نیویورک تایمز: آیا دیدار نتانیاهو و ترامپ می‌تواند فصلی جدید در روابط اسرائیل و آمریکا باشد؟

نیویورک تایمز در مطلبی به بررسی مسائل احتمالی مورد گفتگو میان ترامپ و نتانیاهو در دیدار امشب پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، و دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا، روز چهارشنبه با یکدیگر دیدار خواهند کرد. هر دو مشتاقند تا نشان دهند خصومت اسرائیل نسبت به باراک اوباما مساله ای مربوط به گذشته است و اینک رئیس جمهور جدید آمریکا با آغوش باز از نخست وزیر اسرائیل استقبال خواهد کرد.

ترامپ و نتانیاهو در دیدار خود درخصوص مسائلی از قبیل چگونگی اعمال فشارهای بیشتر برای محدود کردن ایران و همچنین منازعات اسرائیل و فلسطین در منطقه صحبت خواهند کرد؛ مسائل مهمی که نمی توان به راحتی درخصوص آنها تصمیم گرفت. اگر ترامپ بخواهد به پای منافع ملی آمریکا بایستد و تحت تاثیر اظهارات افراطی نتانیاهو قرار نگیرد، در آن صورت اتفاق نظر و تصمیم گیری در خصوص این مسائل دشوارتر خواهد شد.

ترامپ درخصوص مساله فلسطین، موضع خود را جدا از رؤسای جمهور پیشین می داند و ادعا می کند "به دلایل انساندوستانه" به دنبال مذاکره برای رسیدن به توافق نهایی صلح میان اسرائیل و فلسطین است. وی بارها اعلام کرده است «جرد کوشنر»، داماد و مشاور ارشد خود را به عنوان نماینده ویژه برای انجام این ماموریت منصوب خواهد کرد.

این درحالی است که نتانیاهو تحت فشار شدید احزاب راست‌گرا برای لغو رسمی روند مذاکرات صلح برای تشکیل دو دولت مستقل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین است. گسترش و سرعت بخشیدن به روند شهرک سازی ها در کرانه باختری شاهدی بر این حقیقت است که رژیم صهیونیستی تمایلی به انعقاد توافق صلح ندارد. 

به نوشته نیویورک تایمز، در مقابل، دولت ترامپ در تلاش است با استفاده از کشورهایی همچون عربستان سعودی و مصر، طرف اسرائیلی و فلسطینی را به توافق صلح تشویق کند. بویژه آنکه اکنون کشورهای عرب خاورمیانه به دلیل دشمنی و خصومت با ایران، منافع مشترکی با اسرائیل دارند.

اگرچه ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرده بود مدافع بی چون و چرای اسرائیل است، اظهارات اخیر وی نشان دهنده معتدل‌تر شدن مواضع وی در این خصوص است. وی که پیش از ورود به کاخ سفید از انتقال فوری سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس سخن گفته بود، اکنون در این خصوص شک و تردید دارد. همچنین انتقاد دولت ترامپ از گسترش شهرک سازی های اسرائیل شاهدی بر این گواه است.

با این حال، مواضع خصمانه وی در قبال ایران با آنچه نتانیاهو از خود نشان می دهد، کاملا مطابقت دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمیدایرونی
۱۰:۱۸ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
آخه چی هستین وچی دارین که روابط داشته باشین اشغالگری کارشماست وزورگوئی ولی به ما ایرانیها تو خواب بتونید زوربگید .احمق های جانی وجنایتکار.
آخرین اخبار