مشهد؛

۵۵ درصد از مرگ‌ها در ایران زودرس است

حدود ۵۵ درصد از مرگ‌ها در ایران زودرس است و بسیاری از بیماری‌های منجر به مرگ غیر واگیر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاح پانزدهمین مرکز مطالعات پالایش سلامت وزارت بهداشت در سبزوار گفت:: حدود ۵۵ درصد از مرگ‌ها در ایران زودرس است و هدف و اولویت ما در راه اندازی این مرکز انجام پژوهش و تحقیقات برای شناسایی و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر جهت جلوگیری از این نوع مرگ و میر هاست.

وی با بیان اینکه بسیاری از بیماری هایی که به مرگ زیر ۷۵ سال حتی سنین پایین‌تر از ۵۵ سال منجر می‌شود، غیر واگیر است افزود: متاسفانه این بیماری‌ها به علل افزایش وزن و چاقی، عدم تحرک، تغذیه نامناسب و مصرف زیاد کالری بوجود می‌آیند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه هر سال ۲۱۳ هزار نفر زیر ۷۰ سال و ۱۰۰ هزار نفر زیر ۵۵ سال بر اثر مرگ زودرس فوت می‌کنند ما در مراکز پایش سلامت، تلاش برای پیشگیری از عوامل بیماری زا می‌کنیم تا عمر مفید افزایش یابد و وزارت بهداشت با تکیه بر مطالعات ۱۵ ساله روش‌های مناسبی برای پیشگیری از مرگ‌های پایین‌تر از سن ۵۵ سال در دست تهیه دارد.

ملک زاده با بیان اینکه پیشگیری در مرحله نخست بر اساس مطالعات و پژوهش است، افزود: با راه اندازی مراکز مطالعاتی ۲۰۰ هزار نفر در سطح کشور از عوامل تهدید کننده سلامت خود آگاه می‌شوند و مطالعات بر روی نوع بیماری آن‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد مردم ایران دارای کبد چرب هستند و رگ‌های قلب و مغز آن‌ها تنگ شده است، گفت: در حال حاضر استقبال مردم از مراکز مطالعاتی بی‌نظیر بوده و راه اندازی این مراکز مطالعاتی زیرساخت‌های لازم برای ارتقاء سلامت را در دانشگاه‌های علوم پزشکی را فراهم می‌کند.

دکتر محمدزاده معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار هم در این مراسم گفت: یکی از اهدافی که مراکز پایش سلامت دنبال می‌کنند پایش عوامل خطر بیماری‌ها در یک بازه زمانی است که تغییرات بر فرد تشخیص داده می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: مرکز پایش سلامت سبزوار افراد ۳۵ سال به بالا را مورد بررسی قرار می‌دهد و از هفته‌های آتی نمونه گیری شروع می‌شود که در مرحله اول سه هزار نفر و در مرحله بعد ۷ هزار نفر مورد آزمایش و طرح‌های مطالعاتی قرار می‌گیرند.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیان اینکه نمونه خون افراد تحت پوشش در بانک‌های خون نگهداری می‌شود گفت: قرار است در پارامترهای مختلف کار تحقیقاتی صورت گیرد.

انتهای پیام//ف. ج.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.