان تامین اجتماعی این پول را از بیمه شدگان دریافت کرده است.

ابوالحلاج اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی تنها "نه بیست و هفتم" پولی را که از بیمه شدگان دریافت می کند باید برای بخش درمان اختصاص بدهد که آن هم به ازای هر برگی که از دفترچه بیمه شده تامین اجتماعی کنده می شود و طلب بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی هم مربوط به آن برگه هایی است که از این دفترچه ها جدا شده و به ازای آن خدمات ارائه شده است.

وی عنوان کرد: رابطه مالی ما با بیماری که به بیمارستان مراجعه می کند تنها یک دفترچه است و تنها این دفترچه ها ملاک مالی میان ما است و سازمان هایی که این دفترچه ها را دست مردم داده اند به همان دفترچه ها متعهد باشند و عدم رسیدن به موقع این پول باعث بر هم ریختن چرخه پولی بیمارستان ها می شود.

ابوالحلاج افزود: ما در طول ماه به طور متوسط حدود ۵۵۰ میلیارد تومان به بیمه شدگان تامین اجتماعی خدمات ارائه می دهیم و به صورت خوشبینانه تنها ماهی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان آن نقد می شود.

60 هزار بیماری نادر در کشور
محمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۶۰ بیماری نادر در کشور اظهار داشت: ۶۰ بیماری نادر در کشور شناسایی شده که هنوز افراد زیادی در کشور شناخته نشده اند.

وی بیان کرد: سالانه در کشور ۳۰ هزار معلول متولد می‌شوند که بیشتر آنها به دلیل ازدواج فامیلی است که بسیاری از مشکلات در زمان بارداری و قبل از ازدواج قابل حل است.

ایازی ادامه داد: در کشور ۱۸۹ مجوز سقط جنین به خاطر بروز این بیماری داده می‌شود و متاسفانه باید بگویم که بسیاری از بیماری‌های نادر درمان نداشته و تنها با بخشی از دارو‌ها درد این بیماران تسکین پیدا می کند. 

وضعیت مردم ایران در چاقی،دیابت، فشار خون و سیگار
وی به مهمترین عوامل شیوع بیماری های غیر واگیر در کشور اشاره کرد و گفت: میزان شیوع چاقی در زنان ایرانی ۲۹.۷۶ درصد و در مردان ۱۵.۲۹ درصد است، همچینن در مناطق شهری شیوع چاقی ۲۴ درصد و در مناطق روستایی ۱۹ درصد گزارش شده که در این میان زنان استان مازندران بیشترین درصد چاقی را دارند.

وزیر بهداشت به شیوع فشار خون در کشور اشاره کرد و گفت: ۲۸.۱۹ درصد زنان و ۲۸.۳۱ درصد آقایان دچار فشار خون هستند، به طوری که ۲۶.۵ درصد مناطق شهری و ۲۸.۳ درصد روستاهای کشور مبتلا به این عارضه هستند و متاسفانه ۵۰ درصد کسانی که مبتلا به فشار خون هستند از بیماری خود  خبر ندارند، مردان استان کردستان بیشتریندرصد شیوع فشار خون را دارند. 

هاشمی ادامه داد:۲۹.۵ درصد زنان و ۲۲.۵ درصد مردان ما چربی دارند به طوری که این آمار در مناطق شهری ۲۷.۷ درصد و در روستا ۲۰.۷درصد است. همچنین بیشترین شیوع چربی در استان تهران است.

وزیر بهداشت با اعلام اینکه ۵۰ درصد مرگ و میر ایرانی‌ها به خاطر بیماریهای قلبی و سکته‌های مغزی است، افزود: متاسفانه ۴ درصد زنان و ۲۵.۱۶ درصد مردان ما، مصرف کننده دخانیات هستند، به طوری که این وضعیت در مناطق شهری ۱۳ درصد و در روستاها ۱۵.۵ درصد برآورد می‌شود. به گفته هاشمی زنان و مردان استان قزوین بیشترین درصد شیوع مصرف دخانیات را دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار