کرمان؛

توصیه‌های هواشناسی به کشاورزان در پی بارش‌های هفته جاری

با توجه به استقرار توده هوای سرد از اواخر هفته جاری کاهش دمای محسوس از روز شنبه در سطح استان رخ می‌دهد.

توصیه‌های هواشناسی به کشاورزان در پی بارش‌های هفته جاریبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  پیامد سامانه بارشی در هفته جاری برای استان کرمان، در ارتفاعات بارش برف و وزش باد نسبتاً شدید است، طی این مدت وزش باد به نسبت شدید در شمال شرق و شرق استان دور از انتظار نیست.

همچنین با توجه به شدت بارش‌ها شرایط برای آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، لغزندگی و کاهش دید افقی در جاده‌های کوهستانی  بواسطه بارش برف وجود دارد.

با توجه به استقرار توده هوای سرد از اواخر هفته جاری تا اوایل هفته آینده کاهش دمای محسوس نیز از روز شنبه در سطح استان رخ می‌دهد.

در این راستا هواشناسی به کشاورزان با مشورت کارشناسان  توصیه‌هایی ارایه داده است.

در بخش زراعت : برداشت سریع محصولات قابل برداشت مانند گوجه، فلفل، پیاز، بادمجان و غیره انجام شود و به انبارداری مناسب اقدام شود.

همچنین به زنبورداران در مناطق مرتفع استان توصیه کرد به حفاظت از کندوها در مقابل نوسانات دمایی توجه داشته  و در دمای کمتر از 15 درجه از کندوها بازدید نکنند.

در بخش دامداری، چون در شرایط سرما  و یخبندان انگل‌های گوارشی و ریوی فعالیت بیشتری دارند نسبت به خوراندن داروی ضد انگل به دام ها زیر نظر دامپزشک اقدام و با توجه به سرد شدن هوا دامداران به ایجاد حفاظ در آغل‌ها برای جلوگیری از سوزباد بر دام‌ها اقدام کنند.

  در بحث باغبانی با توجه به بارندگی ها به پاکسازی آبراهها در باغات و زهکشی مناسب انجام و با توجه به کاهش دما، بارندگی و کاهش محسوس دما از هرگونه سمپاشی و محلول پاشی و هرس درختان خودداری شود.

با توجه به ابرناکی ، بارش و بالا بودن رطوبت، احتمال شیوع بیماری های قارچی در باغات سطح استان لذا برای کنترل با کارشناسان کشاورزی مشورت و در این زمینه اقدام شود.

  با توجه به شرایط دمایی به گلخانه داران ،سالن های پرورش طیور و تولیدکنندگان قارچ درمناطق مختلف استان توصیه می شوداقدامات لازم جهت کنترل دمای فضای گلخانه وسالن های تولید و استحکام تاسیسات رابه عمل آورند.

نسبت به ترمیم و عایق بندی سقف مرغ داری ها به منظور جلوگیری از نفوذ آب برف و باران اقدام شود.

گفتنی است: همشهریان جهت دریافت وضعیت جوی شهرستان های استان با شماره 134 هواشناسی تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار