قم؛

خمس انعکاس ندای اسلام در اقصی نقاط جهان

آیت الله مکارم شیرازی گفت: اگر شیعیان وظیفه دینی خمس را ادا کنند، ندای اسلام و مکتب اهل بیت تا اقصی نقاط جهان خواهد رفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛آیت‌الله مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان پیش از ظهر امروز در همایش بین‌المللی "خمس و تعالی فرهنگ جامعه" که در سالن همایش‌های بین‌المللی پیامبر اعظم مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) اظهار داشت: اگر شیعیان وظیفه خود را در مورد خمس انجام دهند صدای اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) تا اقصی نقاط جهان خواهد رفت و در تمام دنیا می‌توان صدای اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) را رساند.
 
 وی با اشاره به موارد مصرف خمس گفت: مبلغانی به مراکز آسیب‌پذیر فرستاده می‌شوند، کمک به روحانیون مستقر در مراکز آسیب‌پذیر، اردوی زیارت مستبصرین به مشهد مقدس، چاپ کتاب، توزیع آرد، کفش و مواد غذایی در اماکن محروم، پرداخت کمک‌هزینه به مؤذنان و روحانیون مستقر در این مناطق از وجوهات شرعیه به آن‌ها پرداخت می‌شود و ازجمله موارد مصرف خمس هستند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه باید فلسفه خمس در این‌گونه همایش‌ها روشن و تبیین شود، گفت: فلسفه احکام چیزی نیست که به خداوند برگردد و خداوند غنی به ذات بوده و انسان است که نیاز به احکام دارد، ازاین‌رو در بحث پاداش و جزا می‌گوییم که پاداش و جزا تفضل بوده و مسلماً ما مدیون و ممنون خداوند هستیم.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع) گفت: نخستین سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا سادات باید امتیازی نسبت به سایرین درگرفتن سهم خمس داشته باشند؟ این روایت تصریح کرده که تنها نسبت به نیاز سالشان باید به سادات سهم تعلق گیرد، تنها امتیازی که هست این است که با این جداسازی امتیاز معنوی سادات حفظ‌ شده است و هیچ تفاوتی میان سادات و سایر نیازمندان وجود ندارد.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: بر اساس این روایت بخشی از خمس متعلق به مقام امامت است، امام باید مشکلات مادی مردم را حل کند و رابطه میان مردم به یکدیگر را حفظ کند و این سبب می‌شود که برای امام و مقام امامت سهمی قائل باشیم.

وی بابیان اینکه شیعیان دارای مواهبی از سوی ائمه(ع) هستند که باید قدر آن را بدانند، تصریح کرد: دشمنان به دنبال زدن ریشه‌های قدرت مرجعیت با زدن خمس هستند، سکولارها و وهابی‌ها خشمگین از مواهب خمس هستند، ازاین‌رو مسئله خمس دارای حساسیت‌های بسیاری است و سؤالات در این زمینه باید پاسخ داده شود.
 
آیت الله مکارم شیرازی بابیان اینکه تمام احکام شرع تابع مصالح و مفاسد است، افزود: آیات قرآن همه‌جا مسائل و احکام را بیان کرده است، اما عده‌ای از برادران منکر مفاسد و مصالح هستند، به‌عنوان نمونه درباره نماز، روزه و حج احکام بیان‌شده و ائمه(ع) تمامی احکام را تشریح کرده‌اند.

انتهای پیام/ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار