معاون آسیا و اقیانوسیه وزارتخارجه به باشگاه خبرنگاران خبرداد

ظریف در آینده نزدیک به افغانستان سفر می‌کند

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه از سفر وزیر امورخارجه ایران به افغانستان خبرداد.

سفر قریب‌الوقوع محمدجواد ظریف به افغانستان/ رودخانه‌های مرزی محور گفتگوهاابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مسئله آب رودخانه‌های مرزی میان ایران و افغانستان اظهار داشت: در مورد مسئله آب رودخانه‌های مرزی میان دو کشور جلسات متعددی را برگزار و در آن سه موضوع را بررسی کرده‌ایم.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه ادامه داد: موضوع اول رودخانه هیرمند بود که می‌توان گفت تقریبا حق‌آبه آن را دریافت کردیم و اکنون توقع این است که در مورد رودخانه هامون نیز دو کشور همکاری‌های لازم را داشته باشند. چون معضل ریزگردها در این رودخانه وجود دارد.

وی تصریح کرد: ما از مقامات افغانستان خواستیم تا با تدابیر لازم کاری انجام گیرد تا هم هامون طرف ایران و هم هامون طرف افغانستان سیراب شود البته در حال حاضر به دلیل بارندگی‌‌های اخیر وضعیت این رودخانه خوب است؛ اما این موضوع دوام چندانی ندارد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه در خصوص مسأله رودخانه هریرود بیان داشت: سدی که افغانستان بر روی هریرود زده باعث شده میزان آب این رودخانه کم شود و ما امیدواریم بتوانیم با امضای رژیم حقوقی رودخانه‌های مرزی با افغانستان در مورد این رود نیز کاری کنیم.

وی افزود: در همین مورد مذاکراتی صورت گرفته، اما هنوز کارگروه دو طرف جلسه‌ای نداشتند و ما امیدواریم در سفر آینده وزیر امورخارجه کشورمان به افغانستان درباره این موضوع و سایر موارد میان دو کشور کارهای نهایی صورت گیرد.

رحیم‌پور در بخش پایانی سخنانش درباره زمان سفر وزیر امورخارجه کشورمان به افغانستان خاطر نشان کرد: در حال تنظیم مدارک لازم هستیم و زمانی که این مدارک آماده شود سفر انجام خواهد شد که احتمالا بعد از تعطیلات نوروز خواهد بود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار