یک کارشناس اقتصادی گفت:

برای مقابله باقاچاق ابتداباید فساد اداری را ریشه کن کنیم

عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: درصورتی که افراد فاسد در مبادی ورودی کشور باشند،هرگونه اقدامی علیه قاچاق به شکست می انجامد.

 محمدرجایی باغ سیانی، کارشناس اقتصادی درگفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت وکشاورزی گروه  اقتصادی  باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مقوله قاچاق کالا وارز یک تیغه دولبه است که از یک سو با کاهش درآمدهای دولت از طریق دریافت تعرفه ها وازسوی دیگر با صدمات شدیدی که به تولید ملی وارد می کند،به اقتصاد کلان، زیان مهلکی وارد می کند.

وی در ادامه تأکید کرد: معضل بیکاری زمانی حل می شود که برای تولیدات داخلی، بازار مناسبی وجود داشته باشد، اما به دلیل وفور اجناس قاچاق در بازار و تمایل مردم برای خرید این نوع کالاها، بازار تولیدات ملی کساد شده و در نتیجه میزان اشتغال در جامعه کاهش پیدا کرده است.

رجایی باغ سیانی با اشاره به اهمیت تجهیز مبادی ورودی کشور به تجهیزات روز دنیا، افزود: تقویت تجهیزات الکترونیکی در گمرکات کشور امری ضروری است اما درصورتی که افراد فاسد در این دروازه های ورودی کشور باشند،هرگونه اقدامی علیه قاچاق به شکست می انجامد.

وی همچنین با تأکید برضرورت مبارزه بافساد اداری برای مبارزه کارآمد با پدیده شوم قاچاق،بیان کرد:به نطر من رسانه ها باید دراین حوزه بدون ملاحظه همه مطالب رابیان کرده وهمچنین دستگاههای زیربط به طور جدی مقابله کنند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه درادامه تصریح کرد:درتمامی مراحل مبارزه باقاچاق باید براساس قانون عمل شود ودرصورت تحقق این امر شاهد ریشه کنی این پدیده شوم خواهیم بود واگرنه درصورتیکه به صورت موضعی به مبارزه با قاچاق برویم،نمی توان به موفقیت دراین حوزه امیدوار باشیم.

وی در پایان عنوان کرد: امحای کالا راهکار بسیار سودمندی است فقط به شرطی که مقامات دولتی دقت کنند تااین موضوع هم به فساد کشیده نشود وبرخی فرصت طلبان به بهانه امحا،کالاها را دربازار به فروش نرسانند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار