هر داستانی را می‌توان به نمایش تبدیل كرد

هر داستانی را می‌توان به نمایشنامه تبدیل كرد؛ اما اینكه چگونه مولفه‌های نمایشی به آن اضافه شود، به توانمندی نویسنده مربوط می‌شود.

هر داستانی را می‌توان به نمایش تبدیل كرد
به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ حسن باستانی- نویسنده و كارگردان تئاتر- كه چندی پیش به تماشای نمایش «دره‌ شیطان» به كارگردانی پونه عبدالكریم‌زاده در تماشاخانه ماه حوزه هنری نشسته بود، گفت: «دره‌ شیطان» تلاشی برای روایت یك داستان در ساختاری دراماتیك بود كه به نظرم چندان موفق نیز نبود و می بایست در متن این نمایش،‌ قدری بیشتر تأمل می‌شد.
 
وی درباره‌ی اینكه چه داستان‌هایی قابلیت تبدیل شدن به نمایش را دارند، توضیح داد: معتقدم هر داستانی در بطن خود عناصر دراماتیزه شدن را دارد ولی باید ببینیم آیا می‌توانیم از این عناصر بر صحنه تئاتر استفاده كنیم یا نه؟ بسیاری از آثار شهیر و كلاسیك تئاتر جهان، اقتباس شده از داستان‌های كهن هستند. از این رو اقتباس نمایشی از یك داستان به توانایی نویسنده بستگی دارد. نویسنده باید ببیند چقدر می‌تواند عناصر دراماتیك داستان را به مولفه‌های نمایشی تبدیل كند.
 
این نمایشنامه‌نویس ادامه داد: برخی معتقد هستند كه همه‌ داستان‌ها قابلیت نمایشی شدن ندارند یا اینكه هر داستانی دارای عناصر قوی دراماتیك نیست. من با چنین نظری موافق نیستم. معتقدم هر داستانی را می‌توان نمایشی كرد اما اینكه چگونه مولفه‌های نمایشی به آن اضافه شود، به توانمندی نویسنده مربوط می‌شود. مولفه‌های نمایشی را نیز كنش‌های بین روابط شخصیت‌های داستان می‌سازند. شاید لازم باشد نویسندگان ما بیشتر در مورد كنش شخصیت‌های نمایشی، شناخت پیدا كنند؛ چرا كه ضعف بیشتر نمایش‌های این‌ چنینی در عدم شكل‌گیری درست همین كنش‌هاست.
 
باستانی در مورد ارتقای كیفی نمایش‌های حوزه هنری پیشنهاد كرد: بحث آموزش و بحث استفاده از گروه‌های حرفه‌ای دو مقوله‌ جداگانه است كه باید به هر دو آن‌ها پرداخت. در سالیان قدیم خود من تمام دوره‌های آموزشی‌ام را در حوزه هنری گذراندم. با كارگاه‌های كوتاه مدت نمی‌توان كاری از پیش برد. به طور مثال، دوره‌ آموزش نمایشنامه‌نویسی در دوره‌ای كه من در حوزه هنری تحصیل می‌كردم، دو سال طول كشید. باید به مبحث آموزش برای علاقه‌مندان به صورت پایه‌ای پرداخت. از سوی دیگر، معتقدم حوزه هنری باید شرایط سهل‌تری برای همكاری با گروه‌های حرفه‌ای ایجاد كند.
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار