همایش سراسری مدیران رسانه ملی ویژه انتخابات برگزار شد؛

تبیین راهبردهای رسانه ملی در انتخابات سال آینده

رئیس سازمان صدا و سیما در همایش سراسری مدیران رسانه ملی، راهبردها و رویكردهای صدا و سیما را در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین انتخابات شوراها تشریح كرد.

تبیین راهبردهای رسانه ملی در انتخابات سال آینده
به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رئیس رسانه ملی در نشست سراسری مدیران صدا و سیما، ضمن تبیین راهبردها و برنامه‌های رسانه ملی در انتخابات 96، تاكید كرد: صدا و سیما همه توانایی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود را برای برگزاری انتخاباتی پرشكوه، سالم و رقابتی بسیج كرده است.
 
وی افزود: كشور ما مهد دموكراسی است؛ چرا كه بهترین نوع دموكراسی كه مردم‌سالاری دینی است را برگزیده است، لذا  هیچ كشور و نظامی نمی‌تواند خواسته‌اش را به مردم كشور ما تحمیل كند.
 
دكتر علی عسكری از سیاست بی‌طرفی صدا و سیما در انتخابات یاد كرد و گفت: صدا و سیما به اندازه كافی به همه نامزدها برای تبلیغ برنامه‌های خود تریبون می‌دهد و اصل را بر بی‌طرفی گذاشته است.

رئیس رسانه ملی با اشاره به تأكید امام (ره) به رعایت اخلاق و تعهد به صراط مستقیم در انتخابات گفت: مقام معظم رهبری نیز انتخابات را جشنواره‌ای با هدف عالی و ایجاد شور و نشاط در جامعه می‌دانند كه در  برگزاری آن باید از هر جنجال و تخریبی پرهیز كرد.
 
دكتر علی عسكری در این همایش با تبیین راهبردها و سیاست‌های كلان رسانه ملی در انتخابات پیش رو تصریح كرد: فراهم كردن عدالت رسانه‌ای برای نامزدهای انتخاباتی، رعایت اصل بی‌طرفی، ترویج رعایت اخلاق انتخاباتی از جانب جریان‌های سیاسی و مردم و كاندیداها، ایجاد زمینه برای رقابت برنامه محور به جای شكل گیری دوقطبی‌ها یا چند قطبی‌های كاذب، ایجاد فضای عقلانی و قانونی انتخاباتی به‌جای فضای احساسی و غیر قانونی و اطلاع رسانی دقیق، صحیح و سریع اقدامات مجریان و ناظران انتخابات و اخبار انتخاباتی، جلب مشاركت حداكثری مردم در پای صندوق های رای، آگاهی و بصیرت بخشی به جامعه برای انتخاب اصلح در دستور كار رسانه ملی قرار دارد.
 
وی سپس با تأكید بر اینكه گفتمان تبلیغی رسانه ملی گفتمان امام و رهبری است، اظهار داشت: این گفتمان می‌تواند ایران را در مقابل فتنه دشمنان مقاوم كند. 

رئیس رسانه ملی رعایت حریم خصوصی افراد، رعایت حرمت مدیران و مسئولان كشور، حفظ امنیت روانی  جامعه، حفظ و تقویت انسجام  و همگرایی ملی، رعایت امنیت و منافع و مصالح ملی و رعایت جایگاه قومیت‌ها و مذاهب مختلف را از دیگر نكات مورد اهتمام رسانه ملی در انتخابات اردیبهشت ماه برشمرد و در خصوص برنامه‌های انتخاباتی افزود: برنامه‌های انتخاباتی صدا و سیما در شش مرحله طراحی شده كه برنامه های تبیینی انتخابات از 24 بهمن آغاز شده است و تا هشتم فروردین ادامه خواهد یافت و بعد از آن برنامه های تبلیغی و فراخوان آغاز می‌شوند.
 
دكتر علی عسكری سپس اهداف و راهبردهای تبلیغی رسانه ملی، اقدامات، بایدها و نبایدهای برنامه‌های رسانه ملی و نكاتی كه باید در مناظره‌ها رعایت شود را تشریح كرد و یادآور شد كه برنامه‌های رسانه ملی باید وحدت آفرین و نماینگر امید و نشاط در جامعه باشد.

رئیس رسانه ملی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی منسجم صدا و سیما برای آگاهی رسانی به مردم و امید آفرینی در جامعه‌ گفت: در مدت 20 روز تبلیغات برای هر یک از نامزدها، هزار و 210 دقیقه فرصت تبلیغ در شبكه های صدا و سیما در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه با اشاره به شرایط و گرفتاری‌هایی كه نظام سلطه با آن مواجه است، تاكید كرد كه نظام سلطه رو به افول بوده و نظام اسلامی در حال رشد است و لذا انتخابات گام جدید برای بالا بردن اقتدار نظام به شمار می‌رود.

دكتر علی عسكری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش روزافزون شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان تصریح كرد:  در سال 1395 معاندان و مخالفان رسانه ملی  با هدف جریان‌سازی رسانه‌ای بر علیه نظام حدود 90 شبكه جدید فارسی‌زبان و قوم‌گرا راه‌اندازی كرده‌اند اما به لطف خدا رسانه ملی با تلاش كاركنانش امروز سربلند است و توانسته در برابر هجمه‌های این شبكه‌ها مقابله كند و در برهه‌های مختلف از عهده مسئولیت خطیرش برآمده است.
 
وی یادآور شد: پوشش رسانه‌ای مناسبت‌هایی چون محرم، اربعین، درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حادثه پلاسكو و 22 بهمن از جمله عملكرد درخشان رسانه ملی در سال 95 است كه به رغم برخی محدودیت ها با روحیه جهادی و غیرت‌مندانه كاركنان رسانه ملی محقق شد.
 
رئیس رسانه ملی  با ارائه گزارش از عملكرد سازمان در یك سال گذشته، اظهار داشت: با توجه به تأكید و مأموریتی كه مقام معظم رهبری برای حضور در فضای مجازی داشته و به منظور تحرك بیشتر در این فضا، معاونت فضای مجازی ایجاد شد.
 
وی با بیان اینكه در این معاونت در زمینه تلویزیون تعاملی، اقدامات زیادی شده‌ است، گفت: در آینده‌ای نزدیك شاهد حضور فراگیر این تلویزیون خواهیم بود و رسانه ملی ضمن اپراتوری آن، با شركای رسانه‌ای دیگر در این زمینه مشاركت فعالی خواهد داشت.

وی سپس با اشاره به اقداماتی كه در زمینه تولید محتوای فضای مجازی در معاونت‌ها شده است، گفت: تمام معاونت‌ها از جمله صدا، سیما، سیاسی، برون‌مرزی و استان‌ها در این زمینه فعال شده‌اند و امیدواریم به جایگاهی تاثیرگذار در این زمینه برسیم.

دكتر علی عسكری با بیان اینكه با وجود واگذاری حق انتشار صدا و تصویر به صداوسیما در قانون اساسی، اما ساز و كاری برای نظارت بر این موضوع وجود نداشت گفت: با توجه به اهمیت موضوع و بر اساس نظر رهبری معظم درخصوص مسئولیت رسانه ملی در موضوع انتشار صوت و تصویر فراگیر، رسانه ملی در اقدامی تاریخی، سازمانی جدید به نام «سازمان تنظیم مقررات انتشار صوت و تصویر در فضای مجازی» ایجاد كرد كه كاری مهم بود.

دكتر علی عسكری با اعلام اینكه امروز حدود 50 سریال تلویزیونی در حال تولید است، خاطرنشان كرد: با همت گروه‌های تولیدی و برنامه‌ساز و تلاش روزافزون آن‌ها، در این چند ماه چندین سریال تولید كه از شبكه‌های سیما پخش شده و برای نوروز نیز برنامه‌های متعددی تدارك دیده شده است و پیش‌بینی‌های لازم برای تولید برنامه و سریال برای ماه مبارك رمضان سال آینده،  فصل تابستان،  ماه محرم و ... شده است.
 
وی  با بیان اینكه این اقدامات بدون اضافه شدن حتی یك ریال به بودجه سازمان به انجام رسیده است، تأكید كرد: این توفیق حاصل همت، تلاش و غیرت كاركنان رسانه ملی است.

رئیس سازمان صدا و سیما با تأكید بر اینكه از سال گذشته تاكنون درصد اعتماد مخاطبان رسانه ملی افزایش یافته است، اظهار داشت: رجوع مردم به رسانه ملی رشدی قابل توجه 15 درصدی داشته است كه مرهون تلاش‌های كاركنان خدوم رسانه ملی است.
 
وی همچنین از فعال شدن تولید فیلم و سریال و نهضت تولید انیمیشن در مراكز استان‌ها خبر داد و آن را حركتی ارزنده در تولید محتوا دانست.

رئیس سازمان  صدا و سیما همچنین با تبیین اقدامات فاخر معاونت توسعه و فن‌آوری رسانه، راه‌اندازی رادیو نما را اقدامی بی‌نظیر خواند كه رادیو را برای اولین بار در كنار تلویزیون قرار داده است.
 
وزیر كشور: صدا و سیما مرجع داوری و قضاوت مردم است
 
رحمانی فضلی وزیر كشور نیز در این همایش با بیان اینكه انتخابات و حاكمیت مردم بر سرنوشت  از مهم‌ترین آثار انقلاب اسلامی است، گفت: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری رأی مردم حق‌الناس است و برماست كه این حق را رعایت و از آن صیانت كنیم.
 
رحمانی فضلی با بیان اینكه رئیس جمهور آمریكا به دنبال بهانه‌ای برای منحرف كردن اذهان مردم كشور خود در خارج از مرزها است، گفت: دشمن در منطقه به دنبال همگرایی بین مخالفان جمهوری اسلامی است و آنچه پاسخگوی چنین فتنه‌ای در منطقه و در سطح بین‌المللی است انسجام، وحدت، كارآمدی، امید و نشاط، همبستگی و تابعیت از رهبری است وی افزود: انتخابات می‌تواند در ایجاد انسجام ملی و تأمین منافع كشور، موثر باشد.
 
وزیر كشور با اشاره به شرایط داخلی و تحولات منطقه ای و بین المللی تاكید كرد: افزایش قدرت ملی و تامین منافع ملی و تقویت همبستگی و انسجام ملی، در گرو برگزاری انتخاباتی پرشكوه است.  
 
رحمانی فضلی، اجرای كامل قانون انتخابات، سلامت انتخابات، امنیت انتخابات و مشاركت گسترده مردم در انتخابات را از وظایف اصلی وزارت كشور در انتخابات پیش رو برشمرد.
 
وی افزایش نارضایتی در میان مردم را از سیاست‌هایی دانست كه دشمن در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برای ضربه زدن به نظام دنبال می‌كند و گفت: به رغم گسترش رسانه های نوظهور در فضای مجازی و افزایش شبكه های معاند ماهواره ای، صداوسیما كماكان مرجع داوری و قضاوت مردم است و این مرجعیت افزایش نیز یافته است و ما باید با جلب اعتماد مردم و تأمین و پیگیری مطالبات آن‌ها این مرجعیت را تقویت و حفظ كنیم.
 
وی افزود: ایجاد یأس و ناامیدی سیاست دیگر دشمن است كه بزرگترین سرمایه نظام كه سرمایه اجتماعی است را هدف گرفته است.
 
رحمانی فضلی، بزرگنمایی و سیاه‌نمایی مشكلات و القای بی‌عدالتی و عدم توازن در كشور را زمینه‌ای برای ضربه دشمنان به نظام ذكر می‌كند و معتقد است كه تبلیغات در رسانه باید به گونه‌ای هدایت شود كه خدشه‌ای به وحدت ملی وارد نكند.
 
رحمانی فضلی از همكاری نزدیك صدا و سیما با وزارت كشور در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان قدردانی كرد.  
 
كدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در این همایش با بیان اینكه توجه به اهمیت انتخابات در جمهوری اسلامی به عنوان اجماع و اعمال حق تعیین سرنوشت مردم، جایگاه خطیر و اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: حضور و مشاركت مردم میزان و معیاری برای نشان دادن اعتماد و اطمینان مردم به نظام سیاسی است و ما باید بكوشیم انتخاباتی سالم با مشاركت حداكثری داشته باشیم.

وی در خصوص نقش رسانه ملی در این زمینه گفت: نقش رسانه ملی در تمام حوادث، بحران‌ها و برهه‌های انقلاب، نقشی تعیین كننده و اثر گذار بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان قدرت آگاهی بخشی صدا و سیما در افكار عمومی گفت: رسانه ملی با تشریح اصل 115 قانون اساسی در خصوص ویژگی های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می تواند شرایط لازم برای حضور اشخاص در صحنه انتخابات را تشریح كند. 

وی با اشاره به مستندهای خوبی كه در زمینه‌های مختلف در رسانه ملی تولید شده است، گفت: برای بالا بردن ضریب اطمینان مردم به انتخابات می‌توان كار عظیم هیات‌های نظارتی و اجرایی انتخابات را در مستندهایی به تصویر كشید و نقش دستگاه‌ها را در این زمینه برای مردم تبیین كرد.
 
كدخدایی افزود: صدا و سیما می‌تواند با آموزش‌های مستقیم و غیر مستقیم قوانین انتخابات را به مخاطبانش آموزش دهد.
 
 
انتهای پیام/
 


 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار