در نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد؛

مخالف سخت‌گیری در امر فرهنگ و هنر هستیم/ اظهارات وزیر ارشاد درباره اعزام زائران ایرانی به حج/ تکلیف رستاخیز مشخص می‌شود

نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد.

مخالف سخت‌گیری در امر فرهنگ و هنر هستیم/ اظهارات وزیر ارشاد درباره اعزام زائران ایرانی به حج/ تکلیف رستاخیز مشخص می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری «سید رضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه برگزار شد.

صالحی امیری صبح امروز در مراسم اختتامیه جایزه ایثار و رسانه در تالار وحدت حضور داشت و همین امر باعث شد تا اولین نشست خبری او با کمی تاخیر آغاز شود.
 
وزیر ارشاد در ابتدا ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت بانوی دو عالم حضرت زهرا (س) گفت: حدود صد روز است که از حضور من در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گذرد. از همین رو باید در فرصتی مناسب عملکرد خود را دراین مدت ارائه می‌کردم. صالحی امیری در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره رویکرد فرهنگی وزارتخانه خود پرداخت.
 
وی اظهار داشت: جهت‌گیری و مسیر ما بر اساس گفتمان دولت و در تداوم گفتمان رهبری است. گفتمان فرهنگی که در آن عقلانیت، انسجام و دیانت فرهنگی تعریف شده است. در ذیل این گفتمان سیاستی را تعریف کردیم و بر اساس آن حرکت خواهیم کرد.
 
صالحی امیری افزود: ما معتقدیم در فضای جنجال رسانه‌ای نمی‌توان گفتمانی را نهادینه کرد و باید در فضای آرامش به این امر بپردازیم. امیدوارم همه رسانه‌ها ما را در پیشبرد اهداف فرهنگی یاری کنند.


تعامل و گفتگو راه رسیدن به اهداف فرهنگی است

 
وی تاکید کرد: بحث دیگری که ما بر آن تاکید داریم، گفتگوی فرهنگی است. برای اینکه بتوانیم به اعتدال برسیم، باید گفتگوی فرهنگی انجام دهیم؛ چون تنها راه ما برای پیشبرد اهداف فرهنگی رسیدن به انسجام و تعامل است.

صالحی امیری افزود: نکته سوم که مورد تاکید ما در امر فرهنگ است، رفع دغدغه‌های فرهنگی رهبری در این فضاست که بر اساس اسلام و دین پیش می‌رود و ما به این امر وفادار خواهیم ماند.

وی در خصوص نحوه برگزاری جشنواره‌های فرهنگی‌ - هنری گفت: محرومیت استان ها از جشنواره‌ها ناعادلانه است، چون تهران کشور نیست و ما به این قضیه واقفیم. می دانیم استانها باید حق برابر داشته باشند. در این باره همه امکانات فرهنگی برنامه‌ها، جشنواره‌ها و ... به صورت عدالت فرهنگی تامین می‌شود.

صالحی امیری با اشاره به اهمیت امنیت فرهنگی جامعه، تصریح کرد: بحث بعدی، امنیت فرهنگی است و ما وظیفه خود می‌دانیم امنیت فکری بیان و قلم آنها را تامین کنیم. سیاست ما از گذشته تا به امروز و فردا، واگذاری امور فرهنگی به اصحاب فرهنگ است. ما شتاب زیادی در این زمینه خواهیم داشت و رسالت تصدیگری که طبق سیاست‌گذاری حمایتی است را به متولیان خواهیم داد. نکته بعدی لزوم توجه به حوزه فرهنگ عمومی و اجتماعی است. در این زمینه سبک زندگی و خانواده، سرمایه اجتماعی، اخلاق، اقتصاد مقاومتی و مسائل اصلی را به عنوان اولویت تعریف کردیم.
 
وزیر ارشاد بیان کرد: نکته بعدی طرح تقویت نظام رسانه‌ای است. سازمانی را در این راستا بنا خواهیم کرد که طرح آن را به مجلس خواهیم داد. این طرح را در هر سه بخش سینما، تئاتر و موسیقی بنا خواهیم کرد. مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه مالیات، بیمه و ... درگیر مشکلاتی هستند که حل آنها در دستور کار قرار گرفته است. بحث تکریم پیشکسوتان هم در دستور کار ماست. توجه به حوزه فرهنگ دینی از دیگر اهداف مهم ماست که گسترش حوزه قرآن و امور مساجد و توسعه فرهنگ دینی را با قدم های محکم پیش خواهیم برد. حوزه پژوهش و اندیشه ورزی را تقویت خواهیم کرد و با استفاده از پتانسیل نخبگان اجرای امور را پیگیری خواهیم کرد.

سپس سوالات خبرنگاران از وزیر ارشاد آغاز شد؛


در مسیر نفی ولنگاری فرهنگی هستیم

وزیر ارشاد درباره اقدامات این وزارتخانه برای
جلوگیری از ولنگاری فرهنگی اظهار داشت: نوع نگاه ما باید بر اساس نگاه رهبری باشد؛ به عنوان مثال جشنواره‌های امسال بر اساس قوانین و تراز انقلاب اسلامی بود که همین نفی ولنگاری فرهنگی است. برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی یک امر جاری و ساری است که هدف از آن تبادل تفاهمنامه و برگزاری نمایشگاه‌ها است.


هیچ اثری از گنجینه موزه هنرهاى معاصر خارج نشده است


صالحی امیری در خصوص ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به موزه برلین گفت: در این باره یک ابهام حقوقی توسط حقوقدانان مطرح شد که پس از حضورم در وازرتخانه به بررسی آن دستور دادم. این پرونده به کمیسیون فرهنگی دولت رفت و هر وقت به تصویب آن‌ها رسید، آثار را ارسال می‌کنیم. در غیر این صورت ارسال نخواهیم کرد. اکنون به مردم اطمینان می‌دهم هیچ اثری از گنجینه موزه هنرهاى معاصر خارج نشده است.

صالحی امیری درباره وضعیت حوزه چاپ و نشر و تولید محتوای مکتوب گفت: بحث ارزیابی محتوا در حوزه چاپ بر عهده وزارت ارشاد و حوزه زیرساختی آن بر عهده وزارت صنعت و معدن و تجارت است. بعد از دو دهه این اتفاق افتاد.

رسالت ما توسعه فرهنگ قرآنی است
 
وی درباره اقدامات وزارتخانه متبوع خود در حوزه قرآن و عترت گفت: مهمترین مسئله ما در این امر، نیاز به انسجام ساختاری و سیاست‌گذاری در سطح کشور است که معاونت قرآن و عترت در وزارت ارشاد کار را برعهده دارد و به کار خود ادامه می‌دهد . رسالت ما توسعه فرهنگ قرآنی است؛ هم اکنون از بیش از دو هزار کانون قرآنی در کشور حمایت مستقیم می‌کنیم. از بحث بیمه خادمان قرآن تا دیگر بحث‌های مرتبط با کانون های قرآنی را مد نظر داریم. در همین ارتباط، همایش ملی و تجلیل از خادمان قرآن را در بهار سال آینده انجام خواهیم داد.

دو برابر شدن بودجه تئاتر در دستور کار ماست

صالحی امیری در ادامه درباره بهبود شرایط هنرمندان تئاتر و تخصیص بودجه به متولیان این هنر گفت: تئاتر هنر اصیلی است که تاریخچه طولانی دارد. علاقه‌مندی و استقبال نسل جدید برای اجرای نمایش در سالن‌های تئاتر، تقویت سیاست گذاری را از سوی ما طلب کرد و باعث شد، در بحث زیربنایی تئاتر بخصوص در شهرستان‌ها سیاست‌های جدید را بگنجانیم. در همین رابطه از لحاظ بودجه نیز حمایت بیشتری از گروه‌های تئاتری خواهیم کرد. دو برابر شدن بودجه تئاتر را در دستور کار قرار دادیم.

وی در خصوص بودجه‌هایی که به نهادهای خارج از ارشاد داده می‌شود، گفت: در این باره رویکرد تقابلی نداریم اما همواره معتقدیم سیاست‌گذاری متمرکز و اجرا غیر متمرکز باشد. همه این‌ها زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. تمرکز صرف بر فعالیت‌های اجرایی نه ممکن و نه منطقی؛ اما سیاست‌گذاری هم ممکن و هم منطقی است. با این رویکرد همه کارها به خوبی پیش خواهد رفت.

با هرگونه سخت‌گیری در حوزه فرهنگ و هنر مخالف هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ممیزی نشر و نظارت بر چاپ کتاب بیان کرد: ما با هرگونه سخت‌گیری در حوزه فرهنگ و هنر مخالف هستیم؛ چون رویکرد ما از جنس مذاکره است. اما این به معنای عدم نظارت نیست.
 
وی تصریح کرد: حوزه نظارت بر کتاب پس از انقلاب به حداقل رسیده است که دلیل آن آشنایی اصحاب قلم با فرهنگ اسلامی ماست.

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت محمدرضا شجریان گفت: به تازگی مجوز انتشار آلبوم قدیمی ایشان از سوی وزارت ارشاد صادر شد.

هیچ ابهامی درباره شفافیت مالی جشنواره فیلم فجر قابل پذیرش نیست

وزیر ارشاد در ادامه درباره بحث شفاف‌سازی مالی جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: شفاف‌سازی اقدامات مالی و غیرمالی برای اصحاب فرهنگ و هنر یک ضرورت است؛ حتما مردم محرم‌ترین طبقه هستند و هیچ گونه ابهامی برای بنده قابل پذیرش نیست.

ساختار و شکل جشنواره فیلم فجر را تغییر می دهیم
 
صالحی امیری درباره چگونگی برگزاری جشنواره این دوره گفت: امسال جشنواره خوبی را برگزار کردیم با این نگاه که سال‌های آتی در ساختار و شکل آن تغییراتی ایجاد می‌کنیم . هیئت داوران و انتخاب جشنواره فیلم فجر، از چهره‌های فرهیخته و صاحب‌نام این حوزه بودند. آن چیزی که مهم است، رقابت است. در این رقابت عده‌ای که برنده نمی‌شوند، نباید حاشیه درست کنند.

سینمای امروز ما، محصول انقلاب اسلامی است

وی تصریح کرد: باید توجه داشت سینمای امروز ما، محصول انقلاب اسلامی است و سینماگران مورد تکریم مردم هستند. ما نباید با طرح چند مسئله و نقدهای غیر منصفانه کام مردم را تلخ کنیم؛ اما قطعا باید به سمت حرفه‌ای شدن سینما حرکت کنیم.

ما در فرایند داوری و انتخاب فیلم‌ها دخالتی نداشتیم

وزیر ارشاد تصریح کرد: اعلام می‌کنم من به عنوان وزیر با هیچکدام از اهالی سینما در برگزاری جشنواره، اهدای جایزه‌ها و ... صحبتی نکردم . متاسفانه راجع به حذف فیلم‌ها برداشت ناصحیحی شد. من عرض کردم سیاست‌های کلی در تولید آثار وجود دارد؛ اما می‌گویم ما در فرایند داوری و انتخاب فیلم‌ها دخالتی نداشتیم. اما فیلم‌هایی با مضمون خشونت، تخریب خانواده، ترویج خیانت و ... که سیاست‌های کلی با آن مخالف است، مورد تایید ما نخواهد بود.

صالحی امیری در ادامه گفت: کمیته‌ای را برای رسیدگی به اتفاقات جشنواره تشکیل دادیم. امروز جلسه‌ای با منتقدان در این زمینه داشتیم و باز هم پیگیر این جریان خواهیم بود . هفته آینده جلسه‌ای برای تقدیر از هیات داوران، انتخاب، هیات اجرایی و برگزیدگان خواهیم کرد.

سخنگو نداریم

وزیر ارشاد درباره عدم حضور سخنگوی ارشاد در دوران مدیریتش گفت: همه معاونین و رؤسای سازمان‌ها باید پاسخگو باشند. وزارت ارشاد 22 معاون در حوزه‌های مختلف تخصصی دارد و یک سخنگو هیچگاه نمی‌تواند در همه حوزه‌ها تخصص لازم را داشته باشد. به همین دلیل همه معاونین و رؤسای سازمان‌ها در حوزه خود پاسخگو خواهند بود.
 
وی درباره ریزش مدیران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ما در وازرتخانه ریزش نخواهیم داشت اما گردش مدیریتی داریم.

درباره رستاخیز تفاهم اولیه حاصل شده است

وزیر ارشاد درباره آخرین وضعیت تصمیم‌گیری درباره فیلم سینمایی رستاخیز گفت: در خصوص «رستاخیز» یک هیئت حکمیت سه نفره تشکیل دادیم و جلساتی با احمدرضا درویش برگزار کردیم. تفاهم اولیه حاصل شده که در آینده نزدیک نتیجه اعلام خواهد شد.
 
در مورد «کاناپه» هم مسئله مورد بحث فقهی است که باید به آن بپردازیم. همچنین اعتراضات به جشنواره فیلم فجر، توسط مشاور عالی من و حجت الله ایوبی بررسی خواهد شد و نتیجه اعلام می‌شود.

عربستان شرایط ما را بپذیرد، حاجی اعزام می‌کنیم
 
صالحی‌امیری در مورد سیاست وزارت ارشاد در قبال اعزام زائران به حج گفت: سیاست رسمی نظام برگزاری حج با عزت، کرامت و امنیت است. از این منظر در صورتی که دولت عربستان شرایط حداقلی ما در راستای عزت، کرامت و امنیت حجاج و پرداخت دیه شهدای منا را بپذیرد، امسال حجاج را اعزام می‌کنیم.

تکلیف رئیس کتابخانه ملی بزودی مشخص می‌شود

وی درباره ریاست کتابخانه ملی توضیح داد: روز شنبه جلسه‌ای با رئیس جمهور داشتم و قرار شد به زودی در این‌باره تصمیم‌گیری کرده و اطلاع‌رسانی کنیم.




انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
بله از تئاتر های فرهنگی مبتذل کاملا مشخصه ک سخت گیری ندارین والا دیگه با اسلام هم ربطی نداره با همون قوانین اروپایی هم حساب کنیم باز جور در نمیاد
-
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
چرا پس موزه های کشور خالی است ؟؟؟؟؟
آخرین اخبار