زنجان؛

برگزاری همایش تعزیه در زنجان

اولین همایش تعزیه شهرستان زنجان، یادواره تعزیه‌خوانان منطقه قره‌‌پشتلو، عصر روز چهارشنبه، یازدهم اسفندماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان زنجان با اعلام این مطلب افزود: فرهنگسرای امام خمینی(ره) زنجان، به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه‌الزهرا(س) و همچنین دومین سالگرد درگذشت استاد فقید، حاج فیروز رستمی، که از پیشکسوتان کشوری تعزیه بودند، میزبان این مراسم است.

وی با اشاره به حضور جمعی از مسئولان استانی در این برنامه، گفت: مجللی، یکی از کارشناسان تعزیه و جبار عباسی فلاح، استاد آواز و کارشناس موسیقی در این همایش سخنرانی خواهند کرد. همچنین یکی از مداحان اهل بیت به ذکر مصیبت پرداخته و گوشه‌هایی از تعزیه شهادت حضرت فاطمه‌الزهرا(س) توسط گروه تعزیه ارمغانخانه اجرا می‌شود.

رستمی در سال ١٣١٩ شمسی در ارمغانخانه چشم به جهان گشود و از سن شش سالگی در کنار پدر مرحومش میرزا قهرمان، هنر تعزیه را فرا گرفت و از محضر استادان به‌نام تعزیه همچون میرزا حسین، میرزا رزاق، کربلایی بهار و میرزا رجب زنجانی تجارب زیادی کسب کرد.

وی که از بانیان اصلی تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه بود، مسئولیت تعزیه‌گردانی مراسم تعزیه این مکان مقدس را نیز بر عهده داشت و همچنین تعداد ١٤٥ مجلس تعزیه را از حفظ و مسلط به اجرای آن‌ها بود.

تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه یکی از بزرگ‌ترین تکیه‌های تاریخی کشور است که اجرای مراسم تعزیه در این مکان با استفاده از نسخی که مرحوم حاج فیروز در اختیار میراث‌فرهنگی کشور قرار داده بود در سال ١٣٨٩ در میراث معنوی کشور به ثبت ملی رسید. مرحوم رستمی در فروردین‌ماه سال ٩٤، در سن ٧٥ سالگی به دیار حق شتافت.

برنامه بزرگ‌داشت این پیشکسوت تعزیه، به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زنجان و بخشداری قره‌پشتلو، به همراه تکیه حسینی اعظم ارمغان‌خانه از ساعت ٣ تا ٦ عصر روز یازدهم اسفندماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.