بررسی راهکارهای اشتغال پایدار روستایی بخش سعدآباد

ظرفیت ها و راههای توسعه اشتغال پایدار در روستاها در نشستی با حضور استاندار بوشهر، فرماندار دشتستان و برخی مدیران کل دستگاههای اجرایی استان بوشهر و مسئولان و معتمدان بخش سعدآباد دشتستان بررسی شد.

بررسی راهکارهای اشتغال پایدار روستایی بخش سعدآباد
به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، امام جمعه سعدآباد در نشست بررسی ظرفیت‌ها و راه‌های توسعه اشتغال پایدار در روستاها، با بیان اینکه سعدآباد از بخش های کهن جنوب کشور و در واقع زادگاه نخل و مرکز نشر نخل در استان بوشهر است که همین ویژگی ظرفیتی مهم و قابل توجه برای اشتغال جوانان است، اظهار داشت: درخت نخل به تنهایی مادر تولیدات و ایجاد مشاغل جنبی زیادی است که نیاز به کارشناسی، توسعه زیرساختی، حمایت و بازاریابی دارد.
 
حجت الاسلام علیرضا کشاورز بارگاهی با اشاره به اینکه اجزای نخل هرکدام در زمینه خاص خود از جمله غذایی، صنایع دستی، حصیر بافی، خوراک دام و غیره کاربرد دارد و می توان برای هر جز آن کارگاهی ایجاد کرد، افزود: همه این کارها نیاز به ایده، کار کارشناسی، آموزش و حمایت در همه مراحل تولید، عرضه و بازاریابی دارد.

وی ادامه داد: رودخانه شاپور در این منطقه ظرفیت بزرگ اشتغال در بخش اقتصادی و حوزه گردشگری است.
 
اشتغال جوانان، با تشکیل تعاونی‌های دامداری 

یکی از معتمدان بخش و از کشاورزان روستای اسلام آباد با بیان اینکه اشتغال در بخش سعدآباد باید بر محور کشاورزی و مشاغل مرتبط با آن بررسی شود، اظهار داشت: برای حل مشکلاتی که در سال‌های اخیر گریبانگیر این صنعت شده و توسعه آن از علم و تکنولوژی بهره گرفت زیرا درآمدی جایگزین آن برای مردم منطقه وجود نخواهد داشت.

جعفر جعفری افزود: امروز صرف نظر از مشکلاتی نظیر کم آبی، شیوه های تولید و برداشت به روشهای سنتی در تولید، مراکز یا مجتمع های بسته بندی، نگهداری و فرآوری خرما حلقه مفقوده این صنعت با ارزش و سودآور است.

وی با اشاره به اینکه نخل‌داران هرساله با آغاز فصل برداشت با هجوم افکاری منفی و القائاتی نظیر رکود بازار، افت قیمت و کاهش تقاضا که بیشتر توسط دلالان ایجاد و باعث ملتهب شدن بازار خرما می شود روبرو هستند، یادآور شد: این موضوع باعث سردرگمی و نهایت تسلیم در برابر تقاضای سودجویان و دلالان شده و محصول خود را با قیمتی بسیار پایین بفروش می رسانند.

جعفری با بیان اینکه راه علاج این معضل ایجاد مجتمع های نگهداری و فرآوری در محل روستاست که باغداران خود آن را اداره کنند، ادامه داد: زیرا باعث تولید شغل های جدید برای اهالی می شود و تولیدکنندگان مجبور نیستند که سود محصول خود را به جیب دلالان سرازیر کنند و در این مجتمع ها در کنار سردخانه رطب و خرما ایجاد کارگاه‌های بسته بندی استاندارد، تولید شیره و محصولات جانبی خرما و استفاده از ضایعات نخل برای خوراک دام می تواند بسیار کارگشا باشد.

وی با اشاره به اینکه در هر منطقه ای که قابلیت کشاورزی وجود دارد، پرورش دام و طیور نیز می تواند ظرفیت اشتغال زایی خوبی باشد که کارشناسان روی آن برنامه ریزی کنند، بیان کرد: در این زمینه نیز می توان تعاونی های دامداری فعالی تشکیل داد و جوانان زیادی را مشغول بکار کرد.

جعفری با اشاره به احداث سد دالکی و رفع بسیاری از مشکلات کشاورزان منطقه و ایجاد ظرفیت های جدید اشتغال گفت: یکی از این قابلیت ها پرورش ماهی در قفس در پایین دست سد است که می تواند تعداد زیادی اشتغال به همراه داشته باشد.

یکی از مشکلات پیش‌روی روستاییان، اخذ مجوز است

دهیار روستای جره وسطی نیز ضمن بیان مشکلات حوزه اشتغال روستایی بخش سعدآباد با بیان اینکه یکی از موارد و موانع کارآفرینی و اشتغال در روستا مشکلات پیش روی متقاضیان برای اخذ مجوز کارگاههای تولیدی است، افزود: از آنجایی که در روستاها شهرک صنعتی وجود ندارد، نبود هماهنگی بین اداره های صنعت، معدن و تجارت و محیط زیست برای دادن مجوز در روستا مشکل ایجاد می کند، این در حالی است که بانک ها نیز بدون مجوز تسهیلات نمی دهد.

مهرزاد یزدانی با اشاره به مشکلات مربوط به اراضی در روستا، گفت:  مساله دیگر به دلیل اینکه اراضی در روستا کشاورزی و یا مسکونی هستند برای تغییر کاربری با تشریفات طولانی اداری روبرو هستند که در این ارتباط نیز محدودیت منابع و زمان تسهیلات، اهالی روستا را دلسرد می کند همچنین بدلیل اینکه سند زمینهای روستایی ثبتی نیست روستاییان برای تهیه وثیقه ملکی بانکها با مشکل روبرو می شوند.
 
زنان، یکی از ارکان تولید و درآمد خانواده روستایی

مسئول صندوق خرد زنان روستایی بخش سعدآباد با بیان اینکه این صندوق که زیر نظر جهاد کشاورزی و برای حمایت از فعالیت زنان روستایی تشکیل شده هم اکنون بیش از 600 نفر عضو دارد، اظهار داشت: زنان در روستا یکی از ارکان تولید و درآمد خانواده روستایی هستند که در صورت حمایت نقشی مهم در افزایش تولیدات و ایجاد اشتغال در روستا ایفا می کنند.

زهرا دلشب افزود: اکنون سرمایه صندوقها در بخش سعدآباد یک میلیارد و 300 میلیون ریال است که در صورت تخصیص اعتبار ویژه به این صندوق ها بازدهی بیشتری خواهند داشت.

فعالیت 13 صندوق فعال خرد زنان روستایی

مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: اجرای طرح بزرگ نخلستان در دشتستان که شامل نوسازی نخیلات، تغییر شیوه آبیاری و توسعه گلخانه است، می تواند تحول بزرگی در اشتغال مردم شهرستان بویژه بخش سعدآباد داشته باشد.

محمدتقی منوچهری با بیان اینکه  اخذ مجوز برای احداث کارگاههای کوچک و نیمه صنعتی و بسته بندی حداقل 30تنی در روستاها هیچ مانعی ندارد، گفت: متقاضیان این کارگاه‌ها سعی کنند از هم اکنون برای این کار اقدام کنند تا با اجرای طرح تحول کشاورزی دشتستان که در ستاد اقتصاد مقاومتی کشور مصوب شده آماده باشد.

وی با اشاره به فعالیت 13 صندوق فعال خرد زنان روستایی در دشتستان گفت: اشتغال زنان روستایی با حمایت و توسعه صندوق خرد روستایی در دستور کار است.

انتهای پیام/ ث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.