اقتصاد سینمای ایران زیر ذره‌بین اهالی هنر هفتم

در مقاطعی که سینما بیشتر از هرزمان دیگری با مشکلات مالی و بودجه‌ای دست و پنجه نرم کرده، ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به این حوزه و عرصه، گاهی مفید و اثربخش و در مواردی باعث ضرر و زیان اهالی هنر سینما شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسئله اقتصاد سینما از زمان تولد این هنر در ایران تاکنون، مبحث مهم و پیچیده‌ای بوده است. اقتصاد سینما همواره موضوع چالش برانگیز مدیران و نیز اهالی حوزه فرهنگ و هنر بوده و خواهد بود.

مدیریت این بخش سینما همواره با مشکلات و موانع مختلفی دست به گریبان بوده و سینماگران در مصاحبه‌ها و یادداشت‌های شخصی از این مشکل به‌عنوان مهمترین مسئله در بخش بودجه و مسائل مالی یاد می‌کنند.

در مقاطعی که سینما بیشتر از هرزمان دیگری با مشکلات مالی و بودجه‌ای دست و پنجه نرم کرده، ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به این حوزه و عرصه، گاهی مفید و اثربخش و در مواردی باعث ضرر و زیان اهالی هنر سینما شده است.

برخی از سینماگران ورود سرمایه‌های بدون منبع مشخص و سرمایه گذاران غیر متخصص به سینما را عامل بخشی از مشکلات این حوزه می‌دانند، گروهی دیگر این مبحث را نیازمند برنامه‌ریزی درست و اصولی از سوی دولت و ....

در ادامه این گزارش نقطه‌نظرات تعدادی از اهالی سینما در خصوص مبحث مهم و تاثیرگذار اقتصاد سینما را در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان می‌خوانید:


ورود سرمایه‌های نامشخص به ضرر اقتصاد سینمای ایران است

هاتف علیمردانی کارگردان سینما در این خصوص گفت::سینما تا وقتی نتواند از سرمایه خودش ارتزاق کند، اقتصاد استانداردی نخواهد داشت.

این کارگردان سینما تصریح کرد: فیلمی ساخته می‌شود، می‌فروشد و درآمدش از طریق گیشه برمی‌گردد. تهیه کننده و کارگردان با سود آن فیلم برنامه‌ریزی می‌کنند و اثر بعدی‌شان را خلق می‌کنند، این چرخه‌ی استانداردی است که در سینمای ما معیوب شده و سال‌ها ست از بین رفته است. 

کارگردان فیلم «هفت ماهگی» ادامه داد: ورود سرمایه‌هایی نامربوط و نا مشخص در سینمای ایران باعث شده تعادل اقتصاد سینما از بین برود.

وی افزود: این سرمایه‌ها عرف در آمد‌های دست اندرکاران سینما اعم از بازیگر و دیگر مشاغل سینمایی را برهم می‌زند و رقم‌های نامتعارف را وارد قراردادهای سینمایی می‌کند، که این روند در بلندمدت باعث ضرر‌های اقتصادی جبران ناپذیری بر بدنه اقتصادی سینما و بخش خصوص می‌شود. 


هیچ‌کس پاسخگوی سرمایه‌های وارداتی سینمای ما نیست

اسدالله نیک ن‍ژاد یکی دیگر از کارگردان‌های سینما نیز در این باره، گفت: سینما مثل صنایع دیگر باید به دنبال سوددهی باشد.

این کارگردان تصریح کرد: در همه جای دنیا دو به اضافه دو می‌شود چهار، این زبان بین المللی اقتصاد است، مفهومی که ما آن‌را در سینمای‌ خودمان به فراموشی سپرده ایم.

کارگردان فیلم نیمه کاره «لاله» خاطر نشان کرد: سینما مانند صنعت اتومبیل است باید فاکتورهایی مثل بازگشت سرمایه و سودآوری و کیفیت در آن ملاک قرار گیرد، اما این مسائل به دلیلی سرمایه‌هایی که وارد سینمای ایران می‌شوند و کسی هم برای آن‌ها در سینما پاسخگو نیست از بین رفته است.

نیک نژاد در مورد جایگاه و حضور دولت در اقتصاد سینما اظهار داشت: دولت باید به جای وقت تلف کردن در زمینه تولید، به فکر زیر ساخت‌های کلان و اساسی سینما باشد و از وارد شدن به مسائل پیش پا افتاده و هزینه‌های جاری تولید فیلم بپرهیزد.


ساختار اقتصادی سینمای ایران معیوب است 

امیر سید زاده تهیه کننده سینما نیز در این زمینه گفت: آموزش نیروی متخصص و رسیدن به فناوری نمایش فیلم  به اقتصاد سینما کمک می‌کند. 

این تهیه کننده تصریح کرد: سه فاکتور در اقتصاد سینمای ایران مورد غفلت قرار گرفته است،  آموزش نیروهای متخصص و نیرویی که برای صنعت سینما در سطح جهانی به کار گرفته شوند و سوادشان  به‌روز شود ، کمک به جوانان خلاق که ایده ها نو دارند و در آخر راه اندازی سالن مناسب با آخرین فناوریهای روز، سه فاکتوری است  که در  اقتصاد سینمای ایران  مورد غفلت قرار گرفته است .

تهیه کننده «شماره 17 سهیلا»  ادامه داد: بعد از همکاری و ساخت فیلم‌هایی با کارگردان‌های جوان که به دلیل نداشتن سالن مناسب و سهم کم از اکران، در هیچ کدام از فیلم‌ها به  هزینه اصلی فیلم هم نرسیده‌ایم. این همان نقصی  است  که از ساختار معیوب اقتصاد سینما ایجاد شده است . 

وی در مورد نقش سازمان سینمایی و دولت در سینما، اظهار داشت: ارگان‌های دولتی باید نقش خود را تنها در  نظارت پررنگ کنند  و از  پرداختن به حواشی سینما بپرهیزند .
 
سیدزاده خاطر نشان کرد: زیر بنای ساختاری اقتصاد سینمای ایران مشکل دارد. برای مثال ما فیلم به اندازه کافی می‌سازیم، اما تعداد سالن فعال سینما در سطح کشورمان بسیار کم است و برهم خوردن این تعادل باعث می‌شود اقتصاد در سینمای ما شکننده و بسیار ضعیف باشد.

صنعت در سینمای ایران بسیار مهجور واقع شده است

منصور لشگری قوچانی تهیه کننده سینما در پاسخ به مبحث اقتصاد سینما گفت: اگر قانون و ضوابطی برای اقتصاد سینما گذاشته نشود سینمای ایران  در بلند مدت از بین می‌رود .

تهیه کننده «عصر یخبندان» تصریح کرد: سینما متشکل از هنر صنعت و رسانه است که مهمترین بخش آن یعنی صنعت در سینمای ایران بسیار مهجور واقع شده است و در طول سال تنها چند فیلم هستند که در شرایط مطلوب اقتصادی به سر می‌برند. 

این تهیه کننده سینما تصریح کرد : هر صنعتی گردش مالی مشخصی دارد،  سینما هم  از این قاعده مستثنی نیست اما به دلیل اینکه سینما در کشور ما به سمت صنعتی شدن حرکت نکرده، هیچ‌وقت شاهد گردش مالی استانداردی  نبوده  و در این شرایط نامطلوب مالیاتی به اسم ارزش افزوده را باید متحمل شود که این نشان از نبودن چشم انداز اقتصادی در مدیریت سینما دارد  .

تهیه کننده فیلم «قاتل اهلی» اظهار داشت: همه این مشکلات از  نبود برنامه ریزی  در سطح کلان اقتصاد سینمای  ایران سرچشمه می‌گیرد ، در حال حاضر بخشی اعظمی از تولید سینما با علاقه و پشتکار اهالی سینما و بخش خصوصی مدیریت می‌شود و خبری از برنامه ریزی اقتصادی گسترده نیست .

وی ادامه داد: باید هیئت دولت و مجلس وارد میدان شوند و در یک نگاه کلان و تخصصی برنامه‌ریزی بلند مدتی را برای اقتصاد سینما ایران طرح کنند تا سینمای ایران بتواند به صنعتی قوی تبدیل شود . 



گزارش از بهنام صادقی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار