کرمان؛

خانه شهر، بودن یا نبودن، مسئله این است!

تخریب خانه‌ی شهر کرمان این روزها، بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های استان و شبکه‌های اجتماعی داشته است.

خانه شهر، بودن یا نبودن، مسئله این است!
 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمان، سال 1348 بود، مسئولان وقت شهر کرمان برای برگزاری اجتماعات و مراسم این شهر، تصمیم به بنیان ساختمانی گرفتند که نامش را خانه شهر گذاشتند و مقرر کردند، هزینه های ساخت این بنا از طریق عوارض شهری تأمین شود، پس سفارش و تهیه نقشه های خانه شهر کرمان به علی اصغر اصفهانی، معمار و آرشیتکت مشهور ساکن در کرمان سپرده و بیستم آذرماه 48 مصادف با عید سعید فطر کلنگ ساخت این ساختمان توسط استاندار وقت کرمان به زمین زده شد.

در نهایت با بهره گیری از دانش روز و تلفیق هنر سنتی ایرانی و آموزه های اسلامی با هنر معماری روز دنیا، مجموعه خانه شهر در 2 طبقه احداث و در ششم مهر سال 50 مصادف با سالروز مبعث پیامبر اکرم (ص) طی مراسم خاصی افتتاح شد.

نفس خانه‌ی شهر به شماره می‌افتد

سالها از آن موقع گذشت، امروز دیگر خانه ی شهر آن شور و شوق جوانیش را ندارد، خصوصاً اینکه این روزها در جدال مسئله ی بودن یا نبودن دست و پنجه نرم می کند.

با طراحی و احداث مجموعه ای بزرگ در محل فعلی میدان شورا و احداث ساختمان استانداری جدید کرمان، سرانجام تخریب خانه شهر کرمان در دستور کار قرار گرفت.

بر این اساس، ابوالقاسم سیف اللهی، معاون عمرانی استاندار کرمان، ۲۰ روز به شورای شهر فرصت داد تا «خانه ی شهر» را برای تخریب تخلیه کند و این دستور  به شهرداری داده شد تا ظرف این مدت، اقدام به تخریب کنند و گرنه بخشی از اعتباراتی که قرار بود از طرف استانداری به پروژه‌های عمرانی اختصاص یابد، برگشت می‌خورد.

این امر طی روزها و هفته های اخیر، واکنش ها و اعتراضات رسانه ای و فضای مجازی را به دنبال داشته است. 

اعضای شورا با تخریب خانه شهر مخالفند

به گفته حجت الاسلام محمد ربانی، سخنگوی شورای شهر، اعضای این شورا با تخریب خانه شهر مخالفند، چرا که معتقد هستند که این خانه با پول مردم ساخته شده است و  شورا نمی تواند با این طرح همراه و به خواست مردم بی‌تفاوت باشد. 

سوله و سالن خانه شهر ایمنی ندارند

از طرف دیگر، سیف اللهی، معاون عمرانی استاندار کرمان می گوید: حدود یک سال است به دلیل مشکلات ایمنی ساختمان خانه شهر، مراسمی در این مکان برگزار نمی شود و تمام اتفاقات و تصمیمات در تخریب خانه شهر کرمان بر اساس پروسه ای از زمان شورای شهر دوم و حدود 14 سال قبل آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه احداث ساختمان جدید استانداری کرمان موجب خراب شدن خانه شهر نمی شود، تصریح می کند: سالن همایش ها در سر در ورودی این ساختمان قرار می گیرد و در صورت امکان بخشی از خانه شهر و نمای جلوی آن پس از نظرات کارشناسی حفظ می شود.

سیف اللهی می افزاید: ساختمان سوله و سالن خانه شهر استحکام و ایمنی لازم را ندارد و بر اساس طرح جامع بهسازی میدان شورا، اقدامی بدون مصوبه کمیسیون ماده پنج در ساختمان خانه شهر کرمان نشده است. 

وی با اشاره به اینکه مراسم ها و نشست های مهم شهر کرمان در آینده در سالن همایش های جدید کرمان برگزار می شود، تأکید می کند: سعی ما بر این است سالن همایش ها را در خور شأن مردم این شهر و با معماری فاخر و ارزشمند بسازیم.

اعتراضات گسترده رسانه ای و فضای مجازی

بازتاب های این مسئله تا جایی پیش می رود که، کمپین حمایت از خانه شهر هم تشکیل می شود و از سویی دیگر، رسانه ها در پوشش اخبار اختلافات این روزهای شورای شهر و استانداری کرمان گوی سبقت را از یکدیگر می ربایند، مسئولان نیز مخالفتشان شدید و شدید تر می شود.

کمال جوانمرد، عضو شورای اسلامی شهر کرمان می گوید: تصمیم گیرنده اصلی راجع به خانه شهر در کرمان، مردم هستند و هر اقدامی از طریق نمایندگان مردم در شورای شهر باید با همه پرسی عمومی انجام شود.

مسئولان با کلنگ بی مهری خانه شهر را خراب نکنند!

وی می افزاید: خانه شهر کرمان هم اکنون محل تشکیل جلسات شورای اسلامی این شهر به عنوان پارلمان و محلی است و کارهای مربوط به مردم در آن انجام می شود.

جوانمرد تصریح  می کند: با توجه به اینکه کاربری و مالکیت خانه شهر کرمان مربوط به مردم است، مسئولان باید با دید مهربانه و رأفت به خانه شهر نگاه کنند و با کلنگ بی مهری و بی تدبیری آن را خراب نکنند.

وی یادآور می شود: در حالیکه با همکاری میراث فرهنگی، شهرداری، شورای شهر و استانداری بافت های قدیم شهر بازسازی می شود، پسندیده نیست در مرکز شهر، بنایی که معماری نوستالژیک و قابلیت ثبت ملی دارد تخریب شود. 

جوانمرد با بیان اینکه با بودجه اندکی می توان خانه شهر بهسازی و بازسازی کرد، خاطرنشان می کند: حضور این بنا در کنار ساختمان جدید استانداری کرمان می تواند تلفیق معماری مدرن و سنتی باشد.

انعکاس اختلافات تا آنجا پیش رفت که حجت الاسلام محمد ربانی، سخنگوی شورای شهر اعلام کرد: بهتر است حرف ها از طریق رسانه منتقل نشود، مایلیم استاندار و معاونانش بحث خانه شهر و میدان شهداء را رو در رو مطرح کرده و از کارشناسان نظر بخواهند.

به دنبال این امر، یکم اسفند جاری، نشست صمیمی اعضای شورای شهر کرمان با استاندار کرمان برگزار شد.

جنجال راه انداختن در فضای مجازی به ضرر مردم است

علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان در این نشست با تاکید بر استفاده از نظر کارشناسان در پروژه های شهری، تأکید کرد: باید جایگاه خود را شناخته و به قانون احترام بگذاریم. جنجال راه انداختن در فضای مجازی و ... به ضرر مردم است.

وی با بیان اینکه مدیریت استان علاقمند نیست چیزی را به کسی تحمیل کند و گفته ایم که دولت در خدمت توسعه و پشتیبان است و این تفکر را تا امروز دنبال کرده ایم، به پروژه متروی شهر کرمان اشاره و گفت: پروژه مترو یک فرصت برای کرمان و شورای شهر چهارم بود که انجام نشد، در حالی که قرار نبود شورا اعتبار این پروژه را تأمین کند.

رزم حسینی درباره اختلاف نظر اعضای شورای شهر کرمان در زمینه پروژه تجاری میدان شهداء نیز افزود: سرمایه گذار بخش خصوصی اعلام کرده که پروژه تجاری فرهنگی در میدان شهداء احداث و بورس نقره کشور را در کرمان ایجاد می کند و سئوال این است که چه منافاتی با چهره شهر و منافع مردم دارد؟

وی با بیان اینکه نباید مردم را معطل نظارت شخصی مان کرد، اظهار داشت: ما مسئول کل استان هستیم و همه مردم را به یک چشم می بینیم.

از تریبون صحبت کردن فاصله ایجاد می‌کند

ابوالقاسم سیف اللهی، معاون عمرانی استاندار کرمان نیز در این نشست گفت: اینکه مطرح می شود قرار است از خانه شهر خیابانی برای استانداری باز شود، ظلم به استانداری است.

وی افزود: طرح میدان شورا در زمان استانداری آقای رئوفی نژاد مطرح و قرار بود ساختمان استانداری در این سمت میدان و شورای شهر در آن سوی میدان ساخته شود که با توجه به برخی بحث ها، شورای سوم مصوب کرد ساختمان شورا، ساختمان شهرداری شود.

سیف اللهی به بحث نامه تعیین تکلیف وضعیت خانه شهر و اعتبارات شهرداری اشاره و خاطرنشان کرد: رسانه ها جملات پایانی نامه را ننوشتند و هیچ یک از اعضای شورا نگفت که چنین بحثی نبوده است.

وی تصریح کرد: بر مبنای طرح مصوب کمیسیون ماده پنج، میدان شورا به گونه ای طراحی شده که تبدیل به میدان گنجعلیخان دوره اسلامی می شود، چرا که میدان گنجعلیخان شهر کرمان متعلق به دوره صفویه است.

سیف اللهی یادآور شد: از طریق تریبون صحبت کردن فاصله ایجاد می کند در حالی که باید همه باهم در پروژه ها کار کنیم و زمانی که اختلاف نظر هست، بررسی کنیم.

وی تأکید کرد: باید دست به دست هم بدهیم تا حرکت توسعه ای که در این دوره در کرمان اتفاق افتاده، عقب نیفتد.

ساختمان خانه شهر ارزش معماری و شهرسازی ندارد

زیوری، معاون سابق معماری و شهرسازی شهرداری کرمان هم در این جلسه با اشاره به بحث های مطرح شده در زمینه تخریب خانه شهر کرمان گفت: ساختمان خانه شهر ارزش معماری و شهرسازی ندارد و شاید به لحاظ تاریخی و ذهنی برخی برای آن ارزش قائل باشند.

با برگزای این نشست صمیمی، هم اکنون همه منتظرند ببینند، سرانجام وضعیت خانه‌ی شهر چه می شود، بودن یا نبودن، مسئله این است!

گزارش از مریم سادات بهادر

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار