قناعتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

کمبود آبهای زیرزمینی علت اصلی فرونشست های مکرر تهران

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: در برخی از مکان‌ها، قنات‌ها خود به خود باعث فرونشست زمین نمی‌شوند به همین منظور یک عامل تحریک کننده می‌تواند باعث چنین اتفاقی شود.

کمبود آبهای زیرزمینی علت اصلی فرونشست های مکرر تهرانابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به علت نشست‌های مکرر در منطقه 12، اظهار داشت: این منطقه جزو مناطق قدیمی شهر تهران است به همین دلیل امروز شاهد فرونشست زمین در آن هستیم.

وی با بیان اینکه در گذشته مسیرهای بهره‌برداری از آب‌های سطحی و زیر سطحی لوله‌کشی نبوده است، افزود: دسترسی از طریق قنات‌ها و مغارهایی بوده که مردم در مسیرهای زندگیشان ایجاد می‌کردند به همین دلیل این امر باعث شده که با گذشت زمان خود این مسیرها فرونشست داشته باشند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: به دلیل فرو نشست آب، خاک مقاومت خود را از دست داده و به مرور زمان که تردد در آن زمین انجام می‌شود، شاهد فرونشست زمین هستیم.
 
قناعتی با تأکید بر اینکه با فشارهای مداوم به زیرسطح‌ها، مسیری که گذشته آب و قنات بوده باعث شده که امروزه خاک و مصالح با آب مخلوط شوند، گفت: هم اکنون با خشک شدن قنات‌ها زمین مقاومت خود را از دست داده و سبب فرونشست زمین می‌شود.

وی با بیان اینکه در بعضی از مکان‌ها قنات‌ها خود به خود باعث فرونشست زمین نمی‌شوند، تأکید کرد: بدون شک یک عامل تحریک کننده می‌تواند باعث چنین اتفاقی شود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: فعالیت و عملیات‌های عمرانی آب و فاضلاب و مترو و غیره نه تنها در خود مسیر بلکه در حاشیه مسیرها سبب کاسته شدن ظرفیت کانال‌ها شده و این امر باعث فرونشست زمین می‌شود.

قناعتی با تأکید بر اینکه به دلیل کمبود آب‌های زیرزمینی، وجود قنات‌ها یک عامل اصلی برای فرونشست زمین است، گفت: بدون تردید هنوز برخی از مکان‎‌های تهران برای امروزی‌ها شناخته شده نیست چرا که نقشه‌ای از تهران صد سال گذشته وجود ندارد و همین امر باعث می‌شود بسیاری از نقاط همچنان نامعلوم بماند و بعد از گذشت مدت زمانی با یک عمل تحریک کننده، خود را نشان دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار