3 و 4 اسفندماه؛

برگزاری کنگره جندی شاپور در دزفول

رئیس دانشگاه جندی شاپور و دبیرکنگره بین المللی جندی شاپور از برگزاری کنگره بین المللی جندی شاپور سوم و چهارم اسفند ماه در دانشگاه جندی شاپور دزفول خبر داد.

برگزاری کنگره جندی شاپور در دزفولبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از اهواز، محمدرضا عصاری، رئیس دانشگاه جندی شاپور و دبیرکنگره بین المللی جندی شاپور در خصوص برگزاری این کنگره اظهار کرد: کنگره بین المللی جندی شاپور که حدود دو سال و نیم برای آن  برنامه ریزی شده، سه و چهار اسفند سال جاری در این دانشگاه با حضور مقامات ارشد ایرانی و مهمانان خارجی برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این کنگره تلاش می شود اذهان مردم و دنیا را به سمت این میراث گرانبها متوجه سازیم چرا که دنیا بیش تر از ما نسبت به این میراث باستانی حساسیت و توجه دارد در واقع می توان گفت این کنگره نقطه شروع کار ما برای شناسایی و معرفی هر چه بیش تر این منطقه است.
 
عصاری در خصوص مهمانان دعوت شده به کنگره اذعان داشت: تلاش شده تا کنگره در این دو روز در عالی‌ترین سطح برگزار شود.
 
رئیس دانشگاه جندی شاپور خاطرنشان کرد: افتتاحیه برنامه در روز نخست با حضور فرهادی وزیر علوم و معاونان فرهنگی وی خواهد بود. وزیر بهداشت و معاونانش، رئیس یونسکو، اعضای کمیته شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای فرهنگستان علوم و آیت الله موسوی جزایری از جمله مهمانان ویژه روز نخست برپایی کنگره هستند.

وی تصریح کرد: در روز دوم نیز دکتر مخبر رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر ولایتی حضور خواهند داشت. علاوه بر مهمانان داخلی، محققان خارجی نیز که مقالات و پژوهش هایی ارائه داده‌اند در این کنگره شرکت می کنند.

محمدرضا عصاری بیان داشت: دبیرخانه دائمی جندی شاپور در روز دوم کنگره به دست علی اکبر ولایتی افتتاح می شود که دستاوردهای علمی جندی شاپور در این دبیرخانه قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، مرکز تحقیقات جندی شاپور در راستای تداوم تولیدات علمی و بازخوانی این میراث گرانبها راه‌اندازی می شود که هیات امنای آن عالی ترین مقامات فرهنگی کشور هستند.
 
دبیر کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور در خصوص کاوش های باستان شناسی صورت گرفته در منطقه جندی شاپور افزود: پژوهشگاه میراث فرهنگی بر اساس نقشه های ارائه شده، کاوش های لازم  برای شناسایی و اطمینان از وجود شهر جندی شاپور را انجام داد. مساحت این منطقه در حدود هزار و ۲۰۰ هکتار تخمین زده شده که دانشگاه جندی شاپور در صد هکتار میانی آن قرار گرفته است.

عصاری اظهار کرد: اما مساله ای که در حال حاضر وجود دارد حفاظت از این منطقه تاریخی است زیرا با بیرون کشیده شدن این شهر از خاک، مسئولیت ما بسیار بیشتر می شود.

رئیس دانشگاه جندی شاپور و دبیرکنگره بین المللی جندی شاپور تاکید کرد: وجود چنین شهر باستانی می تواند یک تحول بزرگ و مهم توریستی فرهنگی برای منطقه به حساب آید.

عصاری در خصوص موزه جندی شاپور هم گفت: دانشگاه برای راه اندازی موزه جندی شاپور اعلام آمادگی کرده تا آثار کشف شده از منطقه خارج نشوند اما در نهایت این موزه چه در دانشگاه ساخته شود چه در سطح شهرستان، اشیاء پیدا شده از شهرستان خارج نمی شوند.

کوروش عطاریان، جانشین دبیر علمی کنگره جندی شاپور نیز به کتاب های چاپ شده در خصوص جندی شاپور اشاره کرد و افزود: مراجع مفیدی شامل مقالات و کتب ارزشمند گردآوری شد که از این تعداد هشت کتاب تألیف و ترجمه شده است که در کنگره رونمایی می شود.

وی اظهار داشت: از شاخص‌ترین این آثار می توان کتاب "آکادمی جندی‌شاپور" از یک فیلسوف آلمانی به نام شوفلر است که برای نخستین‌بار به زبان فارسی ترجمه شده است را نام برد. همچنین از کتاب‌هایی از مؤلفان فرانسوی و ترک و کتاب دکتر ولایتی که به زبان انگلیسی نوشته شده نیز رونمایی می شود.

عطاریان در مورد مقالات ارسال شده بیان داشت: طی دو فراخوان داده شده در ماه‌های اخیر، حدود ۲۰۰ مقاله علمی برای ما ارسال شده که بعد از بررسی، تعداد ۵۷ تا از آنها انتخاب شدند. همچنین ۱۰ سخنران علمی از اساتید دانشگاه‌های تهران و سراسر کشور در این دو روز به سخنرانی و ارائه مقاله می پردازند.

گفتنی است دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول دومین دانشگاه دولتی استان از نظر تعداد دانشجو است که دانشجویان آن در بیش از ۲۰ رشته کارشناسی و ۱۱ رشته کارشناسی ارشد تحصیل می کنند. براساس مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور دزفول ، نخستین نظام نامه آموزش عالی در ۱۸۰۰ سال پیش در دانشگاه جندی شاپور شکل گرفت.
 
دانشگاه جندی شاپور دزفول در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.
 
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
مهم نیست
۲۲:۰۷ ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
به فکر منابع طبیعی باشید