در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

«میراث» تلنگری به کسانی است که درگیر مدرنیته هستند

بازیگر «میراث» گفت: «میراث» تلنگری برای تمامی کسانی است که درگیر مدرنیته هستند.

«میراث» تلنگری به کسانی است که درگیر مدرنیته هستندسمیه صباغ، بازیگر نمایش «میراث» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ضمن تقدیر از نگاه جدید و موشکافانه اصغر خلیلی به متن نمایشنامه «میراث» و اشاره  به مهم‌ترین درس نمایش «میراث»، گفت: این اثر نمایشی می‌تواند برای تمامی افرادی که هویت و استقلال ایرانی خود را رنگ باخته می‌پندارند و درگیر مدرنیته‌ای هستند که با اصلیت ایرانی در تضاد است.

وی در ادامه افزود:«میراث» می تواند یادآور پیشرفتی باشد که برای رسیدن به آن راه چندانی در پیش نداریم اما نای حرکت برایمان نیست.

وی در ادامه تقسیم و بخش کردن خانۀ پدری میان سه برادر را همان‌گونه که از نام اثر پیداست، موضوع و محور اصلی داستان نمایش «میراث» دانسته و بر همین اساس افزود: تصمیم بر سر این موضوع و تقسیم آن از ابتدای نمایش گریبان گیر برادرها و سرنخی در دست مخاطبان است و این که چگونه بر سر مادیات پوچ، چوب حراجی بر سر ارثیۀ ی پدری به مثابه ی فرهنگی ملی و اصیل ایرانی می زنند، تلنگری بس دردناك و گزنده برای ایران و ایرانی است. 

صباغ در بخشی دیگر از این گفتگو عنوان کرد: كور و كر شدن برای پر كردن دست از ثروتی كه مثل سراب از دور جذاب و گیراست و به باد دادن هویت و اصالت ناب ایرانی و بیگانه شدن در سرزمین خودی، از مهم‌ترین پیام‌های نمایش «میراث» است. این موضوع در دل این نمایش نشان از دردی بزرگ است كه در دل جامعه‌ی كنونی رشد كرده و ریشه دوانده است، درد «میراث»، دردی است كه اكثر قریب به اتفاق ایرانیان آن را درك کرده اما از پذیرفتن و قبول آن سرباز میزنند.

وی اظهار داشت: عامۀ جامعه به ظاهر در پی تغییر ماهیت زندگی و تغییر و تحول آن هستند، اما تلاشی از ریشه اشتباه را ادامه می‌دهند و نیاز به یک بیداری از بُن جان دارند، امروز می بایست تلاش کنیم تا هر چه را که در چنته و فرهنگ خود داریم به تلنگری نبازیم و به چالۀ نا ادراكی هایمان فرود نیاییم.

صباغ هنر تئاتر را هنری فاخر دانسته که با درونیات فرد  و احساسات او ارتباطی تنگاتنگ دارد و بر همین اساس، تصریح کرد: تئاتر خوب می تواند تماشاگر و مخاطب را به راحتی در هزارتوی داستان ها و روایت هایش غرق كند و غلیان احساسی فرد را منجر شود و این امر در حالی است که اگر اجرا و نمایشی صرفاً از طریق كاربست ها، راه ها و ابزارهای تئاتری و دراماتیك پیش برود، مسلماً نخواهد توانست تاثیر عمیق و شایسته ای بر روح و عقل تماشاگر باقی بگذارد.

بازیگر نمایش «میراث»  با تأکید بر این که امروز مخاطبان را تنها نباید از طریق تعقل و دلیل منقلب كرد، یادآور شد: امروز اگر تئاتری بر صحنه ای بتواند روح و قلب مردمان را بلرزاند و تسخیر كند در جذب و نگه داشتن مخاطب پیروز خواهد بود.

وی با اشاره به این امر که ضروری است تا گروه های مختلف تولید نمایش ها و آثار دراماتیك انواع گوناگون فرم ها وسبك ها را به كار ببندند و ایده هایی ناب به مخاطب ارائه دهند، تأکید کرد: تكرار مكررات داستان ها و شكل های تئاتر، باعث از دست رفتن و ریزش  دوستداران این عرصه می شود. 

صباغ در پایان با اشاره به این که امروز باید به نیاز مخاطب توجه كرد، گفت: می بایست پا به پای عصر امروز و هنرش جلو رفت؛ تا بتوان مخاطب امروزی را درگیر تئاتری امروزی و درخور و شایسته و متناسب با نیازش كرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.