رئيس رسانه ملی در مراسم قدردانی ازعوامل سريال «معمای‌شاه»:

«معمای‌شاه» اثری ماندگار از تاريخ معاصر ايران است

مراسم قدردانی از عوامل سريال «معمای شاه» با حضور رئیس رسانه ملی، معاون سيما و جمعی از بازيگران و دست‌اندركاران اين سريال برگزار شد.

«معمای‌شاه» اثری ماندگار از تاريخ معاصر ايران است
به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی صدا و سیما؛ دكتر عبدالعلی علی‌عسكری رئیس رسانه ملی در این مراسم، سریال «معمای‌شاه» را روایت صادق و درست از تاریخ معاصر ایران دانست كه ماندگار خواهد شد. 
 
وی با تأكید بر اینكه این سریال در آینده، بیش از اكنون ماندگار خواهد بود گفت: با وجود آنكه گنجاندن تمام حوادث تاریخی این برهه، در یك سریال، بسیار سخت و پیچیده بود، سریال «معمای‌شاه» به عنوان اولین اثر بلند در این زمینه توانست  به‌خوبی ازعهده روایت آن برآید.

دكتر عسكری افزود: بیشتر هنرمندان این سریال از چهره‌های برجسته هنری كشور و از افتخارات ملی مردم ایران و رسانه ملی هستند. 
 
رئیس سازمان صدا و سیما با بیان اهمیت پرداختن به تاریخ معاصر ایران تصریح كرد: بیان درست تاریخ خیلی اهمیت دارد و می‌تواند آموزنده باشد؛ چرا كه هرچه از تاریخ معاصر ایران دور شویم، ساخت چنین سریال‌هایی مشكل‌تر می‌شود. 
  
وی با اشاره به قصص قرآن و بیان داستان‌های تاریخی در این كتاب آسمانی اظهار داشت: قرآن رساترین بیان است كه بلندترین مفاهیم را در قالب داستان‌های واقعی از اقوام گذشته برای انسان‌ها بیان می‌كند كه این نشان دهنده اثرگذاری داستان گذشتگان بر آیندگان است. 
 
دكتر علی عسكری با تأكید بر اینكه در زمینه تاریخ ایران كمتر كار شده است، یادآور شد: یكی از بهترین بسترها برای روایت تاریخ،  بستر نمایش، سریال سازی و فیلم‌سازی است و با وجود آنكه مستندهای نمایشی هم در این زمینه اثر گذارند، اما اثر سریال‌های نمایشی بیشتر و ماندگارتر خواهد بود. 
 
رئیس رسانه ملی با بیان اینكه گذشته، چراغ راه آینده و راه‌گشا است، گفت: تاریخ شكل‌گیری مبارزات مردم علیه شاه برهه‌ای بی‌نظیر از تاریخ است. 
 
وی با اشاره به نقش امام خمینی (ره) در شكل گیری و پیروزی انقلاب و نقش مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بر تداوم آن، اظهار داشت: كشور ما امروز در حال تبدیل شدن به قدرتی بزرگ در جهان است  و تاریخ می‌تواند درسی بزرگ برای ما و عبرت گرفتن از گذشته باشد. 
 
وی اظهار داشت: سریال «معمای‌شاه» سریالی عبرت‌آموز بود كه می‌تواند برای آموزش تاریخ به دانش‌آموزان، دانشجویان و كسانی كه در رشته تاریخ تحصیل می‌كنند، منبع خوبی باشد. 
 
رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به هجمه‌هایی كه به ساخت این سریال شده است، تصریح كرد: علت هجمه برخی به سریال معمای شاه، حقانیت مبارزات مردم ایران با رژیم ستم‌شاهی و بیان حقایقی است كه در این سریال به آن پرداخته شد. 
 
وی اظهار امیدواری كرد: ساخت چنین سریال‌هایی در رسانه ملی تداوم داشته باشد تا اسرار دیگری از تاریخ كشور برای مردم آشكار شود. 
 
 
كسانی كه از بیان حقایق واهمه داشتند، در مقابل این سریال ایستادند 
 
در ادامه این مراسم دكتر میرباقری معاون سیما اظهار داشت: سریال «معمای شاه» كار عظیمی بود كه بخش عمده‌ای از سرمایه هنری و نمایشی كشور در تهیه و به تصویر كشیدن آن، نقش داشتند. 
 
معاون سیمای رسانه ملی بخش زیادی از هویت تلویزیون را وابسته به كارهای نمایشی دنباله‌دار و سریال‌سازی دانست كه امروز در دنیا نیز به آن توجه ویژه‌ای می‌شود. 
 
دكتر میرباقری یكی از بسترهای مهم برای سریال‌سازی را تاریخ دانست و گفت: تاریخ صدر اسلام از زمینه‌های مناسب برای ساخت مجموعه‌های تاریخی است كه با تولید سریال‌های امام علی(ع)، امام حسن (ع) و امام رضا (ع) تا حدودی به آن پرداخته شده‌ است. 
 
معاون سیما همچنین تولید سریال‌هایی مانند «ابن سینا» را بر مبنای تاریخ تمدن اسلام دانست و اعلام كرد: تاریخ معاصر پیچیده ترین بخش تاریخ ایران است كه تا‌كنون چند سریال نظیر «كلاه پهلوی» و «در چشم باد» به مقاطعی از آن پرداخته‌اند. 
 
وی با تأكید بر اینكه دولت پهلوی تنها دولت دست‌نشانده اجانب بود، گفت: واقعیات این برهه از تاریخ فصل ویژه‌ای از تاریخ مردم ایران است و كسانی كه از بیان حقایق واهمه دارند، در مقابل ساخت چنین سریال‌هایی می‌ایستند و علیه آن توطئه می‌كنند. 
 
میرباقری تأكید كرد: این سریال در زمینه بیان واقعیت‌ها بسیار قوی عمل كرد و به پشتوانه كارگروهی و مجموعه تحقیقات منسجمی به انجام رسید. 
 
معاون سیما، سریال «معمای شاه» را اثری منحصربه‌فرد دانست كه توانست ماهیت حكومت پهلوی را به‌خوبی نشان دهد.

وی خیانت، خباثت و جنایت را سه ماهیت اصلی رژیم پهلوی خواند و گفت: سریال «معمای شاه» بیشتر به ماهیت خیانت این رژیم پرداخت چراكه نمایش ماهیت خباثت و مسائل غیر اخلاقی آن‌ها به علت ملاحظه مخاطب، موازین اخلاقی و رعایت شأن و ادب در رسانه ملی، چندان ممكن و جایز نیست. 
 
میرباقری سریال «معمای شاه» را برخوردار از استاندارد‌های لازم دانست و ابراز امیدواری كرد هنرمندان این سریال انرژی مضاعفی برای تداوم ساخت چنین سریال‌هایی داشته باشند.    
 
لدنی: با همدلی این پروژه را به سرانجام رساندیم 
 
علی لدنی تهیه كننده سریال «معمای شاه» در ادامه این مراسم در سخنانی ضمن تشكر از حمایت‌های رئیس سازمان صدا و سیما و معاون سیما، گفت: من و آقای ورزی فكر نمی‌كردیم ساخت این پروژه بزرگ با برنامه و همدلی به انتها برسد، اما در تمام این مدت كمتر اتفاق افتاد كه مشكل داشته باشیم. در این مدت 6 ساله تولید این سریال، سازمان صدا و سیما شرایط سختی را از لحاظ مالی  پشت سر می‌گذاشت و با این وجود ما كمترین وقفه و تعطیلی را در روند ساخت این مجموعه داشتیم. 
 
2سال پژوهش، بررسی بیش از 5 هزار نسخه تاریخی 
 
محمدرضا ورزی نیز با بیان گزارشی كوتاه از روند تحقیق و نگارش این سریال گفت: از ابتدای كار 5600 نسخه تاریخی به‌عنوان سند در این سریال استفاده شد. 
 
وی عنوان كرد: گروه پژوهشی سریال از 150 عنوان كتاب فیش برداری كردند و پژوهش مجموعه 2سال طول كشید. 
 
ورزی  با تأكید بر اینكه بخشی از پژوهش از خاطرات خود عوامل دربار گرفته شد، گفت: كتاب خاطرات اسدالله علم كه در خارج از ایران چاپ شده یكی از این منابع بود. 
 
کارگردان «معمای‌شاه» تصریح كرد: این سریال قرائت من از تاریخ بود و تلاش كردم نقصی نداشته باشد. 
 
وی ساخت سریال «معمای شاه» را محصول خرد جمعی دانست كه به كمك مشاوران و تعامل با كارشناسان به انجام رسید. 
 
 
گودرزی: بسیاری از برهه‌های تاریخی ایران را می‌توان سریال كرد 
 
شكر خدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی(ره) نیز در سخنانی کوتاه عنوان كرد: تولید این سریال بزرگ، صبوری می‌خواست كه امیدواریم این اولین گام در ساخت سریال‌های تاریخی نباشد و ادامه دار شود. بسیاری از برهه‌های تاریخی‌ كشورمان را می توان به سریال تبدیل كرد. 
 
 
ضرورت توجه به ساخت سریال های تاریخی 
 
حقانی مشاور تاریخی «معمای شاه» با تاكید بر این نكته اظهار داشت: كار در حوزه تاریخ معاصر، كار بسیار سختی است، مخصوصا بخش تاریخ پهلوی كه همچنان با آن درگیر هستیم. «معمای شاه» به دوره تاریخی بزرگ ایران و تمام اتفاقات سیاسی، اجتماعی و نفوذ بیگانگان در ایران می‌پردازد و این سریال كار بزرگی بود كه باید بیشتر به این نوع سریال‌ها توجه شود. این سریال سه مدیر و ریاست سازمان را دید و توقع می‌رود كه سختی‌های عرصه تاریخ‌نگاری معاصر برداشته شود. 
 
خسرو معتضد كارشناس تاریخی نیز در سخنانی كوتاه ضمن تاكید بر توجه به موضوعات تاریخی در ساخت مجموعه‌های نمایشی و تلویزیونی درباره این سریال گفت: من افتخار داشتم كه در خدمت آقایان ورزی و حقانی بودم و بیشتر بر مجموعه نظارت داشتم. 
 
در این مراسم همچنین از كتاب«معمای شاه»  كه انتشارات سروش مسئولیت چاپ و نشر آن را برعهده دارد، رونمایی شد. قدردانی از عوامل سریال و اهدای لوح به برخی از بازیگران این سریال نیز پایان بخش مراسم بود. 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار