تبریز؛

آبشارگور داغ کوره چکان مراغه

آبشارگور داغ روستای چکان در دره‌ای خوش آب و هوا و در دامنة جنوبی کوهستان سر به فلک کشیده و باشکوه سهند استقرار یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ آبشار کوره چکان در روستای «چکان» از توابع بخش مرکزی شهرستان مراغه و در شرق این شهرستان واقع شده و با شهر مراغه 5 کیلومتر فاصله دارد .آبشارگوور داغ کوره چکان مراغه
این آبشار زیبا که از ارتفاعات سهند به دره سرازیر میشود ،جلوه جذاب و دلپذیری دارد و هر ساله عده کثیری از دوستداران طبیعت را به سوی خود جلب میکند.
این آبشار دوقلو است و ارتفاعی درحدود 9متر دارد.
این روستا از جنوب شرقی به تپه الش محدود میشود ،ارتفاع این روستا از سطح دریا 1560متر است  و در دره استقرار  یافته است روستای چکان ،اقلیمی کوهستانی دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است .
بررسی های میدانی و شواهد موجود نشان می دهد که روستای چکان از قدمت و پیشینه ی غنی تاریخی برخوردار است .
در این روستای امامزاده ای وجود دارد که قدمت آن به دوره ایلخانیان میرسد مردم روستا ی چکان در دره ای خوش آب و هوا در دامنه جنوبی کوهستان سر به فلک کشیده و باشکوه  سهند استقرار یافته است .
وجود درختان بلند قامت گردو ، بادام،فندق و باغ های میوه و طبیعت بکر با چشمه ساران و آبشارهای زیبا، این روستا را در شمار یکی از  دیدنی ترین روستاههای آذربایجان شرقی  قرار داده است ،هوای پاک و سالم ،ومراتع غنی وحاصلخیز و مزارع سرسبز به ویژه دربهار و تابستان هر انسانی را به ذوق میاورد شیرین بیان،آویشن ،مرزه کوهی،پونه و گون از جمله گیاهان دارویی هستند که  دراطراف روستا به وفوریافت میشوند .
یکی از بلندترین کوه های آذربایجان و مهم ترین کوه آتشفشانی خاموش ایران کوهستان سهند است ارتفاعات قله سهند از 3200 متر بیشتر است و روستای چکان که در دامنه سهند قرار دارد  محل مناسبی برای صعود به این قله ها ست.
دره های خوش آب و هوای سهند با مراتع سرسبز و حاصلخیز ، چمنزار ها و گل های وحشی زیبا به ویژه دربهار و تابستان گردشگران زیادی را پذیرا میشود .این کوهستان و دره های زیبای آن در بهار    به گلزاری بی بدیل تبدیل میشود .
از جاذبه های تاریخی و ارزشمند روستا   میتوان به امام زاده ابراهیم ،که قدمت آن به دوره ی ایلخانیان میرسد و همچنین پل قدیمی راه آهن که قدمتی 100 ساله دارد ،اشاره کرد :پوشاک مردان ، کت،شلوار،پیراهن ،جلیقه و کلاه استفاده میکنند.
زنان روستای چکان  نیز از لباس های رایج در  شهرها استقاده مینمایند و لباس محلی خاصی ندارند.
مهمترین سوغات این روستا شامل انواع خشکبار ،انگور و آلوچه ،گلیم و حوله ومیباشد .صایع دستی این روستا شامل گلیم ،قالی و حوله است. از انواع غذاهای محلی رایج در این روستا به آبگوشت ،کباب و انواع آش اشاره کرد .روستای چکان از طریق شهرستان مراغه و با طی 5 کیلومتر جاده آسفالت قابل دسترسی است
انتهای پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید چکانی
۱۳:۰۵ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
نام این روستا برگرفته از چیست؟؟
آخرین اخبار