جای کلینیک‌های بیمار یابی در نظام سلامت خالی است/ پیشگیری در حوزه سلامت مغفو‌ل مانده است

دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی گفت: کلینیک‌های بیماریابی در غربالگری بیماری‌ سرطان حائز اهمیت است که باید بیمارستان‌های دانشگاهی به این سمت پیش بروند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین فو‌دازی دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی در سمینار یک روزه برخورد با عوارض درمان‌های آنکولوژی در حاشیه این سمینار که در هتل پارسیان اوین برگزار شد، گفت: سرطان بیماری هزینه‌بردار مالی و روانی است و جای بحث بیمار یابی در سرطان‌های شایع خالی است و بیمارستان‌های دانشگاهی باید مقدمات حضور کلینیک‌های بیمار یابی را فراهم کنند.

وی افزود: سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و سرطان دهانه رحم از سرطان‌های شایع کشور هستند که با بیمار یابی و غربالگری در نظام سلامت می‌توان شاهد کاهش آمار این بیماری و کاهش عوارض ناشی از آن بود.

ریس بخش آنکولوژی بیمارستان فیاض بخش اظهار داشت: در بحث درمان سرطان خیلی شیمی درمانی را مقدم بر سایر روش‌های درمانی می‌دانند، اما باید بدانیم درمان‌های سرطان ترکیبی هستند و نباید تنها به شیمی درمانی اکتفا کنیم بلکه روش‌های دارویی، روش‌های رادیوتراپی در کنار شیمی درمانی می توانند به بیماران سرطانی در کاهش عوارض این بیماری کمک کنند.

وی گفت: ظرفیت‌های علمی و تخصصی رادیوتراپی آنکولوژی در کشور وضعیت خوبی دارد اما خیّر‌ین همانطور که در مدرسه سازی و بیمارستان سازی ورود پیدا کرده‌اند باید در ایجاد و توسعه مراکز رادیوتراپی که نیازمند صرف هزینه‌های بالایی است، گام بردارد.

فودازی عنوان کرد: با توجه به شرایط مالی کشور و منابع محدود، تعامل با NGO های سلامت، خیریه سلامت و موسسات خصوصی حائز اهمیت است تا بتوانیم شاهد تولید دانش درمان سرطان با در نظر داشتن کم‌ترین عارضه به اقصی نقاط کشور باشیم.

وی بیان کرد: در بحث بیماری‌ها پیشگیری از سرطان بحث مغفولی‌ است و از آنجایی که سرطان بیماری هزینه بردار مالی و روانی است باید امر پیشگیری و غربالگری مد نظر متولیان نظام سلامت کشور باشد.

دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی اظهار داشت: درمان سرطان تنها با تجویز داروهای شیمیایی نیست و برخی از داروهای شیمی درمانی عوارض سیستماتیک متعددی به همراه دارد و در برخی موارد بافت‌های سالم در به کارگیری از اشعه در تهاجم تومور آسیب می‌بینند که امروز در این همایش به جدیدترین تکنیک‌های رادیوتراپی و بهترین درمان‌ها که در کنترل عوارض موثر است، اشاره می کنیم.

وی در پایان افزود: با توجه به فراخور ظرفیت‌های درمان سرطان در کشور امیدواریم بخش سلامت، خیر‌ین سلامت و سایر موسسات خصوصی در خرید تجهیزات رادیوتراپی و ارتقاء نظام سلامت گام بردارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار