مدیر عامل خانه‌ سینما در دومین نشست خبری جشن "خانه سینما"؛

خانه‌ سینما به تنهایی توانایی حل مشکلات را ندارد/ جشن خانه‌ سینما امسال با شکوه نخواهد بود

محمد بزرگ نیا دبیر شانزدهمین جشن خانه سینما در خصوص داوری جشن گفت:خانه‌ سینما به خاطر همدردی با مشکلات برخی از هنرمندان امسال را با شکوه و مجلل برگزار نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران ؛ دومین نشست خبری شانزدهمین جشن خانه سینما صبح چهارشنبه 22 مرداد ماه در تالار سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد‌، محمد بزرگ نیا دبیر شانزدهمین جشن خانه سینما در ابتدای این نشست در خصوص داوری این جشن گفت: انتخاب داوران بر عهده‌ی اصناف سینمایی بوده و دبیر و مدیران جشنواره هیچ اظهار نظری در مورد این انتخاب نداشته‌اند و هر گونه قضاوت در مورد داوری بر عهده‌ی آن‌ها است که باید پاسخگوی قضاوت حرفه‌ای خود باشند.

وی ادامه داد: مرحله اول داوری ها با حضور اعضای اصلی صنوف تمام شد و برای اولین بار جایزه‌ای برای مدیران تولید در شانزدهمین جشن سینمای ایران اختصاص پیدا کرد. داوران صنوف در این مدت بیش از 109 فیلم از سینمای ایران را به تماشا نشستند و قضاوت کردند.

بزرگ نیا تصریح کرد: در مرحله دوم داوران جدیدی به این لیست اضافه می شوند و مجددا فیلم های بخش مسابقه را تماشا می کنند. شرایط سینمای ایران به گونه ای پیش رفت که در این مدت شاهد وفاق و همدلی بودیم. اکثر فیلم هایی که در این دوره از جشن سینمای ایران مورد قضاوت قرار گرفتند از طیف های مختلف بودند که امیدوارم این همدلی و وفاق مستمر باشد.

در ادامه مازیار میری مدیر اجرایی جشن نیز در خصوص نحوه‌ی برگزاری جشن گفت: بر اساس برنامه‌ ریزی‌های صورت گرفته، بررسی داوری بخش انیمیشن امروز به پایان خواهد رسید، همچین بخش مستند نیز از فردا آغاز می شود و چهارم شهریور ماه نیز آغاز مرحله‌ی دوم داوری فیلم‌های بلند است که علاوه بر داوران حال حاضر 30 داور دیگر نیز به این جمع اضافه خواهد شد.
 
وی ادامه داد: علاوه بر برگزیدگان داوری، سه نکوداشت و یک جایزه‌ی مخصوص سیف الله داد خواهیم داشت که از میان 32 فیلم نهایی شده انتخاب خواهد شد. در این دوره جایزه بخش مدیران تولید اضافه شد و خود داوران صنوف نامزدهای خود را اعلام کردند.
 
همچنین محمد مهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما در خصوص مکان و زمان برگزاری جشن عنوان کرد: جشن امسال متفاوت با سال‌های پیش خواهد بود اما به صورت روال سابق خود برگزار خواهد شد و با توجه به بودجه‌ی اندکی که خانه سینما در اختیار دارد و همچنین به خاطر همدردی با هنرمندانی که متاسفانه به دلیل مختلفی با کمبود منابع مالی مواجه هستند، تصمیم داریم جشن امسال را جذاب اما در عین حال کم هزینه برگزار کنیم. 

وی در خصوص حضورش در این نشست خبری گفت: دلیل حضور من بر می‌گردد به برخی از نگاه‌هایی که به این جشن می شود. بعد از چند سال جشن خانه سینما می خواهد برگزار شود و ما باید بر اساس آیین نامه عمل کنیم. وقتی در شرایط اجرا قرار می گیریم باید یک شیوه آکادمیک برای برگزاری جشن در نظر گرفته شود. در دوره های پیش از این نحوه برگزاری جشن به شکل های مختلف بوده است. خروجی و مکانیزم داوری ها حاصل تلاش محدود در هر صنف است و خانه سینما نمی تواند پاسخگوی این مسأله باشد که چرا این فیلم یا آن فیلم در این لیست جایی ندارد. داوری ها اگر خوب یا بد است حاصل یک نگاه صنفی است.
 
وی همچنین در خصوص مشکلات اقتصادی هنرمندان گفت: متاسفانه این اتفاق مربوط به یکی دو سال اخیر نمی‌شود و چند سالی است که هنرمندان ما با مشکلات مالی مواجه هستند. ما از سال 85 طرحی را به عنوان صندوق بیکاری هنرمندان به دولت ارائه دادیم که متاسفانه بی نتیجه مانده است.، چرا که این اتفاق باعث می‌شد تا هنرمندان ما تا حدودی از نظر مالی تامین شوند. 
 
وی افزود: بودجه‌ی خانه‌ی سینما به اندازه‌ی تولید یک فیلم متوسط است و نمی‌تواند این همه مشکلات هنرمندان را به تنهایی به عهده بگیرد، بنابراین دولت نیز باید در این راه ما را همیاری کند. معمولا تمام افرادی که در برگزاری این جشن سهیم هستند، پولی دریافت نمی کنند و همه به صورت همدل می خواهند که این جشن برگزار شود. بودجه ای که برای جشن خانه سینما هزینه شده است یک پنجم بودجه جشن های دولتی هم نیست.

مازیار میری در خصوص داوری فیلم حوض نقاشی گفت: از سیاست گذاری‌ درون گروهی داوران درخواست کردم که فیلم حوض نقاشی را طبق روان گذشته قضاوت نکنند. بر این اساس هر فیلمی که شایستگی لازم را داشته باشد، در هر بخشی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

محمد بزرگ نیا در خصوص تاثیر اختلافات سینمایی بر روی جشن خانه سینما گفت: متاسفانه ضرر درگیری و کش مکش‌ها به خود سینما وارد شد و به همین جهت سینما در وضعیت نامطلوبی قرار گرفت اما ما باید اختلافات خود را در درون خانواده با گفتگو و تعامل حل کنیم. آینده‌ی سینما و جشن‌های مربوط به آن به نحو عالی برگزار کنیم.

در ادامه محمد مهدی عسگر پور در خصوص شرایط برگزاری جشن عنوان کرد: در طول سال‌های گذشته تجربه نشان داده که در حوزه‌ی داوری نیاز به آیین نامه مشخصی است که ما با کسب تجربه توانستیم به ملاک مورد نظر دست یابیم،  به طوری‌که در هر دوره افراد مختلفی در حوزه‌ی داوری مشارکت کردند. بنابراین خروجی داوری حاصل تلاش‌های هر صنف است.

وی در ادامه در خصوص بودجه‌ی خانه‌ی سینما نیز اظهار داشت: از 15 سال پیش خانه‌ی سینما با مشکل بودجه‌ مواجه بوده است و ما سعی کردیم برای برگزاری جشن هزینه‌‌ی کمتری را صرف کنیم و به کمک اسپانسر‌های مالی این مراسم را برگزار کنیم اما ماهیت جشن به گونه‌ای بود که مورد پسند اسپانسر‌های مالی قرار نگرفت ولی با این وجود جشن را با همان اندازه‌ی منابع مالی برگزار کردیم.

عسگرپور در خصوص حمایت دولت در جهت حل مشکلات مالی هنرمندان گفت:با یک آمار جدی و خطرناک در بحث وضعیت معیشتی همکاران مواجه هستیم. یکی از اختلافات ما با دولت قبل بحث تشکیل صندوق بیمه بیکاری بود که دولت باید این صندوق را تشکیل می داد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. آنها به جای این کار با توزیع کوپن و بن های مختلف می خواستند بگویند ما حامی هنرمندان هستیم. امروز ما به دولت جدید هم بحث تشکیل صندوق بیمه بیکاری هنرمندان را ارائه کردیم اما آنها می خواهند به مسائل ریشه ای تری بپردازند. وضعیت معیشتی در طول ماههای اخیر وخیم‌تر شده و باید هر چه زودتر اقدامات ریشه ای در این زمینه انجام بگیرد.

عسگرپور با بیان اینکه در طول سالهای گذشته پدیده تکنولوژی باعث شده که تعداد زیادی از همکاران ما و اعضای صنوف خانه سینما بیکار شوند، تصریح کرد: امروز بسیاری از فیلم ها در خانه ها صداگذاری می شود و همین اتفاق باعث بیکار شدن گروهی خواهد شد. در این ایام خیلی‌ها به خانه سینما مراجعه و از ما درخواست کمک کردند. ما به دلیل محدودیت هایی که داریم، نمی توانیم به آنها کمک کنیم. خانه سینما کمیته امداد نیست و باید برای تامین هزینه معیشتی هنرمندان، مدیران دولتی تصمیم های جدی تری بگیرند.

وی در مقابل وضعیت معصیتی هنرمندان در طول ماه‌های اخیر به گونه‌ای شده که حس برگزاری جشن را از ما بگیرد اما با جمع بندی هیات خانه سینما و سیاست گذاری‌های جشن، این مراسم را به شکلی ساده برگزار خواهیم کرد، که امیدوارم این اقدام ما در تعامل با مجموعه‌های دولتی به نقطه‌ی تعادلی برسد تا در سال آینده جشن باشکوه تری برگزار کنیم.

عسگرپور درباره تعامل با سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در بحث صندوق بیمه بیکاری ما خیلی جدی هستیم و در جلسات زیر شاخه‌ای شورای عالی سینما این مسأله را عنوان کردیم. نوع گفتگوی ما با دولتمردان جدید خیلی متفاوت است و به شخصه امیدوارم که آقای ایوبی و تیم جدید سازمان سینمایی ما را در این بخش یاری کنند.

در پایان مازیار میری دبیر اجرایی شانزدهمین جشن خانه سینما گفت: ما یک نشست دیگر با حضور اهالی رسانه برگزار خواهیم کرد که در آن جایزه مربوط به سیف‌الله داد و داوری فیلم ها که از 4 شهریورماه مجدد آغاز می شود، بررسی می شود. من این نکته را به شما بگویم که جشن شانزدهم قطعا برگزار خواهد شد و در خصوص جشن های چندگانه خانه سینما که قبل از جشن اصلی در روز 21 شهریورماه برگزار می شود، هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم و به زودی در نشستی خبری این مسأله بررسی خواهد شد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار