در نشست خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح شد:

تلاش برای غلبه جنبه نمایشگاهی بر فروشگاهی/ اختصاص بودجه 5 درصدی به نمایشگاه کتاب

مهمترین هدف نمایشگاه این دوره، ارتقای سطح علمی فرهنگی نمایشگاه نسبت به جنبه‌های فروشگاهی آن است.

تلاش برای  غلبه جنبه نمایشگاهی بر فروشگاهی/ اختصاص بودجه 5 درصدی به نمایشگاه کتاببه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری یحیی دهقانی مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز با حضور فتح الله فروغی معاون کمیته علمی و فرهنگی، سید عباس حسینی نیک، عبدالعظیم فریدون و مسعود پایدار برگزار شد.

در ابتدای مراسم محمد طباطبایی اظهار داشت: این نشست اولین نشست خبری با موضوع سی امین نمایشگاه کتاب است و علت اینکه اولین نشست با موضوع کمیته علمی و فرهنگی برگزار می شود، دلیل روشنی دارد. در واقع می توان کمیته علمی و فرهنگی را یک نمایشگاه و وجه بارز نمایشگاه کتاب تهران دانست. به طوری که وقوع هر اتفاقی در این کمیته بار علمی و محتوایی نمایشگاه کتاب را غنی‌تر خواهد کرد. بنابراین با توجه به این رویکرد باید به وجه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران بیش از پیش توجه کرد.

در ادامه یحیی دهقانی مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابراز داشت: در ابتدای این جلسه از اصحاب رسانه تشکر می کنم که همواره در این چند سال مساعدت داشته اند و امیدواریم این همکاری پایدار باشد. نکته قابل توجه در این نشست آنکه یکی از دغدغه‌های وزارت ارشاد و ناشران در طول این سال‌ها وجه فروشگاهی نمایشگاه کتاب است. اینکه چرا نمایشگاه کتاب با همه عظمتی که دارد، تنها به یک فروشگاه بزرگ تبدیل شده است.  

وی افزود: از اولین روزهای دولت امید قصد بر این بود که بخش فرهنگی نمایشگاه را یک مقدار تغییر دهیم و این نمایشگاه همچون نمایشگاه‌های سایر نقاط دنیا بوده و فقط یک فروشگاه بزرگ کتاب نباشد.

دهقانی تصریح کرد: بر این اساس با مسئولیتی که در کمیته علمی و فرهنگی بر من واگذار شد، تصمیم گرفته شد که حرکتی ایجاد شود تا نمایشگاه از حالت خشک فروش خارج شود.
 
وی در ادامه گفت: فعالیت های این دوره در سه محور انجام می شود؛ نشست هایی در حوزه نشر که در کنار آن حدود 20 کارگاه آموزشی نیز با محورهای عرضه و فروش، تولید محتوا و تولید فنی دایر خواهد شد. همچنین در این دوره از نمایشگاه نیز همچون سال گذشته پاتوق اهل قلم برقرار خواهد بود. محلی برای حضور نویسندگان، مترجمان و اهالی قلم که این بخش در سال گذشته بازخورد مثبتی را به همراه داشت.
 
در ادامه فتح‌الله فروغی معاون کمیته علمی و فرهنگی اظهار داشت: به واقع فعالیت‌های کمیته علمی و فرهنگی با پنج هدف روبروست که عملکرد ما باید در اعتلای این اهداف باشد. مهمترین هدف ارتقای سطح علمی فرهنگی نمایشگاه نسبت به جنبه های فروشگاهی آن است.
 
وی افزود: همچنین پاسداشت و ارتقای جایگاه اصحاب قلم و اندیشه، برنامه ریزی جهت ترویج و افزایش مطالعه و فرهنگ مطالعه و کمک به فضای نشر در خارج از مرزهای کشور از دیگر اهداف این کمیته است.

فروغی خاطرنشان کرد: امسال بودجه‌ای کمتر از 5 درصد به نمایشگاه اختصاص یافته است که این مقدار همه انتظارات به حق اهالی نشر و قلم را محقق نخواهد کرد. در حقیقت با وجود آنکه نگاه ما تقویت جنبه‌های نمایشگاه است، جنبه فروشگاهی این نمایشگاه همچنان برقرار است تا زمانی که متولیان فرهنگی در همه ابعاد معنوی و مادی حمایت‌های لازم را انجام دهند.
 
در ادامه این نشست مسعود پایدار یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری کمیته علمی و فرهنگی اظهار داشت: نمایشگاه کتاب در این سه دهه کارکرد متفاوتی نسبت به نمایشگاه‌های بین المللی و موفق دنیا داشته و میان آن‌ها فاصله محسوسی وجود دارد. نمایشگاه کتاب تهران یک درخت تنومند سی ساله است که برای پرداختن به دیگر وجوه و کارکردهای آن باید اصلاحاتی در ارکان آن همچون سایر نقاط دنیا صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید در این راستا به موضوعات آموزش، پژوهش و بخش‌های توسعه‌ای توجه بیشتری شود و اهالی رسانه هم باید مساعدت کنند که پیش و پس از برپایی نمایشگاه وجه اصلی نمایشگاه پررنگ شده و این مهم را یادآور شوند که نمایشگاه فقط یک فروشگاه بزرگ کتاب نیست.
 
شایان ذکر است؛ در پایان این نشست فتح‌الله فروغی از اصحاب رسانه تقاضا داشت در انتشار اخبار نمایشگاه به جای شخص محور بودن، فعالیت محور بودن را در دستور کار خود قرار دهند.
 
 
انتهای پیام/
 
 
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.