یزد؛

طرح آمایش آموزش عالی راهکاری برای برون رفت از معضلات آموزش عالی کشور

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در دانشگاه یزد گفت: طرح آمایش آموزش عالی یکی از راههای برون رفت نظام آموزش عالی از بحران است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به رشد نامتوازن مراکز آموزش عالی و ابعاد منفی این ‍پدیده طرح آمایش نظام آموزش عالی کشور را راهکاری برای مقابله با کمی گرایی عنوان کرد. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما تا سال 1384 حدود 64 موسسه آموزش غیرانتفاعی داشتیم، از سال 1385 تا کنون این رقم به میزان زیادی افزایش داشته است. در حال حاضر این رقم به حدود سیصد و هفتاد رسیده است،این امر مشکلات عدیده ای را برای این موسسات و در کل نظام آموزش عالی کشور در بر خواهد داشت. 

 فرهادی بااشاره به اینکه طرح آمایش آموزش عالی کشور در همین راستا مطرح شده است گفت: مهمترین بحث در خصوص طرح آمایش بحث پژوهش و فناوری نظام آموزش عالی و دانشگاه‌ها است. 

وی افزود: رکن مکمل نظام آموزشی بعد پژوهشی فعالیت‌های دانشگاهی است. بر این اساس چنانچه پژوهش و تحقیق در کنار آموزش مورد توجه قرار گیرد علاوه بر افزایش بار علمی دانشجویان و دانش‌آموختگان می توان بهبودی شرایط کلی کشور را انتظار داشت.

فرهادی  ادامه داد: ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در همین راستا می‌تواند نقش موثری را در راستای پژوهش محور شدن آموزش عالی ایفا کند. 

وزیر علوم تصریح کرد: یکی از مباحث اقتصاد مقاومتی نیز تکیه بر دانش بومی است. دانش بومی مستلزم انجام پژوهش‌های متنوع در زمینه‌های مورد نیاز کشور است.
استاندار یزد:
پژوهش رکن مکمل آموزش عالی و عاملی برای بهبود وضع اشتغال 

استاندار یزد در نشستی با حضور وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از روسای مراکز آموزش عالی استان یزد گفت: نظام آموزش عالی دربرگیرنده دو رکن آموزش و پژوهش است که هر یک بدون دیگری موضوعی ناتمام است.

 سیدمحمد میرمحمدی افزود: در این راستا اهمیت پژوهش به حدی است که بدون وجود و در نظر گرفتن اهمیت آن نظام آموزش عالی مثمر ثمر نخواهد بود. 

وی افزود: در حالیکه هزینه دانشگاه ها رو به افزایش است، ورودی دانشگاه ها نیز کاهش محسوسی یافته است. توجه به بعد پژوهش مورد نیاز جامعه می تواند موجب برطرف شدن نسبی این افزایش هزینه ها شود.

وی صریح کرد: فضای مازاد مراکز آموزش عالی نیز می تواند به نوعی موجب تحمیل هزینه بر مراکز آموزش عالی شود که اگر در امر توسعه پژوهش به کارگیری شود بسیار مفید خواهد بود. 

میرمحمدی ادامه داد: اهمیت موضوع پژوهش به دو نکته برمی گردد؛ نخست، این امر موجب ایجاد نگاه علمی  به مسائل و موضوعات شده و دوم، عینیت یافتن مفهوم کارآفرینی است.

به گفته وی اساس آموزش نیروی انسانی بر مبنای تربیت منابع انسانی در جهت رفع نیازها است که این امر میسر نمی شود مگر با انجام پژوهش و نگاه علمی به موضوعات. با پژوهش است که می توان علاوه بر تأمین نیازهای جامعه به امر کارآفرینی و بحران اشتغال نیز کمک کرد.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار