ساری،

نوسازی 9 هزار هكتار از زمین های کشاورزی مازندران

مطالعات نوسازی 9 هزار هکتار از زمین های شالیزاری مازندران در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ایرج صاعدی مدير آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد كشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در 3 هزار و 729 هکتار از روستاهای استان در قالب 35 طرح در حال انجام است، گفت: مطالعات نوسازی 9 هزار هكتار در حال انجام است.

وی افزود: طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری علاوه بر ایجاد بستر مناسب برای مکانیزه کردن مزارع، نقش مهمی در کاهش هزینه تولید، افزایش تولید، کاهش صعوبت انجام کار و صرفه‌جویی در مصرف آب و نهاده‌های کشاورزی دارد.

مدير آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد كشاورزی گفت: عملیات نقشه‌ برداری طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در 3 هزار هکتار از شهرستان‌ های گلوگاه، بهشهر، نکا، میاندورود، ساری، جویبار، سیمرغ و قائم‌ شهر در حال انجام است.

صاعدی افزود: عملیات نقشه‌‌ برداری و مطالعات تفصیلی طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در 4 هزار هکتار از شالیزارهای شهرستان‌های آمل، نور و محمودآباد انجام شد.

وی گفت: صرفه‌ جویی در مصرف آب، افزایش راندمان کاربرد و توزیع آب، تبدیل اراضی دیم به آبی و ارتقای تولید از اهداف اجرای سیستم های آبیاری بارانی و قطره‌ای است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: در آبیاری سنتی 55 درصد از آب مصرفی از طریق رواناب یا تبخیر از دسترس گیاه خارج می ‌شود.

صاعدی گفت: اجرای سیستم آبیاری تحت فشار سبب افزایش سطوح آبی و بازیافت آب به چرخه تولید می ‌شود.

وی افزود: طرح آبیاری تحت فشار در 864 هکتار از ابتدای امسال تاکنون در اراضی استان اجرا شد که از این سطح 80 هکتار آبیاری بارانی و 784 هکتار آبیاری قطره‌ای اجرا شد.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.