لزوم بازنگری سرفصل‌های درسی طراحی لباس/ ایران در طراحی لباس از ترکیه و مالزی جلوتر است

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به اینکه هنوز طراحی لباس در ایران از بسیاری از کشورها جلوتر است، از لزوم بازنگری سرفصل‌های درسی طراحی لباس خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و مشاور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه دومین جشنواره مد و لباس دانشجویی (پرنیا) در دانشکده فنی و حرفه‌ای دخترانه شریعتی تهران برگزار شد، گفت: این جشنواره با هدف فراگیر شدن لباس در بین دانشجویان، با مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت بهبود فضای متعامل جوانان با صنعت پوشاک مبتنی بر فرهنگ ایرانی –اسلامی و ایجاد بستر مناسب برای ارتباط دانشگاه با صنعت و تبدیل ایده به ثروت در دو محور دانشجو برای دانشجو و طراحی دانشجو برای عموم برپا شده است. 

وی بیان کرد: نگاه ما در جشنواره‌های این چنینی باید به سمتی برود که دانشجویان بتوانند سهم خود را در کشور ایفا کرده و در حوزه مد و لباس شرایطی را به وجود آورند که تاکنون عرصه ظهور آن فراهم نبوده است.

قبادی عنوان کرد: جشنواره پرنیا بخش جدا شده دانشجویی از جشنواره مد و لباس فجر بوده زیرا این بخش مخاطبان جدی خاصی داشته و از طرفی در جشنواره فجر رقابت ناعادلانه‌ای بین دانشجویان و طراحان لباس به وجود می‌آمد که تلاش‌های دانشجویان به خوبی نشان داده نمی‌شد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با بیان اینکه جامعه دانشگاهی طراحی لباس متهم به این است که تصور درستی از نیاز جامعه ندارد، گفت: سر فصل‌های درسی دانشگاهی نیاز واقعی جامعه را در حوزه مد و لباس پاسخ نمی‌دهند، سرفصل‌های اصلی در دانشگاه‌های هنر و طراحی لباس باید از شاخه‌های زیبایی شناختی کمی فاصله گرفته و با توجه به آن نیاز کاربردی جامعه را مد نظر قرار دهند و زمینه را به گونه‌ای فراهم کنند که اعتماد بیشتر تولید کنندگان و صنعت‌گران به طراحان لباس افزایش پیدا کند.

وی اظهار کرد: جشنواره‌ها باید به سمتی پیش بروند که فاصله میان طراحان لباس و تولید‌کنندگان را پر کنند سرفصل‌های اصلی درسی نیاز به بازنگری جدی در حوزه طراحی لباس داشته و با محدود شدن در سرفصل‌های گذشته نمی‌توانیم باور جامعه را به سمت اعتماد و استقبال از طراحان لباس دانشگاهی جلب کنیم.

قبادی بیان کرد: طراحان لباس باید در کنار جامعه تولید قرار بگیرند و سرمایه به حوزه طراحی اعتماد پیدا کند، تلاش‌های جدی در این زمینه در کشور صورت گرفته است و با تعامل ما با اتحادیه پوشاک به زودی بیش از 1000 واحد تولیدی با جشنواره‌های لباس همکاری خواهند داشت.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با بیان اینکه هنور طراحی لباس در ایران از بسیاری از کشورها جلوتر است، افزود: کشور ترکیه در صنعت لباس پیشرفت زیادی داشته اما در هنر لباس و طراحی آن از ما عقب‌تر است، مالزی کشور اسلامی است که توان طراحی لباس را داشته اما در طراحی لباس از کشور ما پایین‌تر بوده است ولی در صنعت تولید پارچه از ما پیشی گرفته است.

وی تصریح کرد: در کشور ما با وجود اینکه در هنر طراحی لباس حرف‌های زیادی برای گفتن داریم اما صنعت و ارتباط طراحان لباس با آن دچار چالش بوده و با مشکلات ساختاری مواجه هستیم.

قبادی افزود: در جشنواره پرنیای امسال مدت طراحی لباس نسبت به سال گذشته بسیار کمتر بود اما تعداد آثار رسیده و کیفیت آنها رشد زیادی نسبت به سال گذشته داشته است، این جشنواره به خلاقیت و ایده پردازی‌های جدید به طور ویژه‌ای توجه داشته است و تأثیر آن را در لباس‌های طراحی شده شاهد هستیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور عنوان کرد: یکی از چالش‌های جدی در حوزه لباس نبود طراحی مناسب در حوزه لباس نوجوانان است که در این جشنواره به آن توجه شد و امیدواریم در دوره‌های بعدی و با مشارکت بیشتر دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی شاهد رشد خوبی در این حوزه باشیم.

وی افزود: طراحی به عنوان رکن اصلی و اساسی لباس باید مورد توجه قرار گیرد چند سالی است که این موضوع در کشور ما بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

قبادی با بیان اینکه لباس‌های طراحی شده در صورتیکه به تولید انبوه برسند قیمت‌ آنها مناسب عموم جامعه می‌شود، اظهار داشت: قیمت یک شاخص جدی در حوزه طراحی و مد لباس است و طراحان لباس‌های ایرانی–اسلامی در صورتیکه بتوانند با تولیدکنندگان تعامل پیدا کنند و لباس‌ها به تولید انبوه برسند قیمت آنها کاهش پیدا می‌کند. 

وی تصریح کرد: باید به این توجه داشت که لباس‌های ایرانی–اسلامی نسبت به نمونه‌های چینی بی کیفیت به طور حتم قیمت بالاتری داشته اما نسبت به لباس‌های اروپایی قیمت پایین‌تری دارند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور یادآور شد: دو روز دیگر شاهد برگزاری جشنواره مد و لباس فجر بوده و در این حوزه پیشرفت‌های خوبی را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار