حجت الله ایوبی در نشست تخصصی هنر-صنعت و رسانه سینما:

سینما بدون صنعت نمی تواند به حیات خود ادامه دهد / سینما پویاترین زبان یک فرهنگ و تمدن

رئیس سازمان سینمایی، سینما را هنری منحصر به فرد معرفی کرد که هیچ هنری با آن قابل مقایسه نیست.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ نشست تخصصی هنر، صنعت رسانه سینما با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد، محمد مهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما، سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان، پرویز کرمی معاونت مرکز اطلاع رسانی ریاست جمهوری، علیرضا رضا داد، سید سپهر قاضی نوری و جمعی از اهالی سینما و اصحاب رسانه در خانه سینما برگزار شد.
 
پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی و توضیحات کامران ملکی مجری برنامه در مورد محور این نشست محمدمهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما با ابراز خرسندی ازتعامل دولت یازدهم و گرایش مثبت آن ها به سینما گفت: اشتیاق و آمادگی برای فعالیت جدی در این زمینه وجود دارد باید ارتباطات بعدی را به ارتباطات گسترده تر وسعت دهیم.
 
وی افزود: با وجود دستاوردهایی که در سینما وجود دارد کمتر به مسائل و فناوری های علمی پرداخته شده است جوانان ما در عرصه سینمایی از موفقیت های بین المللی تقریبا محروم مانده اند.
 
مدیر عامل سینما خاطر نشان کرد: پس از انقلاب و در طول این سالیان متمادی سینمای ایران جایگاهی در جهان نداشت اما امروزه جایگاه ویژه ای را در سینمای جهان یافته پس باید به پیشرفت بیشتر فکر کرد.
 
سپس حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: سالها است که در رزق و روزی و اقتصاد در سینما بسته شده است، درهای متعددی وجود دارد با قفل های بسیار ما سعی داریم با کلیدهایمان این قفل‌ها و تهدیدها را باز کنیم و اقتصاد سینما را سر و سامان بدهیم.
 
ایوبی در ادامه افزود: بخشی از فعالیت ها نیازمند هزینه و تولید درآمد است که باید دستگاه های مختلف کمک کنند تا مشکلات حل شود.
 
رئیس سازمان سینمایی با ابراز تاسف از وضعیت سالن های سینما گفت: سالن ها محدود است و در بسیاری از شهرها تعداد کمی سینما داریم که این بسیار بد است . بخشی از مشکلات به تولید و فناوری تولید برمی گردد ما حتی اگر سالن ها را گسترش دهیم باز هم مشکل اکران را داریم.
 
وی با ابراز امیدواری به همکاری صنعت سینما با هم گفت: سینما بدون صنعت نمی تواند به حیات خود ادامه دهد. رابطه بین فناوری و سینما بحث فانتزی و لوکس و شیک نیست بلکه ضرورت و نیاز است.   
 
ایوبی هم چنین اظهار داشت: اگر ما نتوانیم از هوش و نبوغ سینماگران خود استفاده کنیم از سینمای جهان عقب می مانیم، درهای تکنولوژی باز است و فیلم های خارجی قابل دسترس و آسان، اما  ما نباید در این وضعیت عقب بمانیم.   
 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: باید از دیدگاه مثبتی که نسبت به سینما وجود دارد نهایت استفاده را بکنیم تفاهم نامه ای با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شده است که در آن بندهایی را به سینما اختصاص داده باید گفت؛ سینما گویاترین زبان یک ملت است. هیچ هنری با سینما قابل مقایسه نیست. خواهید دید و خواهند دید که سینمای ما چه خواهد کرد.
 
پس از ایوبی سپهر قاضی نوری معاونت ستاد فناوری‌های نرم و هویت ساز با توضیحاتی در مورد مسائل اقتصادی و ارتباط آن با فناوری سینما به امضای تفاهم نامه این دو نهاد اشاره کرد.   
 
پس از قاضی نوری، زین الدین معاونت فناوری تجاری سازی ریاست جمهوری عنوان کرد: ما به دلیل دسترسی به نفت و درآمدحاصل از آن که بلای جان ماست از خیلی از مسائل عقب مانده ایم منابع زیرزمین خلاقیت و تعهد و فکر و اندیشه انسان هاست ما از این نعمت ها استفاده نمی کنیم.   
 
پس از وی سورنا ستاری رئیس بنیاد ملی نخبگان و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برای سخنرانی دعوت شد.
 
وی گفت: یکی از اولویت های اصلی دولت بحث اقتصاد دانش بنیان است که بزرگترین مسئله در این موضوع بحث فرهنگ است. موضوعی که مطرح است این بوده که چرا کشورهایی که صاحب منابع زیرزمینی هستند پیشرفت نمی‌کنند کشور ما با وجود درآمدهای نفتی از بسیاری مسائل ازکشورهای دیگر عقب مانده است.   
 
وی افزود: در یک اقتصاد دانش بنیان علم است که ثروت می آورد نخبه ها را حتی با پول هم نمی توان نگه داشت آن ها احتیاج به کار و شغل و امکانات تخصصی را دارند.   
 
وی تصریح کرد: دانشگاه هم نباید وابسته به پول ملت باشد، دانشگاه باید از پژوهش و فناوری های خود درآمدزایی کند؛ دانشگاه و صنعت هم با هم سنخیتی ندارند.
 
ستاری هم چنین اظهار داشت: علوم جدید بسیار زیرک و البته خطرناک است، دریچه ها و پنجره هایی را به روی افراد می گشاید که منجر به دستاوردهایی می‌شود حتی خطرناک تر از بمب اتمی، عدم اطلاع نسبت به پیشرفت های جهان در سینمای ما بسیار مشهود است.
 
وی در پایان گفت: ما در اقتصاد نفتی بزرگ شده ایم و در این اقتصاد نوآوری و نبوغ بسیار کم اتفاق می افتد اقتصاد نفتی مثل یک پدر پول دار برای یک فرزندی است که نبوغ و استعداد بهره برداری از ثروت وی را ندارد.   
 
این نشست تخصصی با جلسه پرسش و پاسخ به پایان رسید.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.