مشهد؛

تکمیل ثبت ۳۰ بیماری مهم در کشور

در حال حاضر نظام ثبت ۳۰ بیماری مهم در کشور کامل شده و ۲۰ بیماری در حال راه اندازی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتررضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در حاشیه کنگره ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مطالعات برای ثبت سایر بیماری‌ها نیز در حال انجام است گفت: در حال حاضر نظام ثبت بیماریهایی مانند قلبی و عروقی، سرطانها، سکته‌های قلبی و مغزی، حوادث و سوانح، ضایعات نخاعی، ام. اس و بیماریهای مزمن التهابی روده کامل شده است.

وی بااشاره به اینکه هم اکنون مراحل نظام ثبت ۱۰۰ بیماری مهم درکشور که ۸۰ درصد بیماریهای شایع را تشکیل می‌هند در حال پیگیری و اجراست افزود: در حال حاضر نظام ثبت ۳۰ بیماری مهم در کشور کامل شده است و ۲۰ بیماری در حال راه اندازی است و مطالعات برای ثبت سایر بیماری‌ها نیز در حال انجام است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:نظام ثبت بیماری‌ها یک زیر ساخت مهم بهداشتی و درمانی است که نقش بسزایی در انجام تحقیقات بالینی، مراقبت بیشتر بیماری‌ها و اطلاع رسانی کامل‌تر و آموزش همه بیماران دارد.

دکتررضا ملک زاده افزود: بدین ترتیب تمام کسانی که سکته قلبی کرده اند و یا کسانی که سرطان معده دارند در یک مجموعه سازماندهی شده به طور دقیق ثبت می‌شوند.

وی گفت: هم اکنون کشورهایی مانند سوئد و انگلستان بهترین نظام ثبت بیماری‌ها را در دنیا دارند و ما بدنبال آن هستیم که یکی از موفق‌ترین نظام‌های ثبت موفق در جهان را داشته باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: بخش عظیمی از نظام ثبت بیماری‌ها مربوط به بیماری سرطان است که هم اکنون در ۱۰ استان بزرگ کشوراز جمله تهران، خراسان رضوی، گلستان در حال انجام است.

کنگره بین‌المللی ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت به همراه برگزاری برنامه کشوری آموزش مدرسان ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت و نخستین کنگره کشوری انفورماتیک پزشکی با حضور ۳۰۰ نفر از متخصصان و کارشناسان  درسالن همایش‌های هتل پردیسان مشهد برگزار شد.

انتهای پیام//ف. ج.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.