امشب در گفتگوی ویژه خبری؛

تقوایی درباره تاخیر پرواز تهران-مشهد توضیح داد/مرتضوی تاریخ افتتاح خط دوی مشهد را اعلام کرد

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشور گفت: پس از انجام عملیات یخ زدایی، عوامل پرواز به این نتیجه رسیدند که امکان شرایط مطمئن پرواز در فرودگاه وجود ندارد.

به گزارش  خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، « گسترش خطوط مترو تا پذیرایی از زائران نیازمند و حاشیه نشینی در مشهد» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که سید صولت مرتضوی شهردار مشهد به توضیح پیرامون این مباحث پرداخت.

یا توجه به شرایط جوی مشهد، افزایش ریسک را در انجام پرواز داشتیم


در ابتدای گفتگوی ویژه خبری امشب ، محمد جواد تقوایی معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشور در تماس تلفنی با این برنامه در توضیح علل تاخیر پرواز تهران مشهد پس از ۵ ساعت انتظار مسافران این پرواز در داخل هواپیما گفت: با توجه به شرایط جوی خاص حاکم بر فرودگاه مشهد، دست اندر کاران و متولیان صنعت هوایی و شرکت های هواپیمایی وظیفه شان این است که برای انجام پرواز ایمن مدیریت و کنترل ریسک را داشته باشند تا پروازی با حفظ اولویت ایمنی انجام شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی امروز مشهد ما افزایش ریسک را داشتیم و در این وضعیت پروازی باید شرایط مختلفی چون شرایط باند، شرایط برودت هوا و شرایط هواپیما برای انجام یک پرواز ایمن مهیا گردد.

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشور افزود: در اتفاق امروز، حدود ساعت سیزده بعد از ظهر تصمیم گرفته می شود پرواز انجام گیرد لذا پس از سوار شدن مسافران به هواپیما عملیات یخ زدایی هواپیما شروع می شود که با توجه به بارش های مداوم، برداشتن برف از سطح هواپیما و عملیات یخ زدایی حدود یک ساعت به طول انجامید.

پس از انجام عملیات یخ زدایی هواپیما عوامل پرواز به این نتیجه رسیدند که امکان شرایط مطمئن پرواز وجود ندارد

تقوایی اظهار داشت: در عملیات یخ زدایی چیزی حدود ۵۰ هزار لیتر آب گرم با مواد یخ زدایی استفاده شد اما با توجه به شدت گرفتن بارش ها عملا مجموعه عوامل پروازی به این نتیجه رسیدند که امکان شرایط مطمئن  پرواز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نمی شد قبل از سوار شدن مسافران به هواپیما عملیات یخ زدایی را انجام داد، بیان داشت: مدت زمان پس از عملیات یخ زدایی و زمان پرواز باید کوتاه باشد چرا که تاخیر بین این دو زمان به معنای از دست دادن شرایط و شکل گرفتن دوباره آن است.

تقوایی عنوان کرد: پس از انجام عملیات یخ زدایی به مسافران اعلام شد اگر کسی مایل به انصراف از پرواز است می تواند این کار را انجام دهد ولی متاسفانه فشارها یه قدری بود که تنها تصمیم گیری را پیچیده تر می کرد

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشور در پایان اظهاراتش تاکید کرد: هرگونه تصمیم در ارتباط با انجام ، تاخیر و یا لغو پرواز یا اولویت اول حفظ ایمنی مسافران است و در این شرایط بحث اقتصادی، آیتم آخر برای انجام پرواز خواهد بود.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب صولت مرتضوی شهردار مشهد نیز در ابتدای عرایض خود در خصوص آخرین وضعیت خطوط مترو مشهد اظهار داشت: برای شهر مشهد مجموعا ۴ خط مترو دیده شده است که فاز نهایی خط اول، دهه فجر سال گذشته به بهره برداری رسید.

دوم اسفند ماه شاهد بهره برداری فاز اول خط دوم قطار شهری مشهد خواهیم بود

وی افزود: در دوره جدید مدیریت شهری نیز خط دوم قطار شهری که تقریبا به گل نشسته بود و با یک پیشرفت ۱۶، ۱۷ درصدی مواجه بود با تمهیدات خوبی که شورای اسلامی شهر مشهد ومدیریت شهری به عمل آوردند از اوایل سال ۹۳ عملیات اجرایی مجدد آن شروع شد و ان شاء الله در روز دوم اسفند ماه جاری شاهد بهره برداری فاز اول خط دوم قطار شهری مشهد خواهیم بود.

مرتضوی ادامه داد: بعد از این تاریخ نیز هر ۴۵ روز یا دو ماه نیز یکی دیگر ایستگاه هایمان را به بهره برداری خواهیم رساند.
 
اساسا کمک ها به شهرداری محقق نمی شود

سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد در ادامه برنامه با تاکید بر ضرورت یکپارچه سازی مدیریت شهری گفت: شاید1/5 تا2 درصد اعتبارات شهرداری از محل کمک های دولتی باشد لذا، دولت عائله بزرگی دارد و اساسا کمک ها به شهرداری محقق نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: بنا بود رئیس جمهور 200 دستگاه اتوبوس را به مردم مشهد هدیه دهد اما با تمام تلاش ها در طول چهار سال گذشته20 میلیارد تومان برای خرید اتوبوس دریافت کردیم به طوری که، براساس قانون82/5 درصد از اعتبارات منابع خرید اتوبوس را دولت و17/5 درصد را شهرداری باید بپردازد.

مرتضوی با بیان اینکه، تاکنون400 دستگاه اتوبوس خریداری کردیم اظهار داشت: اما متاسفانه به دلیل نبود یا کمبود منابع این امر اساسا محقق نمی شود.

شهردار مشهد در پاسخ به سوال دیگری پیرامون یارانه بلیط اتوبوس ادامه داد: طبق قانون باید 1/3 از هزینه تمام شده بلیط را دولت، 1/3 مردم و1/3 دیگر را شهرداری تقبل کند  اما اساسا این مسئله هم  نیز محقق نمی شود.

اولین فرودگاه کشوری به خطوط ریلی متصل شده است

وی با اشاره به اینکه، اولین فرودگاه کشوری به خطوط ریلی متصل شده است عنوان کرد: خط اول قطار شهری مشهد به بهره برداری رسیده است.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه، خط دوم قطار شهری14/5 کیلومتر و خط سوم 29/5 کیلومتر است افزود: کارهای مطالعاتی خط چهارم در شرف اتمام است.

مرتضوی با اشاره به اینکه، مجموعه خطوط قطار شهری2 میلیون و 300 هزار نفر را جابجا خواهد کرد اضافه کرد: سرمایه گذاری صورت گرفته در خط اول حدود900 میلیارد، خط دوم حدود 2 هزار و300-400 میلیارد و خط سوم5 هزار و700 میلیارد تومان است.

برای مجموع چهار خط قطار شهری مشهد بالغ بر3 هزار میلیارد در آینده هزینه خواهد شد

شهردار مشهد با اشاره به اینکه، برای خط سوم هزار و80 میلیارد تومان با قرارگاه خاتم الانبیا قرار داد منعقد شده است افزود:  برای مجموع چهار خط قطار شهری بالغ بر3 هزار میلیارد تومان در آینده هزینه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه، خطوط قطار شهری ظروف بهم پیوسته ای هستند که به ظرفیت اسمی خواهند رسید گفت: خط اول به فرودگاه شهید هاشمی نژاد وصل است و در میدان شریعتی با خط دوم قطار شهری تقاطع دارد.

مرتضوی بیان کرد: خط دوم قطار شهری تقریبا حجم عظیمی از مسافرین راه آهن را منتقل خواهد کرد و خط سوم نیز این مجموعه را هم پوشاني می کند.

وی با بیان اینکه، زائران حرم مطهر از طریق دو ایستگاه می تواند جابه جا شوند ادامه داد: برای این پروژه ها از منابع داخلی استفاده شده است و لذا  تلاش کردیم تا از فاینانس خارجی استفاده کنیم اما موفق نشوديم.

مرتضوی با اشاره به اینکه، اگر می خواستیم معطل فاینانس خارجی بمانیم با مشکلات جدی مواجه می شوديم و در پیچ و خم مسائل اداری می ماندیم اظهار داشت: با همکاری و هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی از سیستم انتشار اوراق مشارکت بهره جوستیم.

 مشکل نقدینگی برای خطوط قطار شهری نداریم

شهردار مشهد با بیان اینکه، نزدیک هزار و500 میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر و با تلاش مضاعف آن را به نقدینگی تبدیل کردیم اظهار داشت: خوشبختانه مشکل نقدینگی برای خطوط قطار شهری نداریم.

وی  با اشاره به اینکه، اطراف کمربند سبز مشهد منوريل  در نظر گرفته شده تا با چهار خط قطار شهری لینک شود ادامه داد:  2 میلیون و 200-300 هزار نفر از طریق خطوط چهار گانه قطار شهری جابجا خواهند شد لذا،  نیاز فعلی شهر مشهد در روز6 میلیون تراکنش است.

مرتضوی با اشاره به اینکه، در آینده یک میلیون نفر هم از طریق منوريل جابجا خواهند شد افزود: خطوط مترو، بی آر تی و تاکسی می توانند بستر را برای جابه جایی بالغ بر5 میلیون مسافر در روز از طریق حمل و نقل عمومی فراهم کنند.

شهردار مشهد  در پاسخ به سوال دیگری پیرامون معضل حاشیه نشینی در شهر مشهد عنوان کرد:  برآورد ها حاکی از آن است که اگر جمعیت استان خراسان رضوی در سال95  نسبت به سال90  300 هزار نفر افزایش پیدا کرده باشد حتما200 هزار نفر آن مربوط به مشهد بوده است.

یک میلیون و 40-50 هزار نفر در مشهد حاشیه نشین هستند


مرتضوی گریز از مرکز و مهاجرت از روستا را دو عامل اصلی پدیده حاشیه نشینی دانست و عنوان کرد:  طبق آمار در شهر مشهد یک میلیون و40-50 هزار نفر حاشیه نشین هستند.

وی با اشاره به اینکه، در  پیرامون شهر مشهد کمربند سبز ایجاد شده است افزود: خط دوم قطار شهری در انتهای حاشیه شهر مشهد واقع در خیابان طبر سی است .

شهردار مشهد با اشاره به ساخت و ساز در حاشیه شهر مشهد افزود: علت عدم صدور پروانه ساختمان سند مالکیت است لذا ، شورای شهر مشهد اجازه داد تا با قولنامه  صدور پروانه ساخت در حاشیه شهر مشهد روان تر شود.

وی با اشاره به اینکه، مشروط به استحکام بنا پروانه ساختمان داده می شود اظهار داشت: ستادی زیر نظر  آیت الله علم الهدی برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد تشکیل شده است.

با بودجه هزار و500 الی700 میلیارد تومان می توان به مسئله حاشیه نشینی شهر مشهد کمک کرد


 وی با بیان اینکه، با بودجه  هزار و 500 الی 700 میلیارد تومان می توان به مسئله حاشیه نشینی شهر مشهد کمک کرد گفت: آیت الله رئیسی تفکر مستضعف نوازی دارد و لذا با توجه به حاشیه نشینی در شهر مشهد اقدامات خوبی انجام شده است.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه، آستان قدس متولی موقوفات است ادامه داد: موقوفه تعریف دارد و باید در محلی که نیت واقف است صرف شود لذا ایشان شرعا به صورت نقدینگی اجازه کمک ندارند.

مرتضوی با اشاره به اینکه، جمعیت برخی از روستا ها در مشهد بالغ بر50 هزار نفر است گفت: باید برای اینگونه روستا ها تدابیر اساسی اندیشیده شود.
 
وی با اشاره به اینکه، باید متولیان و مسئولین وزارت کشور به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند گفت: نباید در حاشیه شهر مشهد حواشی دیگری به وجود آید.

وی با اشاره به معضل مهاجرت افزود: مهاجرت معضل اپیدمی شده است که اگر مدیریت نشود می تواند یک میلیون و200-300 هزار نفر دیگر را در حاشیه شهر ایجاد کند.

مرتضوی با اشاره به اینکه، حدود30 هزار نفر تخت برای زائران کم بزاعت در شهر مشهد با اولویت محیط پیراموني احداث خواهد شد ادامه داد: از قرارگاه خاتم الانبیا، شورای اسلامی شهر مشهد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی در راستای اقدامات انجام شده برای این استان قدردانی می کنم. 
 
وی با اشاره به اینکه، کمیته امداد اولین پروژه خود را به بهره برداری رسانده است گفت:  این زائر سرا 600 نفر در شبانه روز پذیرش دارد.

مرتضوی با اشاره به اینکه، دو زائرسراي استاني دیگر به بهره برداری رسیده است عنوان کرد: زمین به 31 استان واگذار شده است لذا به 6-7 نهاد عمومی زمین واگذار شد.

شهردار مشهد با بیان اینکه، به 38 واحد زائر سرا زمین و پروانه رایگان داده شده است افزود: 22 هکتار پروانه و 26 هزار متر زمین رایگان واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه، تولیت جدید آستان قدس رضوی کار دو زائر سرا را شروع کرده است گفت: مجموعه های آستان قدس در حاشیه شهر مشهد قرار دارند.
 
 
انتهای پیام/
 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار