اهواز؛

کاهش 80 درصدی برداشت گندم در هندیجان

مدیر جهاد کشاورزی هندیجان علت کاهش 80 درصدی برداشت گندم در این شهرستان را برداشت بی رویه آب رودخانه های بالادست و خشکسالی های اخیر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، جمشید اسلامیان، مدیر جهاد کشاورزی هندیجان اظهار کرد: بررسی انجام شده بیانگر کاهش چشمگیر محصول گندم و خسارت جدی به کشاورزان هندیجان در سال زراعی جاری است.

وی گفت: در حالی که محصول گندم تا این تاریخ باید در 5 نوبت آب دریافت کرده باشد، زمین های هندیجان تنها 1 بار و آن هم به واسطه باران آبیاری شده است.

اسلامیان با بیان اینکه کشاورزی هندیجان در وضعیت مناسبی قرار ندارد، افزود: امسال 25 هزار هکتار در سطح اراضی هندیجان کشت شده است که حدود 10 هزار هکتار آن به دلیل دریافت نشدن به موقع آب به مرحله سبز شدن نیز نرسید و با خسارت 100 درصدی مواجه شد.

مدیر جهاد کشاورزی هندیجان خاطرنشان کرد: سال گذشته در این شهرستان 56 هزار تن گندم برداشت شده است ولی امسال پیش بینی می شود در بهترین حالت تنها یک پنجم سال گذشته برداشت گندم داشته باشیم.

وی اذعان داشت: در حالی که سامانه بیمه محصولات کشاورزی بسته بود با رایزنی مسئولان و نماینده مردم ماهشهر،امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی توانستیم 15 هزار هکتار را زیر پوشش بیمه قرار دهیم ولی بیمه مابقی سطح زیر کشت را به دلیل جوانه نزدن گندم کشت شده، زیر پوشش قرار نداد.

جمشید اسلامیان گفت:به دنبال تمدید تسهیلات کشاورزان، یا بازپرداخت با تعویق بدون سود و جریمه هستیم تا بتوانیم بدین طریق از کشاورزان حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه باید جلوی کشاورزی بی رویه در شهرستان های بالادست گرفته شود، تصریح کرد: نباید با توزیع نامتعارف آب در زمین های بالادست کشاورزی را شهرستان هندیجان در معرض نابودی قرار داد.

اسلامیان افزود:رهاسازی آب در چندین مرحله برای هندیجان نیز به علت نبود مدیریت و برداشت های بی رویه در بالادست نتوانست به آبیاری به موقع زمین های کشاورزی هندیجان کمک کند.

وی ادامه داد: به علت برداشت بی رویه، رودخانه خشک شده و هیچ آبی در آن سرازیر نمی شود و کاهش بارندگی های امسال در این حوزه نیز بر بحران کشاورزی هندیجان افزود.

مدیر جهاد کشاورزی هندیجان گفت:در حالی که از ماه آینده مقدمات لازم برای برداشت محصول گندم در استان فراهم می شود، زمین های های ما در نوبت آب اول هم مانده اند.

اسلامیان افزود: امید ما به زمین های ناحیه R2 بود که بررسی های روز گذشته نشان داد محصول مناسبی از آن بخش نیز برداشت نخواهد شد.

وی گفت: روزانه کشاورزان زیادی به این مدیریت مراجعه کرده و به دلیل مشکلات عدیده به خصوص در حوزه آب خواهان تغییر کاربری یا فروش زمین خود می باشند و این مسئله برای شهری که سابقه دیرینه در کشاورزی دارد به هیچ وجه مناسب نیست.

وی با بیان اینکه هندیجان با مجموعه ای از مشکلات در حوزه کشاورزی درگیر است گفت: برخی اقدامات مانند لایروبی سد آسک، احداث سد های لاستیکی برای حفظ آب و تخصیص مناسب و به موقع آب برای کشاورزی باید برای حفظ کشاورزی هندیجان به انجام برسند.

از ابتدای کشت پائیزه امسال بارها کشاورزان هندیجان در اعتراض به برداشت های بی رویه آب توسط کشاورزان بهبهان و امیدیه و دریافت نکردن سهمیه آب کشاورزی خود اقدام به تجمع کردند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.