گشت و گذاری از جنس هنر در 22 بهمن ماه

در این هفته نیز طبق همان روال همیشگی گالری ها و نگارخانه ها دست به کار شده اند تا باز هم بساط این دورهمی هنری را فراهم کنند.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛همزمان با 22 بهمن، گالری ها و نگارخانه ها نیز در این جمعه مانند هفته های دیگر، با هنرمندان و کارهای نویی از آن ها ،در  قالب های گوناگون، میزبان هنردوستان می شوند. 

شکاف ماضی
گالری فردا از جمله مجموعه هایی است که از جمعه نمایشگاهی را با عنوان شکاف ماضی، تا 28 بهمن ماه برگزار می کند.

در این نمایشگاه آثاری از لیلی حفیظی راد  وجود دارد که وی در خصوص آن ها نوشته است: آنچه بيش از همه بناها و ساختارهاي كالبدي را با مفاهيمي ژرف تر درمي آميزد، ارتباط انسان با مکان و توصيف او از حس مکان است. ماهيت آدمي به گونه ي غير قابل انکاري با مکان پيوند خورده است و مي‌توان گفت انسان به واسطه ادارک حسي در مکان و از مکان "خود" را تجربه مي‌کند. انسان بوسيله ي بدن خود با محيط مواجه مي‌شود؛ پاهايش طول كريدورها و عرض اتاق ها را اندازه مي‌گيرند... او خود را در مكان تجربه مي‌کند و مكان از طريق تجاربِ متراكم انسان بار ديگر جان مي گيرد.

گالری ساربان
نمایشگاهی از نقاشی های یک هنرمند، با عنوان آپوریا، در جمعه 22 بهمن در گالری ساربان برگزار می شود. زروان روح بخشان، هنرمند این مجموعه است که تا 29 بهمن با نقاشی هایش در این گالری حضور دارد.

در بخشی از معرفی نامه این نمایشگاه نوشته شده است: آپوریا تأمل بر ابهام و پیچیدگ‌ی تجربیات بشر‌ی، هنگام مواجهه با امر تصم‌یم ناپذ‌یر است. آپوریا ط‌یف وسیعی از معانی از جمله سرگشتگی، سردرگمی، بلاتكل‌یفی، بیان ترد‌یدآمیز و دشوار‌ی در گز‌ینش را در بر می‌گیرد. این واژه که ر‌یشه در ‌یونان باستان دارد، از دو جزء «a» به معنا‌ی «بدون» و poros به معنا‌ی «راه» گرفته شده و بنابراین به معنا‌ی «نا‌راه» ‌یا «هیچ‌راه» بوده و برخی آن را گذرگاه مسدود یا بُن‌بست ترجمه کرده‌اند؛ خاصه در ادبیات، به معنای معما، ابهام و پرسش بی‌پاسخ به‌ کار می‌رود. اگر ابهام باعث وفور معناها و ادبی بودن متون می‌شود، آپوریا، باعث از هم‌گسیختگی و قطعه‌قطعه بودن آن‌ها می‌گردد. آپوریا چنان كه در‌یدا می‌گو‌ید مستلزم «تجربه‌ا‌ی پا‌یان‌ناپذ‌یر» است

گالری شلمان
حمید دانش پژوه با آثارش از جمعه به گالری شلمان می آید. 

نمایشگاه اسکیس‌های طراحی شهری برای اولین بار در ایران در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است و در خصوص آن در بخشی از متن معرفی نمایشگه نوشته شده: تقابل اندیشه ساخت یک شهر با آن چیزی که روی می‌دهد، همیشه اختلاف بزرگی در امر ادراک وجود دارد. متخصص فن همیشه سعی در تبیین و طرح ایده‌ای دارد که مخاطب خود را شگفت زده کرده و نهایتاً از درک چیستی آن لذت ببرد. اما موضوع شهر کلان‌تر و در عین حال چیزی پیچیده است، حال با موجودی زنده سرکار داریم که در درون خود انسان‌ها را میزبانی می‌کند. موجودی که به تعبیری می‌تواند مخلوق فرانکشتاینی* شهرسازان باشد یا آنهایملیش* شهروندان. حال موضوع اصلی ارتباط بین ادراک شهروند عامی و شهرساز متخصص از کریدور هزاران نظریه، طرح و ایده است. به همین منظور علم میان رشته‌ای طراحی شهری بعنوان پیشتاز ساخت ارگان های این موجود، که به تعبیری فضا های شهری است؛ نیاز دارد با لفظی لطیف‌تر و شیواتر فن خود، خود را در منظر ذهن شهروندان قرار دهد، بنابراین در جهت توسعه وجهه تخصصی طراحی شهری در قالب ترکیب متناسبی از فن و هنر، ملزوم به برگزاری نمایشگاه تخصصی اسکیس طراحی شهری با عنوان قدم یک شهرساز بوده، که با توجه به ماهیت و فرم این مهم، جزو معدود نمایشگاه‌هایی می باشد که در رشته مزبور به عنوان اولین نمود موضوع مطرح شده در معرض دید شهروندان بعنوان مخاطب فرعی و دانشگاهیان به عنوان مخاطب اصلی قرار گرفته و موثر بر نمایش محصولات و کاربرد چگونگی ابزار اسکیس در این فن باشد.
این نمایشگاه تا 27بهمن برقرار است.

گالری شیرین

نمایشگاهی با عنوان "روزانه" در گالری شیرین برگزار می شود. در این مجموعه که تا 4 اسفند برقرار است، آثاری از داریوش قره زاد وجود دارد که در خصوص آن ها نوشته است: حوادث و رویدادهای زندگی از وقتی شکل می گیرند که از کنار دیوار می گذری و به آن خیره می شوی. دیوارها بهترین نماد شهری معاصر هستند که دغدغه ها و هرج و مرج های ذهنی بشر امروز را تعریف می کنند. همه چیز تغییر کرده است روزمرگی هم تنوع دارد دیوارها تغییر می کنند دختران شهری هویتی تازه به خود می گیرند آنها نیز در خاطرات روزمره خود در جنگ هستند. 

خط کشی های خیابان، زبری آسفالت زمین، زرد و سفید و قرمز پررنگ و یا پل آهنی کوچک راه راه از لگدپای عابران بعد از باران، با عبور یک موتور سیکلت، تصویر قشنگی از زندگی را ایجاد می کند. سانسور یک شعار، تصویر ایجاد می کند؛ معنا می دهد. انگیزه خلق یک اثر از لایه لایه های این عناصر مفهومی متفاوت و جذاب از دیوارها را تداعی می کند.

آیینه من باش

گالری شیرین دو هم از 22 بهمن تا 4 اسفند نمایشگاهی از آثار جمشید بایرامی را در قالب عکس برگزار می کند. وی حول این نمایشگاه نوشته است: 
ما، بودیم.
نشسته، در خانه های روشن گِلی، در چشم انداز خاکستریِ شهری بزرگ، در کنج مسجدی فیروز
قدم زنان، با کفش های ترمه، کفش های آهنین، با کفش های سفالين...
پرواز کنان، در عرصه ی غریب تاریخ، تا آفتاب تمدن، در آسمانِ رنگ رنگِ فرهنگ...
...
ما پایندگان زیبای دورانیم.
روزی تمامی ادراک جهان را بیدار خواهیم کرد،
و سربلند و پرشکوه و قد ميكشيم و ميمانيم...

فیل یاد هندوستان کرده

این عنوان نمایشگاه مهرداد برآغوش است که از جمعه در گالری کبیری برگزار می شود.
 
این هنرمند درباره مجموعه نقاشی هایش نوشته است: فيل ياد هندوستان كرده
يك وقت ميرسه كه اگه بگى:" فيلش ياد هندوستان كرده."
ازت ميپرسن :"فيل ديگه چيه؟ "
آنوقت بايد بگى:" فيل يك حيوان بزرگ و زيبايى بود،كه
بخاطر دندانهاى زيباش، قتل عام شد،و حالا نسلش منقرض شده،." 
اين اتفاقيه كه متاسفانه براى خيلى از حيوانات زيبا و دوست داشتنى داره رخ ميده.
 مگر اينكه إنسان روش اش را تغيير بده،و به حيوانات به چشم يك موجود زنده و با احساس نگاه كنه، نه يك كالا.
نمایشگااه مذکور تا 27 بهمن برقرار است.

باستانی ها

نمایشگاهی در قالب مجسمه-چاپ دستی و کلاژ از 22 بهن در گالری ویستا برگزار می شود.

در این مجوعه آثاری از ثمیلا امیرابراهیمی وجود دارد که حاوی مروری بر دو دوره کار چاپ دستی و مجسمه های چوبی است
گفتنی است این نمایشگاه تا 15 اسفند برقرار است و همزمان، کتابی از این مجموعه کارها تحت عنوان  «باستانی‌ها» با پیشگفتار هنریک مجنونیان رونمایی خواهد شد.

حاجی فیروز
نگارخانه الهه نمایشگاهی از نقاشی های یک هنرمند را از جمعه 22 بهمن تا 2 اسفند برپا می کند.

شهره قنبری هنرمند این مجموعه است که درخصوص کارهایش نوشته: جموعه حاضر با نام "حاجی فیروز" نگاهی سمبولیک به یک پرسوناژ قدیمی ایرانی دارد.

حاجی فیروز در آتشکده ها نگهبانی و محافظت از آتش را بر عهده داشت تا این عنصر اصلی طبیعت همچنان پا برجا بماند و خاموش نشود .همچنین سیاهی صورتش حکایت از دود آتشی بود که از آن نگهبانی میکرد .

به روایت  آیین میتراییسم سرخی پوشش اش آتش را تداعی میکند .

قبل از سال نو حاجی فیروز با آمدنش به کوچه و خیابان ها همراه با رقص و شعرخوانی علاوه بر ایجاد شور و هیجان با چهره سیاهش پیام آور پایان زمستان وتاریکی ها و شروع سال نو ,رویش زندگی و باروری بود .

آیا در این عصر و زمان همچنان پیام و دعوت او شنیدنی و نوید بخش است یا در غوغای فناوری و پیچیدگی های زندگی معاصر کمرنگ و محو شده است؟

گالری سیحون 2

این گالری به مناسیت 50 سالگیش نمایشگاهی از هنرمندان  بنام و پیشکسون عرصه تجسمی و 0 هنرمند جوان تر را برگزار می کند.
در این نمایشگاه هنرمندانی چون آیدیدن آغداشلو، رضا بانگیز، حسن زنده رودی، پرویز کلانتری و .... به نمایش گذاشته می شود که برای بازید از آن ها تا 30 بهمن فرصت دارید.

گالری خاک

نمایشگاهی از اردشیر رستمی از 22 بهمن تا 29 ام این ماه در گالری خاک برگزار می شود.
در این نمایشگاه آثاری در قالب نقاشی و تصویرسازی وجود دارد که با عنوان دیدار به نمایش گذاشته می شود.

صلح با شاهنامه

نمایشگاهی با عنوان صلح با شاهنامه از 22 بهمن در گالری دید برگزار می شود.

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اجرای شاهنامه‌خوانی توسط نقالان نوجوان مهدیس و مهبد کرمی‌پور، محمدامین نخعی
به همراه گروهی موسیقی مانا به رهبری هادی فدایی برگزار میشود. 

برای بازدید از این مجموعه نقاشی تا 28 بهمن فرصت باقی است.

گالری های جرجانی، گلستان، آیریک، نگر، ثالث، مهروا و ... نیز میزبان نمایشگاه ها و هنرمندان تازه ای شده اند.


گزارش از فاطمه شهدوست


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار