جلالی در تشریح جزئیات کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین:

اختلافات داخلی مسلمانان نباید باعث فراموشی موضوع فلسطین شود/آغاز کار کنفرانس با شعار "همه با هم برای حمایت از فلسطین"

سخنگوی ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین گفت: رژیم صهیونیستی تلاش کرده با ایجاد داعش و تروریست در منطقه فلطسین را از اولویت خود در دنیای اسلام خارج کند.

اختلافات داخلی مسلمانان نباید باعث فراموشی موضوع فلسطین شود/آغاز کار کنفرانس با شعار به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کاظم جلالی سخنگوی ششمین کنفرانس بین‌‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین با حضور در نشست خبری امروز (شنبه 30 بهمن ماه) ضمن حمایت از آرمان‌های مردم فلسطین اظهار داشت: این کنفرانس طی روزهای سوم و چهارم اسفندماه با پیام مقام معظم رهبری آغاز می‌شود. 

جلالی با بیان اینکه در روز اول کنفرانس سران قوا نیز حضور خواهند داشت، اظهار داشت: ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، روز اول رئیس قوه قضاییه و لاریجانی سخنرانی خواهند داشت، رئیس جمهور نیز در روز اختتامیه به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به 80 کشور و 700 میهمان خارجی در این کنفرانس حضور خواهند داشت، گفت: برخی رؤسای پارلمان‌ها، نواب پارلمان‌ها، رؤسای کمیسیون‌های پارلمانی، شخصیت‌های برجسته مقاومتی و مبارزاتی و همچنین  NGO‌ها و گروه‌های طرفدار فلسطین از سرتاسر دنیا در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به تاریخچه این کنفرانس در جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: مجلس شورای اسلامی در 19 اردیبهشت ماه سال 69 قانون حمایت از انقلاب اسلامی فلسطین و مردم را تصویب کرد و از آن پس تاکنون 5 کنفرانس طی سالهای 70، 80، 85، 87 و 90 در ایران برگزار شده است.

سخنگوی ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین با تأکید بر اینکه ششمین کنفرانس هم متناسب با شرایط فعلی منطقه و دنیا برگزار می‌شود، افزود: شرایط امروز منطقه بسیار حساس بوده و می‌توان گفت که تمام توجهات و تلاش‌ها انجام شده تا فلسطین را از موضوع اصلی و اولیه جهان اسلام خارج کنند، موضوع اجماع بر روی فلسطین بعد از انقلاب اسلامی و انتخاب روز قدس در اذهان مسلمانان بیشتر گره خورده است.

جلالی اظهار داشت: در یک دوره‌ای رهبران عرب و برخی دولت‌های عربی پیش قراولان مبارزه با رژیم صهیونیستی بودند که با انعقاد قرارداد کمپ دیوید این مبارزات خاتمه یافت و آنها اعلام عجز کردند البته برخی رهبران فلسطین همچنان سردمداران مبارزه با رژیم صهیونیستی باقی ماندند که آنها نیز بعد از انعقاد قراردادهایی همچون مادرید، اسلو1 و اسلو 2 عملا به سمت صلح و سازش رفتند.

وی با بیان اینکه اساسا در چنین برهه ای، مقاومت از میان مردم فلسطین شکل گرفت، بیان داشت: در سال 82 میلادی زمانی که رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کرد و بیروت را به اشغال خود درآورد، مردم لبنان با تبعیت از انقلاب اسلامی عملا جریان مردمی مبارزه با رژیم صهیونیستی را شکل دادند و این رژیم غاصب برای اولین بار در سال 2000 طمع تلخ شکست را چشید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر ادامه داد: سران رژیم صهیونیستی از آن زمان برای از بین بردن جریان مقاومت برنامه‌ریزی کردند و بارها سعی کردند گروه‌های مقاومت را تبدیل به جریانات سیاسی کرده و اختلافات قومی- قبیله‌‌ای را در میان مردم فلسطین و لبنان به راه بیاندازند و حتی در این راه رفیق حریری را ترور کردند تا اختلافات را دامن بزنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد: جنگ 33 روزه موجب عقب نشینی رژیم صهیونیستی شد، از داخل غزه مردم دارای نشاط مبارزاتی بودند و شارون بسیار تلاش کرد نوار غزه را جدا کند و انقدر این امر برایش ناراحت کننده بود که آرزوی به زیر آب رفتن غزه را داشت.

سخنگوی ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین تصریح کرد: بعد از آن در سال 2008 رژیم صهیونیستی چندین روز غزه را کوبید اما با اصابت یک موشک در کنار کاخ نتانیاهو آنها متوجه شدند که موضوع فراتر از این مسائل است و آتش بس اعلام کردند.

جلالی گفت: بعد از مقاومت فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی روند به سوی دیگری رفت و بعد از آن رسانه‌ها که شاهد جنایات اسرائیل بودند دیگر شاهد جنایات داعش و احرارالشام و موضوع تنش و درگیری در غرب آسیا و کشورهای اسلامی شدند، رژیم صهیونیستی تلاش کرد تا مقوله امنیت، خشونت، تروریست، طائفه گری و جنگ‌های نیابتی را در کشورهایی مانند عراق، یمن، سوریه و بحرین به راه انداخته و با حمایت‌های اطلاعاتی، مالی و تجهیزاتی از این مسائل فلسطین را به موضوع دست چندم در کشورهای اسلامی عقب براند. 

وی تأکید کرد: کنفرانس اسلامی که علت اصلی تشکیل آن آتش‌سوزی در مسجد‌الاقصی بود امروز موضوعات دیگری را در صدر اقدامات خود قرار داده و تنها موضوع فلسطین را در حاشیه بیانیه‌های خود گنجانده است و رژیم صهیونیستی کاملا از این فضا سوء استفاده می‌کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با بیان اینکه رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا نمادهای اسلامی را در سرزمین اشغالی از میان ببرد، افزود: مسجد‌الاقصی قبله اول مسلمانان است و امروز آنها با حفاری‌هایی در ذیل آن تنها به دنبال فرونشاندن و از بین بردن این مسجد مقدس هستند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اذعان داشت: رژیم صهیونیستی مصوب کرد تا از مساجد قدس اذانی به گوش نرسد و در کنار آن شهرک‌سازی‌ها را در سرزمین‌های اشغالی افزایش داد تا جایی که شورای امنیت قطعنامه‌ای را در مقابل این اقدام آنها صادر کرد البته اسرائیل به این قعطنامه نیز عمل نکرد. 

سخنگوی ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین با اشاره به اینکه مردم غزه طی سالها محاصره دچار سختی های بسیاری شده‌اند، گفت: کرانه باختری هم همین مشکل را دارد و در این شرایط غمناک اینکه برخی کشورهای عربی به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند بسیار تأسف برانگیز است اگرچه متوجه می‌شویم راه حل نهایی این نیست.

جلالی تصریح کرد: اکنون در اسرائیل شاهد مهاجرت معکوس هستیم و آنها علیرغم اینکه به روند سازش بسیار امیدوار هستند، متوجه شدند که با اسرائیل نمی‌توان سازش کرد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین اظهار داشت: امت اسلام باید بر روی موضوع فلسطین به عنوان مسئله اول دنیا اتحاد داشته و اجازه ندهد جنگ‌های مذهبی و اختلافات داخلی مسلمانان موضوع فلسطین را از یاد ببرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر ادامه داد: باید بر روی موضوع فلسطین و قدس تمرکز کنیم و اینکه مقدسات اسلام توسط اسرائیل مورد حمله قرار گرفته بررسی شود، آنها می‌خواهند ترکیب قدس را تغییر دهند. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان داشت: انتقال سفارت آمریکا به قدس از دیگر مسائلی است که باید بررسی شود البته ترامپ رئیس جمهور آمریکا این شعار را قبل از انتخاب خود به عنوان رئیس جمهور بیان داشته اما باید کشورهای اسلامی در مقابل آن موضع داشته باشند.

سخنگوی ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین همچنین با اشاره به هدف دیگر این کنفرانس گفت: ادامه شهرک‌سازی‌ها و روندی که با تصویب قانون در اسرائیل دنبال می‌شود که آنها به هر طریقی مسلمانان را از نقاط مختلف اخراج می‌کنند نیز مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

جلالی با بیان اینکه ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین با دیگر کنفرانس‌های قبلی متفاوت است، تأکید کرد: در این اجلاس پارلمانی‌ها، احزاب و گروه‌های طرفدار فلسطین را داریم که بعد از اختتامیه ششمین کنفرانس، اجلاسیه‌ای نیز برای NGO‌ها و گروه‌های غیردولتی خواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه 4 کمیته در ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین فعالیت خواهند کرد، گفت: کمیته اول پارلمانی است که نقطه نظرات خود را اعلام و برای بیان در این کنفرانس جمع‌بندی می‌کند، کمیته جوانان و کمیته NGO‌ها نیز در این کنفرانس فعالند و در کنار آن کمیته نهضتی‌ها و مقاومتی‌ها نیز به اقدامات خود خواهند پرداخت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در ادامه افزود: کمیته پنجمی نیز با حضور 4 کمیته قبلی و همچنین رؤسای اعضای شرکت کننده در این کنفرانس به تنظیم بیانیه نهایی خواهند پرداخت.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: امیدواریم نمایندگان از پارلمان جمهوری اسلامی ایران نیز در کنار اعضای پارلمان‌های دیگر در این کنفرانس قرار بگیرند و امیدواریم بتوانند کمک‌های شایسته‌ای را دراین راه انجام دهند.

سخنگوی ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین تصریح کرد: رئیس جمهور در روز اختتامیه کنفرانس سخنرانی کرده و سمفونی مقاومت اجرا می‌شود، همچنین از برخی چهره‌های شاخص مقاومت و متفکرین در داخل اجلاس تجلیل می‌شود.

جلالی تأکید کرد: ما از همین جا از کشورهایی که هنوز اعلام حضور در این کنفرانس را نکرده‌اند در چنین شرایط حساس منطقه برای ایجاد وحدت دعوت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: بزرگترین راه حل فلسطین همان پیشنهاد مقام معظم رهبری است که چند سال پیش فرمودند، بدون توجه به مسئله دین در امور فلسطین باید مردم این کشور که مجبور به مهاجرت شده‌اند به سرزمین مادری خود برگشته و برای تشکیلات و اداره کشور و همچنین ساختار آن رأی دهند، این دموکراتیک‌ترین پیشنهاد بود اما متأسفانه رسانه‌های غربی که فکر می‌کنند این سخن به نفعشان نیست آن را مورد بررسی قرار ندادند. 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر ادامه داد: اگر این پیشنهاد اجرا نشود آنهایی که روند سازش را پیش گرفته‌اند و بارها به آنها ثابت شد اسرائیل به تعهدات خود عمل نکرده بار دیگر شاهد زیاده‌خواهی‌های رژیم صهیونیستی خواهند بود لذا تنها راه باقی مانده برای فلسطین مقاومت است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: ما در کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین تنها به موضوع فلسطین می‌پردازیم و دست دولت‌هایی که در کنار جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از این کشور می‌پردازند را می‌فشاریم.

سخنگوی ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین خاطر نشان کرد: ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین با شعار همه باهم برای حمایت از فلسطین آغاز خواهد شد، گفت: بنده در روز دوشنبه جاری در مورد جزئیات این اجلاس صحبت می‌کنم هنوز در حال جمع‌بندی آمار شرکت کنندگان در این اجلاس هستیم اما ما از کشورهای مختلف دنیا برای حضور دعوت کرده‌ایم.

جلالی در پایان نیز خاطر نشان کرد: مقرر شده هیئت رئیسه مجلس سه‌شنبه صبح جلسه علنی نداشته باشد تا نمایندگان بتوانند در این کنفرانس شرکت کنند و بعد از آن به امور مجلس بپردازند.


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.