مدیر دفتر تلفیق و برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه؛

نبود اعتبار مانع از انتقال 45 میلیون متر مکعب فاضلاب به دریاچه ارومیه است

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها باید امسال ۴۵ میلیون متر مکعب آب از محل تصفیه فاضلاب به دریاچه ارومیه ریخته شود که به سبب تأمین نشدن منابع مالی آن این کار انجام نشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛مسعود تجریشی به آخرین وضعیت پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه پرداخت و اظهار داشت: سال گذشته 450 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شد.

مدیر دفتر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: حداقل آبی که باید امسال به دریاچه ارومیه ریخته شود 357 میلیون متر مکعب است اما از 12 بهمن تا کنون 70 میلیون متر مکعب آب از سدها به دریاچه ارومیه سرریز شده است.

وی افزود: برای رهای سازی آب به میزان 470 میلیون متر مکعب به دریاچه ارومیه برنامه ریزی شده بود اما به سبب تعلل در اجرای پروژه‌های انتقال آب این امر محقق نشده است سد سیلوه به تنهایی ظرفیت آن را داشت که 90 میلیون متر مکعب از آب دریاچه ارومیه را تأمین کند.

تجریشی بیان کرد: با توجه به اینکه تأمین آب شرب و نیاز زیست محیطی اولویت نخست برنامه‌های ستاد احیا دریاچه ارومیه است اما متاسفانه برنامه‌ها بر اساس مصوبات پیش نمی‌رود و برداشت‌های نامناسب از آب برای حوزه کشاورزی انجام می‌گیرد.

مدیر دفتر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، امسال باید به 24 درصد کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی دست می‌یافتیم اما مشاهده می‌شود که در جنوب و غرب دریاچه ارومیه تا 50 درصد بیش از نیاز گیاه آبیاری می‌شود و این علاوه بر کاهش منابع آبی به ضرر محصولات کشاورزی بوده و راندمان تولید را نیز پایین می‌آورد اما به سبب عدم آگاهی این اقدام از سوی برخی افراد انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: مقرر بود امسال 45 میلیون متر مکعب آب از محل تصفیه فاضلاب به دریاچه ارومیه ریخته شود که به سبب تأمین نشدن منابع مالی آن این کار انجام نشد.

تجریشی گفت: اکنون بیشترین نگرانی درباره بلند شدن گرد و غبارهای نمکی است و چنانچه اعتبارات احیای دریاچه ارومیه تأمین نشود کندی روند پروژه‌ها و نیز تعطیلی برخی از آنها سبب بروز خسارات زیست محیطی جبران‌ناپذیری خواهد شد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.