به خواسته‌هایمان در حوزه هنر رسیده‌ایم

در یك نگاه كلی به سه دهه گذشته تاكنون، اگر نگاه آسیب‌شناسانه داشته باشیم و نگاه‌مان را از افراط و تفریط پالوده كنیم، تقریبا به آنچه در حوزه هنر خواسته‌ایم رسیده‌ایم.

به خواسته‌هایمان در حوزه هنر رسیده‌ایم
به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج افشاری اصل، مدیر مركز هنرهای نمایشی سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری در پاسخ به این پرسش كه «بعد از گذشت حدود چهار دهه از انقلاب اسلامی تئاتر و نمایش تا چه میزان سمت ارزش‌های انقلابی میل كرده و در ارائه آن موفق بوده؟» گفت: انقلاب‌هایی كه در تاریخ رخ داده است دو ستون ماهیتی دارند كه یا ریشه مردمی داشته و یا ریشه مذهبی اما انقلاب اسلامی ایران تنها انقلابی است كه این دو ریشه را هم‌زمان داشته، یعنی هم ریشه و مذهبی داشته و هم ریشه مردمی یعنی گونه‌ای جدید از انقلاب را در جهان معرفی كرده است. دلیل مانا بودن و دلیل موفق بودن آن نیز به همین خاطر بوده كه این دو بازوی اجرایی را هم‌زمان با هم داشته است.
 
افشاری ادامه داد: انقلاب اسلامی به دنبال عدالت در كنار ارزش‌های انسانی و الهی هم سرمشق فعالیت‌های خود قرار داده كه در زمینه هنر هم به نوعی به عنوان آیینه تمام قد آحاد مردم عمل كرده است و هنرمند باید بتواند این خواسته ها و آمال را به نوعی منعكس كند. هنرمندان ایران، هنرمندانی متعهد به ارزش‌های دینی و انسانی هستند و این برآمده از همان ماهیت مردمی و الهی بودن انقلاب اسلامی ایران است.
 
وی افزود: در یك نگاه كلی به سه دهه گذشته تاكنون اگر نگاه آسیب شناسانه داشته باشیم و نگاه‌مان را از افراط و تفریط پالوده كنیم، تقریبا به آنچه در حوزه هنر خواسته‌ایم رسیده‌ایم.
 
مدیر مركز هنرهای نمایشی سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس گفت: می‌دانیم كه هر انقلاب معمولاً با یك سری شعار آغاز می‌شود و همراه آن است اما پیگیری انقلاب با مردم است و پیگیری هنر انقلاب با هنرمندان آن سرزمین است. این شعارها باید با شعور آمیخته و عملی شود و باید از فراموشی آن جلوگیری شود. متاسفانه گاهی این شعارهایی كه در سال‌های دهه50 دادیم و برای آن مبارزه كردیم، خون دادیم و كل هستی‌مان را در راه آن صرف كردیم رو به فراموشی می‌رود.  
 
افشاری با اشاره به نگاه ارزشی و مذهبی به هستی گفت: باید در نظر داشته باشیم علی‌رغم اینكه ما نگاه ارزشی و مذهبی به جهان هستی داریم باید در كنارش با ریتم توسعه و پیشرفتی كه در تمام جهان حاكم است همسو و هم‌نوا شویم.
 
ایرج افشاری‌اصل گفت: باید توجه داشته باشیم كه سبك زندگی در آثار هنری بسیار مهم است، ممكن است در اثری هنری به طور مستقیم به ارزش‌ها پرداخته نشده باشد اما در فرهنگ و هنر ارزش‌ها گاهی پنهان است، همین كه به یك سبك زندگی ویژه ایرانی ملی و برآمده از خواسته‌های موج57 برسیم می‌توانیم بگوییم كه هنرمند موفق است.
 
وی ادامه داد: جوانانی كه كار هنری انجام می‏ دهند، جوانان همین آب و خاك اند و همان‌هایی هستند كه یا در جریان فعالیت های دینی مردمی سال 57 حضور داشتند و یا به هر شكل متاثر از آن رویدادهای انقلابی هستند. نگاه جداسازی نسل جوان از انقلاب خطاست و باید با این دیدگاه پیش برویم كه همه هشتاد میلیون جمعیت ایران عزیزمان انقلابی است و ما باید نسبت به نسل امروزی‌مان و با هم‌دوره‌ای های خودمان مهربان‌ باشیم تا همدیگر را بهتر درك كنیم.
 
افشاری در پایان گفت: برای درك بهتر تثبیت هنر انقلاب در دل جوانان می‌توان به جشنواره تئاتر فجر كه بهمن95 برگزار شد اشاره كرد كه نسل جوان با نمایش‌های دفاع مقدس در این دوره از جشنواره حضور یافتن و مهم تر از آن حضور عموم این نسل برای تماشای این گونه از نمایش‌ها بود.
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار